تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۹
کد خبر: ۱۶۳۹۳۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کوچ عشایر خوزستان شروع شد
مدیرکل امور عشایری خوزستان گفت: کوچ زودهنگام عشایر این استان از چند روز پیش به سمت مناطق ییلاقی استان های همجوار و نیز برخی مناطق درون استانی شروع شده است.

علی رحم کریمی روز چهارشنبه افزود: امسال با توجه به شرایط خاص اقلیمی ناشی از خشکسالی شدید و کمبود گیاهان مرتعی در مناطق قشلاقی خوزستان ، کوچ عشایر 2 هفته زودتر از معمول سال های گذشته آغاز شده که این کوچ زودهنگام مشکلاتی در مناطق ییلاقی به ویژه تخریب مراتع را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه کوچ برون استانی عشایر به مناطق ییلاقی با 16هزار خانوار و 1.5میلیون راس دام به استان های چهارمحال و بختیاری ، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و ایلام شروع شده اظهارکرد: برای تامین نیاز اساسی عشایر و تامین امنیت تردد آنان در ایل راه ها و مسایل بهداشتی،
هماهنگی لازم با ادارات راه و شهرسازی ، دامپزشکی و بهداشت و درمان صورت گرفته است.

مدیرکل امور عشایری خوزستان دباره کوچ درون استانی عشایر نیز گفت:این عشایر با 6 هزار خانوار و 500 هزار دام سبک کوچ خود را به میان بندهای خوزستان که مراتع آن وضعیت بهتری دارند شروع کرده اند.

کریمی افرود: کوچ درون استانی عشایر و استقرار در میان بندها تا اواخر اردیبهشت ادامه می یابد و سپس با گرم شدن تدریجی هوا ، کوچ خود را به مناطق ییلاقی خوزستان و مناطق همجوار شروع می کنند.

وی با اشاره به مشکلات ناشی از خشکسالی و ضرورت تامین علوفه مورد نیاز عشایر گفت: حدود 15هزار تن علوفه خشک برای تعلیف دام عشایر تامین شده است.

کوچ عشایر به مناطق قشلاقی خوزستان از اوایل آبان با سرد شدن تدریجی هوا در مناطق ییلاقی شروع می شود و در نیمه دوم اردیبهشت به تدریج به مناطق ییلاقی باز می گردند.

بر اساس آمار سازمان امور عشایری کشور ، عشایر ایران حدود 25درصد گوشت قرمز مورد نیاز کشور معادل 250هزار تن را تولید می کنند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار