تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۳
کد خبر: ۱۶۴۰۳۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مراسم روز جهانی «بناها و محوطه‌های تاریخی» در شوش برگزار شد
به مناسبت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی در پایگاه میراث جهانی شوش، برنامه‌های متنوعی برگزار شد.

مدیر پایگاه میراث جهانی شوش در خصوص این مراسم اظهار کرد: اختصاص یک روز خاص به عنوان روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی اقدامی خردمندانه برای ایجاد فرصت هایی عالی در راستای توجه به مسئله آسیب پذیری آثار تاریخی و افزایش آگاهی در مورد بناها و محوطه‌های تاریخی در سطح عمومی و زمینه ساز حمایت و حفاظت فیزیکی و معنوی از آثار و هرچه بیشتر نهادینه کردن اهمیت حفظ مواریث فرهنگی است.

محمد حسین ارسطوزاده با بیان اینکه آثار باستانی در حکم شناسنامه و هویت جامعه است و حفظ و صیانت از آن وظیفه‌ای خطیر بر دوش تمام مردم است، ادامه داد: ملتی که از اهمیت مواریث و دارایی‌های فرهنگی، معنوی و هویتی خود به درستی آگاهی داشته باشد، نه تنها هرگز خواسته یا ناخواسته قدمی برای تخریب این آثار ارزشمند برنخواهد داشت بلکه حفاظت از آن را امری بدیهی برای خود قلمداد می‌کند که این مهم، اصلی بنیادی در مبارزه با پدیده دلخراش وندالیسم نیز هستند.

وی همچنین در خصوص برنامه‌های پایگاه میراث جهانی شوش به مناسبت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی گفت: به مناسبت روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی، نشست علمی در سالن معرفی و اطلاع رسانی پایگاه میراث جهانی شوش با حضور دانشجویان دانشکده باستان شناسی شوش، انجمن‌های دوستدار میراث فرهنگی و عموم مردم برگزار شد.

ارسطو زاده با بیان اینکه در این نشست بخشی از اقدامات حفاظتی و مرمتی محوطه میراث جهانی شوش توسط کارشناسان پایگاه به نمایش گذاشته شد، اظهار کرد: عمده موضوعات مورد بحث در این نشست ریشه‌شناسی نام‌های دشت شوشان شامل نام‌های جغرافیایی و تاریخی ایران، عراق، خوزستان، هتمتی، ایلام، شوش، آپادانا و هدیش، بررسی شوش در دوره‌های اسلامی شامل؛ مسجد صدر اسلام، بازار، گورستان اسلامی، گرمابه، کارگاه تولید شکر، خانقاه و بررسی پروژه‌های اجرایی و مرمتی انجام شده در بخش‌های مختلف محوطه میراث جهانی شوش شامل کاخ شاوور، آپادانا، قلعه، شهرشاهی، باغ موزه و ... بود.

مدیر پایگاه میراث جهانی شوش با بیان اینکه برنامه های این پایگاه در دو بخش کودکان و بزرگسال در نظر گرفته شدند، تصریح کرد: کارگاه نقاشی ویژه کودکان پیش دبستانی با موضوع «میراث فرهنگی» برگزار شد و کودکان پس از بازدید از موزه باستان شناسی شوش و کسب اطلاعات توسط کارشناسان پایگاه در این کارگاه دو ساعته برداشت‌های آزاد خود از موزه و میراث فرهنگی را به تصویر کشیدند.

ارسطوزاده از دیگر برنامه‌های روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی پایگاه را برگزاری جشن بادبادک‌ها در محوطه میراث جهانی شوش عنوان کرد و افزود: با همراهی انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش و استقبال مردم و با هدف آگاهی بیش از پیش همگانی از اهمیت این روز و آثار فرهنگی، بادکنک‌هایی به هوا فرستاده شد و به این ترتیب روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی گرامی داشته شد.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار