تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۵
کد خبر: ۱۶۳۹۲۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مرگ روزانه ۷ تا۱۰ بیمار منتظر پیوند
رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان، با عنوان این مطلب که روزانه ۷ تا ۱۰ بیمار نیازمند پیوند عضو در کشور فوت می کنند، بر ترویج بیش از پیش فرهنگ اهدای عضو تاکید کرد
رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان، با عنوان این مطلب که روزانه ۷ تا ۱۰ بیمار نیازمند پیوند عضو در کشور فوت می کنند، بر ترویج بیش از پیش فرهنگ اهدای عضو تاکید کرد.

دکتر کتایون نجفی زاده گفت: موضوع اهدای عضو از سال ۱۳۶۸ که حضرت امام(ره) فتوای جایز بودن آن را صادر فرمودند، در کشور آغاز شد و از سال ۷۹ و به دنبال مصوبه مجلس شورای اسلامی که قانون اهدای عضو تصویب گردید، در دستور کار قرار گرفت و در ادامه شبکه فراهم آوری اعضا تشکیل شد.

روند رو به افزایش پیوند عضو در کشور

وی با تاکید بر روند رو به افزایش پیوند عضو در کشور، تصریح کرد: از سال ۸۱، هر سال شاهد روند رو به افزایش اهدای عضو در کشور هستیم، بطوریکه در سال های ۸۹ و ۹۰ ، این وضعیت تسریع شده است.

نجفی زاده با عنوان این مطلب که هر چه تعداد اهدای عضو بیشتر باشد در نتیجه آمار پیوند بالا می رود، افزود: برای اینکه بتوانیم موضوع اهدای عضو در کشور را نهادینه کنیم، می بایست از یک ساختار منسجم در سیستم درمانی برای اهدا و پیوند برخوردار باشیم. ضمن اینکه، توجه به فرهنگ اهدای عضو نیز باید بیش از پیش ترویج شود.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان با تاکید بر اینکه در زمینه ساختار اهدا و پیوند عضو روز به روز در حال بهتر شدن هستیم، تصریح کرد: تقریبا تمامی استان های کشور این ساختار را دارند و یا اینکه در حال تشکیل است.

فرهنگ سازی در زمینه اهدای عضو

نجفی زاده به مقوله فرهنگ سازی در اهدای عضو اشاره کرد و گفت: ارگان های مختلف در این زمینه کمک کرده اند و مردم نیز روز به روز، بیشتر با موضوع اهدای عضو آشنا می شوند که همین امر منجر به این شده تا آمار رضایت خانواده های مرگ مغزی برای اهدای عضو در کشور بالا برود.

وی بر ضرورت ترویج فرهنگ اهدای عضو تاکید کرد و افزود: شرایط برای بهتر شدن فرهنگ اهدای عضو در کشور وجود دارد و باید تمام تلاش خود را بکار گیریم تا بتوانیم، این فرهنگ را در کشور نهادینه سازیم.

آمار مرگ مغزی در کشور

نجفی زاده با اشاره به اینکه سالی ۵ تا ۸ هزار مورد مرگ مغزی در کشور به دلیل آمار بالای تصادفات و حوادث شغلی و... رخ می دهد، گفت: از این تعداد مرگ مغزی، ۵۰ درصد یعنی ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ مورد قابلیت اهدا دارند و در بقیه به دلیل سن بالا، بیماری های واگیر و...، امکان اهدای عضو وجود ندارد.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان ادامه داد: با اینکه به طور متوسط می توان از ۳۰۰۰ مورد مرگ مغزی در کشور اهدای عضو داشت، تنها یک سوم از این تعداد، یعنی ۱۰۰۰ مورد مرگ مغزی اهدای عضو انجام می شود.

روزی ۷ تا ۱۰ بیمار منتظر پیوند فوت می کنند

وی با طرح این سئوال که آیا به همین تعداد اهدای عضو نیاز داریم یا خیر، گفت: متاسفانه باید بگویم روزی ۷ تا ۱۰ بیمار به دلیل نرسیدن عضو پیوندی در کشور فوت می کنند. بنابراین، اگر تعداد اهدای عضو حتی ۲ برابر شود، دیگر هیچ بیماری در لیست انتظار پیوند عضو فوت نمی کند.

نجفی زاده با اشاره به آمار پیوند قلب اطفال در کشور، افزود: سال گذشته در بیمارستان قلب شهید رجایی به تنهایی ۳۲ مورد پیوند قلب اطفال داشتیم که بی نظیر بود، اما باید به این مسئله اشاره کنم که ۱۷ کودک دیگر نیز در این بیمارستان به دلیل نرسیدن قلب مناسب در سال گذشته فوت شدند.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان، در پاسخ به این سئوال که چه راهکاری برای افزایش موارد اهدای عضو از مرگ مغزی در کشور وجود دارد، گفت: می بایست ساختار فراهم آوری و پیوند عضو را گسترش دهیم، در برخی نقاط کشور سیستم پیوند بعضی اعضا را نداریم.

وی با اشاره به استقرار مراکز پیوند قلب، ریه و کبد در شهرهایی همچون تهران، شیراز، اصفهان، مشهد، افزود: حتی با وجود تلاش شبانه روزی و فعالیت بی نظیر تیم شیراز و در درجه بعد بقیه تیم ها از ۲۵۰۰ بیمار نیازمند پیوند کبد در سال، حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ نفر پیوند عضو می شوند.

ضرورت گسترش مراکز پیوند عضو

نجفی زاده ادامه داد: باید تعداد مراکز پیوند عضو به اندازه نیاز در کشور باشد. ضمن اینکه بودجه و اعتبارات برای تجهیز و گسترش مراکز پیوند عضو می بایست به موقع تامین شود. در زمینه فرهنگ اهدای عضو نیز باید کار بیشتری صورت بگیرد. در آمریکا ۵۳ درصد بزرگسالان این کشور برای اهدای عضو ثبت نام کرده اند و این آمار در کشور ما حدود ۱۰ درصد است.

وی افزود: لازم است اطلاعات مردم در زمینه اهدای عضو بیشتر شود، اینکه برخی هنوز مرگ مغزی را با «کما» یکسان می دانند، نشان می دهد که می بایست بیشتر بر روی موضوع اهدای عضو از مرگ مغزی در کشور کار شود.

میزان رضایتمندی خانواده ها برای اهدای عضو

نجفی زاده با اشاره به تلاش های صورت گرفته در رسانه ها برای ترویج فرهنگ اهدای عضو، گفت: این تلاش ها سبب شده آمار متوسط رضایت گیری از خانواده افراد مرگ مغزی در کشور به ۷۰ درصد برسد.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان با بیان این مطلب که در صورت اطلاع خانواده از ثبت نام فرد مرگ مغزی برای اهدای عضو میزان رضایت به نزدیک ۱۰۰ درصد می رسد، افزود: در صورتی که خانواده اطلاعی از نظر فرد نداشته باشند، میزان رضایت برای اهدای عضو مرگ مغزی به ۴۸ درصد می رسد.

وی در عین حال به مسائل دیگری که منجر به ارتقای فرهنگ اهدای عضو در کشور می شود، اشاره کرد و گفت: آمارها نشان می دهد ۳۸ درصد اهداکنندگان عضو مرگ مغزی سرپرست خانوار هستند که لازم است خانواده آنها مورد حمایت قرار گیرند.

فعالیت انجمن اهدای عضو ایرانیان

نجفی زاده به فعالیت انجمن اهدای عضو ایرانیان اشاره کرد و افزود: این انجمن با هدف تسریع در انجام کارهایی تشکیل شد که ممکن است در وزارت بهداشت با کندی پیش برود. از همین رو، جمعی از متخصصین بنام اهدا و پیوند اعضا در این انجمن دور هم جمع شده اند. در سال ۹۶ یکی از بزرگترین اتفاقات اهدا و پیوند کشور رقم خورد و تفاهم نامه هایی با وزارت بهداشت امضا شد که طی آن یک سری از وظایف وزارت بهداشت به انجمن واگذار شد.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان، ورود موضوع اهدای عضو به کتاب های درسی دانش آموزان را یکی دیگر از موفقیت های این انجمن عنوان کرد و گفت: با همکاری معاونت تالیف کتب درسی وزارت آموزش و پرورش موضوع اهدای عضو در کتاب های درسی دانش آموزان پایه نهم و یازدهم قرار گرفته و امیدواریم در سال ۹۷ شاهد تغییرات بیشتری در زمینه اهدای عضو در کشور باشیم.

وی افزود: اگر نظرمان را حتی به صورت شفاهی به اطرافیانمان درباره تکلیف اعضایمان پس از مرگ بگوییم باعث می شود در صورت وقوع حادثه تصمیم درست بگیرند. برای گرفتن کارت اهدای عضو از طرق مختلف می توان اقدام کرد. از طریق سامانه مرکزی کارت اهدای عضو انجمن اهدای عضو ایرانیان به آدرس www.ehda.center بلافاصله اطلاعات فرد وارد سامانه مرکزی کارت اهدای عضو شده و برخلاف سایر روش های ثبت نام از کل کشور قابل دسترس است.

نجفی زاده ادامه داد: همچنین از طریق ربات فضای مجازی انجمن به آدرس @ehdayeozv_bot ثبت نام کارت اهدای عضو می تواند در کمتر از یک دقیقه صورت بگیرد. باید این نکته را عنوان کنم که از این دو طریق هیچ احتیاجی به داشتن کارت فیزیکی وجود ندارد ولی در صورت تمایل به داشتن کارت فیزیکی می توان تصویر کارت را پرینت گرفته و نگاه داشت.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان، در پایان اظهارداشت: به امید آنکه هیچ بیماری در لیست انتظار پیوند اعضا به دلیل نرسیدن عضو پیوندی فوت نکند و هیچ فرد مرگ مغزی اعضای سالم خود را با خود به زیر خاک نبرد.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار