تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۱
کد خبر: ۱۶۳۸۶۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خشکسالی 12هزار هکتار گندمزار را در شادگان ازبین برد
مدیر اداره جهاد کشاورزی شادگان گفت:با توجه به شرایط بارشی و تامین نشدن حق آبه مورد نیاز کشت پاییزه شادگان، 12 هزار هکتار گندمزارهای این شهرستان بدلیل خشکسالی از بین رفت.

جبار حمادی سه شنبه با پیش بینی کاهش 50درصدی برداشت گندم در شهرستان شادگان اظهار کرد: از 22 هزار هکتار سطح کشت گندم در این شهرستان چهار هزار هکتار در بخش دارخوین از حوزه کارون آبیاری می شود که منبع آب مورد نیاز 18 هزار هکتار آن از رودخانه جراحی است. 

وی افزود: از 18هزار هکتار گندمزار حوزه جراحی فقط 6هزار هکتار آن با استفاده از آب باران به مرحله برداشت رسیده و 12 هزار هکتار آن بطور کلی از بین رفته و تنها 10هزار هکتار از گندمزارها آماده برداشت است. 

وی گفت:سال گذشته 34 هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان شادگانی خریداری شد که امسال با توجه به خشکسالی، پیش بینی می شود حدود 15 تا 17 هزار تن گندم مازاد کشاورزان گندمکار شادگانی خریداری شود. 

مدیر اداره جهاد کشاورزی شادگان گفت:سه مرکز در دهستان های حسینی، آبشار و دارخوین برای خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان شادگانی فعال شده است. 

وی سطح کشت دانه روغنی کلزا در شادگان را 650 هکتار اعلام کرد و بیان داشت:حدود 300 هکتار از این زمین ها در حوزه آبیاری حراجی به طور کامل از بین رفته است. 

وی گفت: از سطح زیر کشت چهار هزار و 500 هکتار جو در شادگان سه هزار و 300 هکتار در منطقه جراحی قرار دارد که بدلیل بی آبی یک هزار 100 هکتار آن به طور کامل از بین رفته است. 

وی خواستار پرداخت خسارت کشاورزان زیان دیده از خشکسالی شد و گفت:در فصل زارعی جاری به برخی از زمین های کشاورزی هیچ آبی نرسید تا سبز شوند. 

شهرستان شادگان در جنوب خوزستان در انتهای حوضه رودخانه مارون- جراحی قرار دارند. 

این شهرستان یکی از مراکز کشاورزی قدیم و از تولیدکنندگان عمده محصولات به ویژه خرما در خوزستان است که در سال های گذشته با تنش آبی روبه رو بوده است. 

شادگان با 57 هزار هکتار زمین قابل کشت با آب و هوای گرم و مرطوب یکی از مراکز تامین محصولات گرمسیری در خوزستان است و گندم، انواع سبزیجات، بامیه و خرما از عمده‌ ترین محصولات کشاورزی آن به‌شمار می‌روند. 

کشاورزان شادگانی در زمستان سال گذشته در پی خشکسالی و تامین نشدن حق آبه شادگان از رودخانه جراحی چندین بار روبه روی فرمانداری این شهر تجمع کردند. 

در زمستان سال گذشته چندین بار آب از سد رامشیر جهت تامین آب مورد نیاز کشاورزان شادگانی رها سازی شد که بدلیل برداشت های غیر مجازدربالادست، این آب به زمین های کشاورزی این شهرستان نرسید. 

در بهمن ماه سال گذشته مسعود پزشکیان نایب رییس مجلس شورای اسلامی نیز به منظور بررسی مشکل کشاورزان شادگانی سفری به این شهرستان داشت و مشکلات کشاورزان را از نزدیک مورد بررسی قرار داد. 
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار