تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۶
کد خبر: ۱۶۳۸۷۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
طرح 550 هزار هکتاری زیر ذره بین کارشناسان فائو
این هیات به دعوت وزارت جهاد کشاورزی در جریان برگزاری اخیر مجمع جهانی خاک در رم پایتخت کشور ایتالیا وارد خوزستان شده و در مدت 2 روز بخش هایی از طرح احیای 550 هزار هکتاری خوزستان دیدن کردند
خوزنیوز: کارشناسان فائو همراه معاون آب‌ و خاک وزارت جهاد کشاورزی در سفر به خوزستان از طرح 550 هزار هکتاری احیای اراضی خوزستان و ایلام بازدید کردند.

طرح 550 هزار هکتاری زیر ذره بین کارشناسان فائو

اکبری معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه  این بازدید و در گفتگو با خبرنگار ما گفت: در سفری که چندی پیش به کشور ایتالیا داشتیم، با معاون آب و خاک فائو گفتگویی صورت گرفت و بنا شد که نمایندگان این سازمان از پروژه‌های بزرگ کشاورزی در کشور ما برای ارتقای بهره وری با مدیریت مشارکتی مردم و حفظ پایداری منابع آب و خاک بازدید کنند و بخشی از این پروژه های بزرگ پایلوت معرفی شوند.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: این هیات به دعوت وزارت جهاد کشاورزی در جریان برگزاری اخیر مجمع جهانی خاک در رم پایتخت کشور ایتالیا وارد خوزستان شده و در مدت 2 روز بخش هایی از طرح احیای 550 هزار هکتاری خوزستان دیدن کردند.

اکبری گفت: در نتیجه این سفرنمایندگان فائو تمایل پیدا کردند تا همکاری‌های مشترکی با ما داشته باشند و قول دادند که در پروژه‌های خوزستان و پروژه های غرب کشور پایلوت های جهانی تعریف کنند تا در بحث ارتقاء بهره وری آب و خاک ایران و دیگر نقاط جهان از این پروژه ها بهره گیری شود. به همین منظور بازدیدی از پروژه های طرح ۵۵۰ هزار هکتاری انجام شد. 

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: فائو در دنیا کارهای بسیار خوب و بزرگی انجام داده ‌است و تجارب بزرگی داشته و ما باید بتوانیم آنها را مجاب کنیم تا این تجارب جهت استفاده در اختیار ما قرار دهند. فائو بیشتر کار نرم افزاری انجام می دهد کار سازه ای انجام نمی‌دهد اما قول مساعدت دادند. ما به دنبال این هستیم که از آزمون و خطا عبور کنیم و تجارب موفق آنها را در کشور به کار گیریم و با استفاده از کارشناس های زبده این موفقیت ها را تکرار کنیم. 

وی تاکید کرد:  طرح ۵۵۰ هزار هکتاری یکی از پروژه‌های بسیار شاخص بخش کشاورزی در کشور ما است. خوزستان نیز قطب کشاورزی مملکت است و طبیعتاً وقتی خوزستان این قابلیت ها را دارد در اولویت تعریف پروژه ها است.

وی هدف از بازدید هیات علمی سازمان فائو را ارزیابی میزان بهره وری آب و خاک این پروژه ملی( طرح 550هزار هکتاری خوزستان و ایلام)، مدیریت مشارکتی مردم با حفظ پایداری منابع آب و خاک ، ایجاد پایلوت برای کشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه و زمینه سازی برای جذب کمک های اعتباری این سازمان به این طرح عنوان کرد.

حسن علاقه بند معاون اجرایی موسسه جهاد نصر نیز در همین بازدید به خبرنگار ما گفت: در این بازدیدها وضعیت طرح های اجرا شده در قالب طرح ۵۵۰ هزار هکتاری بررسی شده است. چند پروژه در کشور به عنوان پروژه های برتر در نظر گرفته شده است و از آنجایی که طرح ۵۵۰ هزار هکتاری به عنوان پروژه های برتر کشور وزارت کشاورزی است در خواست صورت گرفته است نمایندگان فائو از این طرح‌ بازدید کنند و این ارتباط برای همکاری های بیشتر شکل بگیرد و ما بتوانیم از تجربیات کارشناسان فائو بهره گیری کنیم.

معاون اجرایی موسسه جهاد نصر گفت: مبنا در اجرای طرح 550 هزار هکتاری بر اجرای طرح پتانسیل های منطقه است  و کار ما مکمل کار های بالادستی و بر  اساس پتانسیل های منطقه است.  ما مناطق را بر اساس پتاسیل منطقه انتخاب  کرده ایم و آنچه که اتفاق افتاده است این است که ۵۰ درصد مستقیم و ۵۰ درصد غیر مستقیم اشتغال درمنطقه ایجاد شده است و نه تنها مالکان منتفع می شوند بلکه دیگر افرادی که مرتبط هستند نیز منتفع شوند.

دکتر ادورادو مسوول دفتر فائو در ایتالیا نیز در جلسه ای در حاشیه این بازید گفت: ما به عنوان فائو تمایل داریم تا شانه به شانه جهاد  کشاورزی در این امور کمک کنیم و بسیاری از موضوعات مطرح شده جزو برنامه فائو است و دستورالعمل در این باره داریم. فائو تمام تلاش خود را برای فراهم کردن بودجه های لازم از درون فائو و از هر منبع ممکن خواهد کرد.

وی گفت: در زمینه کاهش میزان کربن ما همین گفت و گوها را با صندوق جهانی تغییر اقلیم آغاز کردیم تا بودجه را از آن طریق برای ایران بگیریم.

دکتر منصور گفت:  برنامه های اکنون ما در زمینه ی احیای دریاچه ارومیه را داریم. یکی دیگر از پروژه ها برای جلوگیری از تخریب سرزمین در کوههای زاگرس است  و پروژه ی دیگر انتقال تجارب منطقه ای است و ما امیدواریم تا این اتفاقات از طریق همکاری جنوب اتفاق بیفتد و ایران نیز در این توافق نامه نقش موثری ایفا کند.

وی تاکید کرد: ما اماده هر نوع همکاری با ایران و وزارت جهاد کشاورزی هستیم . وقتی تمامی این بودجه ها و منابع آماده ارایه شد ما   منتظریم که از سوی ایران و از دولت  و شرکت های خصوصی منتظر کمک  و حمایت در این پروژه ها اتفاق بیفتد.  

وی گفت: در ملاقات با دکتر اکبری معاون وزیر جهاد کشاورزی ایران در رم، اولین چیزی که به من گفتند این بود که باید خوزستان را ببینید. در خوزستان خبرهای خوبی برای گفتن است. بر اساس انچه امروز عنوان شد.

دکتر منصور گفت:  ما به این نتیجه رسیدم که ارتباط سالم با ایجاد امنیت غذایی و پایداری  اب و خاک است و بحث تغییر  اقلیم داریم. ما می خواهیم بر پایداری اقتصادی اجتماعی و محیط زیست  تاکید کنیم و خوشحالیم که یک شرکت خصوصی این کار را قبول کرده و این مساله پایداری این کار رادر بلند مدت تضمین خواهد کرد.

وی گفت: من مطمین هستم پروژه ای به این بزرگی حتما کارهای زیادی انجام شده و کارهایی نیز باقی مانده است و ما از این فرصت که در اختیار ما برای بازدید از پروژه قرار داده شده است سپاسگزاریم. هدف ما این است که در چند روز اینده که ایران را ترک می کنیم برنامه کاری برای ادامه همکاری با کشور ایران داشته باشیم و بر اساس تعهدات ایران بر اساس توافق نامه پاریس پیش برویم و باید گفت موفقیت ایران در این باره موفقیت ما خواهد بود.

وی در حاشیه بازدید از طرح 550 هزار هکتاری در استان ایلام نیز گفت: کاری که اینجا انجام شده کار بزرگی است چرا که زمین های رها شده و یا با راندمان برداشت کم به سبد غذایی مردم مبدل شده است و سیستم های ابیاری خوبی در اینجا پیاده شده است. کاری اینجا انجام شده باعث رشد اقتصادی مردم شده و تقاضا برای  صنایع تبدیل نشانگر این است که تا کنون اقدامات لازم به خوبی انجام شده است. 

دکتر منصور ادامه داد: سوال ما این است که چه کسانی از این پروسه پیشرفت جا مانده اند. ایا پیشرفت اجتماعی اتفاق افتاده است و وضعیت طبقه فقیر و یا طبقه خیلی فقیر بهتر شده است؟ سوال دوم این است که مسایل زیست محیطی تا چه حد در طرح دیده شده است. سوال دیگر ما این است که با تبدیل مراتع به زمینهای کشاورزی چه پیش بینی برای بحث دامداری انجام شده است چرا که ما در بازدید از منطقه با تعداد کمی دام در منطفه برخورد داشتیم.

پاسکوآله ‌استودیو  مشاور برنامه‌ریز فائو در دفتر منطقه‌ای قاهره گفت: بر اساس گزارشاتی که برای ما ارایه شد به صورت متحد الشکل سیستم ابیاری در مزارع  در حال کار است. . تغییر اقلیم چیزی نیست در اینده دور اتفاق بیفتدو  باید پیش بینی های لازم را انجام داد . مدیریت منابع آب در پروژه‌های کشاورزی استان به‌خوبی اجرا شده است؛ بنابراین می‌توانیم در زمینه بهره‌وری و حسابداری آب پروژه‌های مشترکی داشته باشیم.

رائو ماتا مشاور ارشد فنی فائو نیز در این نشست گفت: بر اساس انچه امروز مطرح شد برای ما در بحث بهره وری آب و حسابداری اب می توانیم پروژه تعریف کنیم و نیم میلیون دلار  نیز بودجه برای اینکار اختصاص دهیم. با توجه به این که سیستم پیاده شده در اینجا بسیار مدرن و جدید است  ما می توانیم ان را به عنوان نمونه از تغییر رویکرد و تغییر سیستم  برای دیگر کشورها در نظر بگیریم و  معرفی کنیم.  مدل پیاده شده در اینجا قابلیت این را دارد که به همه جوانب همچون کاهش مصرف کربن استفاده از انرژی‌های نو استفاده از پساب ها و اب سبز تولید شده احتمالی در پروژه و این مدل می تواند مورد تحقیق قرار  گیرد و به عنوان یک پایلوت موفق برای دنیا معرفی شود. همچنین در سطح ملی نیز می تواند به یک چارچوب کلی برای کشور و موضوعاتی همچون اب مجازی و انتقال اب و دیگر مسایل را تعریف کرد.

وی گفت: کاری که در اینجا انجام شده است برای همه دنیا ارزشمند است و با توجه به تغییرات اقلیم  این سازگاری  ارزشمند است.  تمامی زیرساخت ها با این فرضیه بوده است که اب مورد نیاز از طریق سد تامین می شود اما سوال ما این است که با توجه به تغییرات اقلیم  و خشکسالی های متوالی و کاهش بارش ها ، پیش بینی لازم در مورد کاهش بارش ها و منابع اب پشت سد  انجام شده است؟

به گزارش خوزنیوز؛ هیات سازمان فائو که مقر آن در رم ایتالیا است در جریان سفر 2 روزه به خوزستان(یکشنبه و دوشنبه) از بخش هایی از طرح 550هزار هکتاری که 50هزار هکتار آن در غرب کرخه ، دشت عباس و چشمه خوش در استان ایلام واقع شده دیدن و در ادامه سفر ، از کانال 43کیلومتری داریون که توسط موسسه جهاد نصر برای مرطوب سازی و نهال کاری یک کانون گرد و غبار در جنوب شرق اهواز ساخته شده دیدن کرد. بازدید از سازه های آبی شوشتر و اقدام های بیولوژیک در عرصه های بیابانی خوزستان از دیگر مناطق مورد بازدید هیات سازمان فائو بود.
:
:
:
آخرین اخبار