تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۴
کد خبر: ۱۶۳۸۱۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بر اثر تندباد و بارندگی شدید؛
محصول 78هزار هکتار زمین کشاورزی خوزستان خسارت دید
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت:وزش تندباد و بارش شدید باران در چند روز گذشته به محصول 78هزار و 460هکتار از مزارع کشاورزی استان خوزستان در مناطق ایذه ، شوش ، دزفول و اندیمشک خسارت وارد کرد.

کیخسرو چنگلوایی دوشنبه افزود: تندباد در مناطق شمالی خوزستان سبب خوابیدگی (ورس) 25هزار هکتار از مزارع گندم و کلزا شد و به باغات و صیفی جات استان نیز خسارات زیادی وارد کرد.

وی برآورد اولیه خسارات وارده به بخش کشاورزی خوزستان را بیش از چهار هزار میلیارد ریال عنوان کرد و گفت:کارشناسان اعزامی این سازمان در حال جمع بندی نهایی خسارات وارده به کشاورزی خوزستان هستند.

چنگوایی افزود: تندباد و بارش های رگباری همراه با تگرگ در چند روز گذشته ، سبب نابودی 205هزار تن از محصولات کشاورزی و باغی خوزستان شده است. 

وی با بیان اینکه بارندگی های بهاری در خوزستان با وجود آنکه سبب بروز خسارت به این بخش شد امیدواری هایی برای تامین آب کشت های بهاره و تابستانه را به وجود آورد گفت: بارش های اخیر بیش از 100میلیون متر مکعب روان آب را در پشت سدهای خوزستان ذخیره کرد.

بنا به این گزارش موج جدید بارش های بهاری از روز دوشنبه هفته جاری در بیشتر نقاط خوزستان شروع شده و پیش بینی شده تا اواخر وقت سه شنبه فعالیت این موج جنوبی ادامه داشته باشد. 

به پیش بینی هواشناسی خوزستان، شدت بارش ها در مناطق کوهستانی شمال شرق خوزستان بیشتر خواهد بود.

شدت و گستردگی خشکسالی در سال زراعی 97-96 که گفته می شود در نیم قرن اخیر در کشور بی سابقه بوده سبب نابودی 280هزار هکتار از محصول دیم و 100هزار هکتار محصول گندم آبی در خوزستان شده است.

بنابر اعلام سازمان آب و برق خوزستان ، کاهش روان آب ها ناشی از کاهش شدید بارندگی ، سبب خالی ماندن 80 درصد از ظرفیت های ذخیره سازی سدهای این استان شده است.

ظرفیت ذخیره سازی سدهای خوزستان حدود 14.5میلیارد متر مکعب است که هم اکنون به 2.5میلیارد متر مکعب کاهش یافته است.

تامین آب کشت های بهاره و تابستانه امسال به ویژه برنج از چالش های فراروی کشاورزی استان خوزستان است. 
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار