تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۸
کد خبر: ۱۶۳۷۵۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی:
امسال محدودیت کشت آبی در کشور اعمال می شود
امسال محدودیت کشت آبی در کشور اعمال می شودمعاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به شدت و گستردگی پدیده خشکسالی در نیم قرن اخیر بیان کرد: در سال زراعی جاری به علت کمبود شدید منابع آب ، محدودیت کشت آبی در کشور اعمال می شود.

علی مراد اکبری روز یکشنبه افزود: کشت های آبی پرمصرف به خصوص در مناطقی که میزان تبخیر بالا است و بهره وری آب به حداقل می رسد اعمال می شود تا بتوان از منابع موجود برای کشت محصولات جایگزین استفاده کرد.

وی محدودیت کشت آبی در کشور را با توجه به خشکسالی سال زراعی 97-96 اجتناب ناپذیر دانست و افزود:در برخی مناطق کشور آب برای کشت وجود ندارد بنابراین چاره ای جز محدودیت کشت آبی و عدم کشت گیاهان پرآب همچون برنج وجود ندارد.

معاون آب و خاک وزیر جهادکشاورزی تاکید کرد: سیاست دولت آن است که برنج جز در استان های شمالی(گیلان ، مازندران و گلستان) کشت نشود چون منابع آب برای این کشت گیاه آب دوست در دسترس نیست.

اکبری بهره گیری از روش های نوین آبیاری ، توسعه گلخانه ها ، انتقال و پرورش محصولات پرمصرف به محیط های کنترل شده ، ترویج کشاورزی حفاظتی ،نشاکاری و ارتقا بهره وری آب را منطبق با شرایط سازگاری با پدیده کم آبی در کشور عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه کشور ما جزو مناطق خشک و نیمه خشک جهان است و در چنین شرایطی آب از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است افزود: وزارت جهادکشاورزی بهره گیری از روش های نوین آبیاری و جلوگیری از روش های آبیاری سنتی (غرقابی) را دنبال می کند.

اکبری با اشاره به تغییرات اقلیمی و کاهش روند بارندگی ها در کشور در سال های اخیر به کشاورزان توصیه کرد از کشت های جایگزین که به آب کمتری نیاز دارند استفاده کنند.

در سال زراعی جاری ، کمبود بارندگی ها و کاهش 80درصدی ذخایر سدهای استان ، نگرانی هایی برای کشت بهاره و تابستانه به وجود آورده است.

ممنوعیت کشت برنج در استان خوزستان در سال زراعی جاری ، مهمترین چالش پیش رو بخش کشاورزی است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار