تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۹
کد خبر: ۱۶۴۱۶۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بوی نامطبوع الکل‌سازی نفس خرمشهری‌ها را تنگ کرد
انتشار بوی نامطبوع و آزاردهنده حاصل از فرایند تولید شرکت الکل سازی خرمشهر در فضا سبب نارضایتی و گله مندی شهروندان ومردم روستاهای اطراف این واحد صنعتی شده است
انتشار بوی نامطبوع و آزاردهنده حاصل از فرایند تولید شرکت الکل سازی خرمشهر در فضا سبب نارضایتی و گله مندی شهروندان ومردم روستاهای اطراف این واحد صنعتی شده است.

شماری از شهروندان خرمشهری دوشنبه می گویند: هر از چندگاه بوی نامطبوعی در سطح شهر منتشر می شود که برای بسیاری از ساکنان این شهرستان به ویژه سالخوردگان ، بیماران قلبی و عروقی آزار دهنده است. 

انتشار بوی نامطبوع پساب واحدهای صنعتی در شهرستان خرمشهر به‌ ویژه در فضای روستاهای غرب کارون همجوار با شهرک صنعتی همچون روستاهای مقامیسیه، رمسان و بدریه، نسبت به دیگر مناطق بیشتر احساس می شود. 

علی سام پور از شهروندان خرمشهری می گوید: مدتی است که انتشار بوی نامطبوع ناشی از پسماندهای کارخانه الکل‌سازی در سطح شهر احساس می شود که این امر باعث آزار و اذیت شهروندان شده است. 

سالم پور افزود: این بوی نامطبوع در روزهایی که هوا شرجی و مرطوب است تشدید می شود و واقعا غیرقابل تحمل است. 

وی اضافه کرد: به همین خاطر خانواده ها رغبتی برای تفریح و گشت و گذار در این شهر نشان نمی دهند و بیشتر اوقات خود را در خانه می گذرانند. 

سیداحمد موسوی دیگر شهروند خرمشهری می گوید: شدت انتشار بوی تعفن در شب گذشته به قدری زیاد شده بود که براحتی نمی توانستم نفس بکشم. 

وی ادامه داد: کودکان ما به علت تشدید آلودگی فضای شهر از بازی کردن در هوای آزاد در خارج از منزل محروم شده اند. 

سهیلا فیصلی یکی دیگر از شهروندان خرمشهری نیز با انتقاد از انتشار بوی نامطبوع در سطح شهر گفت: مدت زیادی است که شنیده می شود که انتشار این بوی تعفن ناشی از فعالیت کارخانه ها در شهرک صنعتی خرمشهر است.

وی در ادامه گفت: از مسئولان محیط زیست تقاضا داریم که برای رفع این معضل چاره اندیشی کنند. 

یکی دیگر از شهروندان خرمشهری از روستای حفار غربی نیز از تداوم انتشار بوی نامطبوع در فضای این شهر ابراز نارضایتی کرده و می گوید: بوی تعفن الکل در بیشتر اوقات به خصوص در هوای شرجی ، تمام فضای خانه را در بر می‌گیرد و برخی مواقع از شدت آن دچار سردرد می‌شوم .
 
مجید عنبرزاده افزود: اکثر مردم این منطقه از این وضعیت ناراضی هستند و انتظار داریم مسئولان راهکاری برای رفع این معضل پیدا کنند. 

نماینده شورای شهرستان در استان خوزستان با انتقاد از انتشار بوی نامطبوع از پساب صنعتی خرمشهر، گفت: در حال حاضر روستاهای حفار غربی و شرقی، مقامیسیه، بدریه، زویدات، ام الطلول، حنشیه، منیخ و معمره صنگور از عمده ترین روستاهای در معرض آلودگی پساب شهرک صنعتی قرار دارند.

عیسی شرجی افزود: مردم این روستاها بارها به شورا مراجعه کرده و خواهان رفع این معضل شده اند، ما هم بارها در جلسات مختلف شهرستان این موضوع را مطرح کردیم و قرار بر این شد که فرمانداری و اداره حفاظت محیط زیست خرمشهر برای رفع این معضل راهکارهای مناسب را ببینند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست خرمشهر با تایید این موضوع گفت: در گام نخست به منظور رفع بوی نامطبوع ناشی از پساب شهرک صنعتی خرمشهر واحد صنعتی فناوران اروند تولید کننده الکل در این شهرک، به دستور دادستان تا رفع نواقص و احداث تصفیه خانه پساب این واحد تعطیل و پلمپ شد.

رضا جاوید اظهار کرد: شرکت فناوران اروند از زمان آغاز کار تاکنون با تخلیه پساب این واحد به حوضچه تبخیری شهرک صنعتی خرمشهر به نام ویناس، موجب اختلاط پساب حاوی مخمر واحد الکل سازی و پساب بهداشتی سایر واحدهای صنعتی در این حوضچه شده و باعث انتشار بوی نامطبوع می شود.

وی خشک کردن پساب در حوضچه های شهرک را از اقدامات دیگر برای عنوان کرد و گفت: فرسودگی شدید حوضچه تبخیری شهرک صنعتی خرمشهر باعث سرریز شدن پساب های در اراضی اطراف این شهرک شده و این حوضچه ها باید به وسیله مواد آنتی سپتیک ( مواد خنثی کننده بوی نامطبوع) خشک شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست خرمشهر گفت: در حال حاضر شرکت فناوران اروند ملزم به رفع نواقص شده و پس از آن فک پلمب می شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست خرمشهر گفت: ما به عنوان یک دستگاه نظارتی تمام تلاش خود را برای الزام همه واحدهای صنعتی به رعایت معیارهای زیست محیطی انجام داده ایم. 

جاوید احداث تصفیه خانه فاضلاب مرکزی ویژه شهرک صنعتی را تنها راهکار حل مشکل انتشار این بوی نامطبوع عنوان کرد و افزود: منطقه آزاد اروند متولی مدیریت صنایع شهرک صنعتی بوده و موظف به ایجاد زیرساخت ها لازم همچون سیستم تصفیه پساب مرکزی در این شهرک است.

مدیر توسعه نواحی صنعتی منطقه آزاد اروند با تایید این مطلب گفت: واحد الکل سازی فناوران اروند بدون رعایت و کنترل مسایل زیست محیطی اقدام به رهاسازی پساب صنعتی در این شهرک کرده و موجب آلودگی و سرریز شدن پساب در شهرک شده است.

رضا صلبوخی افزود: به منظور رفع مشکل پساب صنعتی خرمشهر به دستور مدیرعامل منطقه آزاد اروند ، مشاوران زیست محیطی برای رفع آلودگی در واحد الکل سازی گرفته شد و پس از مطالعات انجام شده تسهیلات مورد نیازبرای رفع نواقص در اختیار این شرکت قرار می گیرد. 

وی اظهار کرد: به رغم اینکه 400 هکتار از شهرک صنعتی خرمشهر در محدوده شهرک های صنعتی استان خوزستان قرار دارد اما منطقه آزاد اروند به منظور خدمات رسانی به شهرک صنعتی خرمشهر هزینه نگهداری، لایروبی و اصلاح لاگون ها(برکه های ویژه تصفیه فاضلاب به روش بیولوژیک ) را متقبل شده است.

شهرک صنعتی خرمشهر دارای چهار حوضچه تخلیه فاضلاب در وسعت یک هکتار زمین است که روزانه بین60 تا 90 هزار لیتر پساب اعم از پساب انسانی و صنعتی در آنها تخلیه شده و باعث متصاعد شدن بوی نامطبوع در سطح شهرستان خرمشهر می شود.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار