تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۲
کد خبر: ۱۶۴۰۱۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
320 کیلومتر از شبکه توزیع آب دزفول فرسوده است
مدیر عامل آب و فاضلاب خوزستان گفت:از 726 کیلومتر شبکه توزیع آب دزفول 320 کیلومتر آن فرسوده بوده و نیاز به بهسازی دارد.

صادق حقیقی پور عصر پنجشنبه در مراسم آغاز عملیات فاز نخست طرح جامع آبرسانی دزفول افزود:با مصوبه دولت درفروردین ماه پارسال 30 درصد درآمدهای نفتی به بازسازی شبکه توزیع آب اختصاص یافت که با این اعتبار امسال 60 کیلومتر از شبکه آب دزفول در سالند، سردشت، دزفول، صفی آباد و حمزه اصلاح شد و 2 پروژه دیگر به ارزش160میلیارد ریال در حال اجراست.

وی اضافه کرد :با اجرای پروژه های آب هدر رفت آب در سه سال اخیر از 38 درصد به 25 درصد رسید که نزدیک به نرم کشوری است.

حقیقی پور اظهار کرد:ضریب بهره وری مردم خوزستان از خدمات فاضلاب 38 درصد است درحالی که این درصد در دزفول 45 درصد می باشد . دزفول 800 کیلومتر شبکه فاضلاب دارد که حدود 430 کیلومتر آن اجرا و مابقی آن در دست اجراست که یکهزارو 800 میلیارد ریال به آن اختصاص یافته تا در طول سه سال اجرا شود.

وی ابراز امیدواری کرد ضریب بهره مندی مردم دزفول از شبکه فاضلاب به 70 درصد برسد.

حقیقی پور به پروژه های فاضلاب خوزستان نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر پنج تصفیه خانه بزرگ باظرفیت 300 هزار متر مکعب در شهرهای شادگان،خرمشهر،بندر امام و ماهشهر در دست اجرا بوده و پنج تصفیه خانه با ظرفیت 200 هزار متر مکعب نیز در شهرهای اندیمشک ، شوش ، ایذه ، بهبهان و بستان در دست ساخت می باشند.

وی اظهارامیدواری کرد بااجرای این طرحها شاهد کاهش هدر رفت آب در استان خوزستان و رسیدن به نرم کشوری باشیم.

عباس پاپی زاده رئیس مجمع نمایندگان خوزستان نیز گفت:25 تا 30درصد آبهای شیرین کشور درخوزستان جاری است ولی یکی از عوامل ناخواسته ای که به علت شرایط جوی بر استان وارد می شود فرسودگی شبکه برق پایدار است که حل این مشکل نیازمند تامین اعتبار است.

پاپی زاده افزود:دزفول شهری مهاجر پذیر است که به واسطه رشد نرخ جمعیت و توسعه صنایع مصرف برق در آن حدود هشت درصد در سال افزایش می یابد. دزفول از نظر آب وفاضلاب 20 سال عقب افتاده است و برای اجرای کامل طرح آبرسانی آن چهار هزارو 500 میلیارد ریال نیاز است تا مشکل شبکه سراسری آب و شبکه توزیع آن برطرف شود.

وی افزود:عمر مفید شبکه آبرسانی دزفول تمام شده واگر تا 2سال آینده اقدامی نشود این شهرستان دچار مشکل خواهد شد.

نماینده مردم دزفول بیان داشت:طرح فاضلاب در برخی مناطق بالادست رودخانه دز از جمله زیباشهر دزفول و چم گلک اندیمشک اجرا نشده لذا آلودگی ناشی از فاضلاب خام آبهای استان را تهدید می کند که امیدواریم با تامین اعتبار این مشکل برطرف شود.

وی به ظرفیت دزفول در آبزی پروری اشاره کرد و گفت:طرح بزرگ پرورش ماهی سردابی و خاویار با کمترین اتلاف آب در دزفول آغاز شده و اشتغال خوبی به دنبال دارد که با همت مسولان استانی باید مشکل تامین آب آن حل شود.

وی درخصوص برق دزفول نیز گفت:75 درصد حوزه جغرافیایی دزفول را بخش های محروم سردشت و شهیون شامل می شود که مشکل آب و برق دارند و اخیرا فقط برق 18 کیلومتر اول سردشت تصویب و تامین شده که اجرای آن 2 سال زمان نیاز دارد.

پاپی زاده به درآمدها و هزینه های آبفا دزفول نیز اشاره کرد و افزود: طبق شواهد آبفا دزفول می تواند به یک شرکت مستقل تبدیل شود .

نماینده دزفول اضافه کرد:اخیرا چند خانه در بافت قدیم دزفول بعلت نشت آب و فاضلاب ریزش و باخاک یکسان شد که این حادثه کل بافت را تهدید میکند و نیازمند ساماندهی شبکه است.

استاندار خوزستان نیز گفت:توسعه زیرساخت ها بدون توسعه آبفا ممکن نیست.

غلامرضا شریعتی افزود:ریزگردهای خوزستان با قطع برق علاوه بر قطع آب و تلفن ، کاهش تولید700 هزار بشکه نفت در یک روز را نیز موجب شده است.

وی با بیان اینکه دولت برای اصلاح زیرساخت های آبفا بسیج شده است گفت:آبرسانی به شمال شرق خوزستان با 406 میلیون یورو امروز آغاز شد و آبرسانی به جنوب شرق خوزستان نیز با 685 میلیون دلار در مرحله مناقصه است ضمن اینکه پروژه تصفیه خانه آب اهواز با هشت هزار میلیارد ریال در مرحله مناقصه است.

وی با بیان اینکه پایداری شبکه در خوزستان ضروری است گفت:در سال 95 در کمیسیون تلفیق 500 میلیون دلار به آبفا روستایی اختصاص یافت که سهم خوزستان 640 میلیارد ریال جذب شد.

شریعتی افزود:طبق تصویب دولت سالانه یکهزارو 500 میلیارد ریال به خوزستان اعطا می شود.

امام جمعه دزفول نیز گفت:کارون و دز شریان حیاتی خوزستان هستند که بهره گیری مردم خوزستان از این 2 رودخانه بزرگترین مطالبه مردم خوزستان می باشد که باید مدنظر باشد.

حجت الاسلام سیدمحمدعلی قاضی دزفولی افزود:دزفول با 120 هزار هکتار شبکه آبیاری یکی از بی نظیرترین شبکه ها را داراست و سرمایه گذاری در این شهرستان سودمند است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار