تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۱۶۴۱۴۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیریت زباله و پسماند؛ همچنان معضل و چالش جدی زمین در خوزستان
یک فعال محیط زیست گفت: از مجموع 76 شهر خوزستان، فقط در اهواز زمینی مناسب برای دفن اصولی زباله‌ها در نظر گرفته شده است که در این شهر هم سایر مراحل مدیریت پسماند مشکل دارد. 

شهرام دهکردی با اشاره به 22 آوریل روز جهانی زمین پاک اظهار کرد: بیش از چندین دهه است که زنگ خطر آلوده شدن زمین به صدا در آمده و روزی نیست که گزارش و خبری از این مسأله از سراسر جهان مخابره نشود و نگرانی عمیق فعالان محیط زیست و دوستداران طبیعت را به دنبال نیاورد.

وی تصریح کرد: روز زمین پاک امسال از سوی سازمان ملل متحد با شعار "نه به پلاستیک" نامگذاری شده است که به یکی از باورهای کارشناسان برای تحقق رؤیای دیرین زمین پاک اشاره دارد. کارشناسان بر این باورند ساماندهی زباله‌ها و پسماندها که بخش عظمیی از آن در شهرها به ویژه شهرهای صنعتی و بزرگ تولید می‌شود، این آرزوی زمین پاک را محقق می‌کند.

مدیر انجمن مهرورزان زمین و طبیعت پاک خوزستان بحث مدیریت زباله‌ها و پسماندها را یکی از معضلات و چالش‌های جدی زمین خوزستان دانست و عنوان کرد: بر اساس قانون برنامه توسعه پنجم، شهرداری‌های شهرهای ساحلی و شهرهایی با بیش از 200 هزار نفر جمعیت موظف شدند با به کارگیری شیوه‌های نوین و فناوری‌های نو با اولویت راهکارهای ارگانیک برای مدیریت چرخه پسماندهای شهری فعالیت کنند. 

دهکردی ادامه داد: متأسفانه علیرغم وجود 76 شهر در خوزستان و همچنین وجود شهرهای بزرگ صنعتی همچون ماهشهر، آبادان، امیدیه و ... فقط در کلانشهر اهواز در مکان و زمین مناسب برای دفن اصولی زباله‌ها و پسماندهای شهری در نظر گرفته شده است که واقع در مسیر جاده برومی است و آن هم داستان‌های خود را دارد.

وی با اشاره به وظیفه قانونی شهرداری‌ها در زمینه مدیریت پسماند از تولید تا دفن اصولی بیان کرد: شهرداری‌ها موظف به مدیریت چرخه مدیریت چرخه از تولید پسماند تا دفن اصولی آن هستند که شامل اصلاح الگوی مصرف از طریق آموزش‌های همگانی، تفکیک زباله از مبدا، حمل و نقل اصولی زباله، جلوگیری از تخلیه زباله‌ها به رودخانه و بازیافت و ... می‌شود.

این فعال محیط زیست افزود: مدیریت چرخه پسماند در تمام شهرهای خوزستان به این شکل انجام نمی‌شود و در اهواز هم فقط برای مرحله آخر یعنی زمین و مکان مناسب برای دفن اصولی زباله اقدام شده است. یعنی در اهواز هم در دیگر مراحل مدیریت پسماند مشکل داریم.

دهکردی گفت: متأسفانه تاکنون نتوانسته‌ایم کارخانه تولید کود عالی کمپوست راه‌اندازی کنیم با وجود اینکه در برخی از نقاط اهواز به دلیل تولید حجم بالای زباله در برخی از مناطق، روزانه زباله‌های شهری دو تا سه بار جمع‌آ‌وری می‌شود که با توجه به جمع‌آوری زباله‌ها به صورت یک روز در میان در بسیاری از شهرهای کشور، این وضعیت در اهواز هزینه‌های بسیاری به مدیریت شهری تحمیل می‌کند. در حال حاضر به صورت رسمی، تفکیک زباله از مبداء در شهر اهواز انجام نمی‌شود.

وی ادامه داد: در زمان فعالیت آقای کتانباف در دوره‌های پیشین شهرداری اهواز، تفکیک زباله از مبدا به صورت آزمایشی در مناطقی از شهر کلید خورد اما در حال حاضر حداقل ما در هیچ منطقه‌ای از شهر تفکیک زباله از مبدا را به صورت رسمی نمی‌بینیم. البته در هیچ شهری، هیچکدام از شهرهای کشور و جهان، تفکیک زباله به صورت صد در صدی انجام نمی‌شود.

مدیر انجمن مهرورزان زمین و طبیعت پاک خوزستان افزود: در کشور سوئد که دارای بالاترین نرخ تفکیک زباله از مبدا است، تنها 50 درصد پسماندها در مبدا تفکیک می‌شوند. بر اساس آماری که به ما ارائه دادند، در اصفهان 20 درصد زباله‌ها، در شیراز بین 10 تا 15 درصد زباله‌ها و در کرمانشاه 12 درصد زباله‌ها از مبدا تفکیک می شوند و در اهواز حتی در حد این ارقام هم کار نمی‌شود.
مرجع / ایسنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مسعود
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
0
0
درسته که این یه معضل بشری و قرن حاضره اما واقعا تو ای شهر کم جا داریم برای دفن شون
آخه بلانسبت ای نفهم ها چرا میان و کنار مناطق شهری دفن میکنن یا میسوزونن
اگه بازیافت بلد نیستیم تو ای شهر بی صاحاب مونده و تو این مملکت لااقل ببریم یه جایی دفن شون کنیین که دور شهر باشه
چسبیئه به دور برگردون پیچ تو پیچ جنب پلیس راه و منازل صنایع فولاد و ورزشگاهش از سمت شوشتر و اندیمشک اونجا رو کرده بودن محل دفن که واقعا ظلمی بود و بوی تعفنش تا چهار شیر هم میرفت چه برسه به ساکنین همون طرفا مصل فولادی یا شهرک آغاجاری یا برومی و ...
واقعا خاک بر سر شهرداری ها کنه که کارشون رو بلد نیستن
اگه صدا و سیما و خبر نگار مناسبی هست بره اونجا فیلم و عکس بگیره تابلو و معلومه
:
:
:
آخرین اخبار