تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۷
کد خبر: ۱۶۴۲۳۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نیمی از محصول کلزای خوزستان برداشت شد
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه چهار کشورگفت: در چند روز اخیر بیش از 17هزار تن دانه روغنی کلزا از کشتزارهای خوزستان برداشت و به قیمت تضمینی خریداری شد.

سیاوش حسین پور دوشنبه پیش بینی کرد حدود 30هزار تن دانه روغنی کلزا به قیمت تضمینی به قرار 30هزار و 330ریال از کشاورزان خوزستانی خریداری و تا 20 روز آینده به انبارها و سیلوهای سرپوشیده استان منتقل شود.

به گفته وی در سال زراعی 97-96 حدود 30هزار هکتار از اراضی بهبهان ، ایذه ، باغملک ، دزفول ، شوش ، شوشتر و گتوند زیر کشت محصول کلزا قرار گرفت که نسبت به سال زراعی گذشته 2 برابر افزایش نشان می دهد.

کشت کلزا به دلیل مقاوم بودن در برابر کم آبی و درآمدزایی بهتر مورد استقبال کشاورزان خوزستانی قرار گرفته است.

* گندم خوزستان رکورددار کیفیت در سطح کشور است

مدیرعامل شرکت غله و بازرگانی منطقه چهار کشور با بیان اینکه گندم تولیدی خوزستان به لحاظ کیفیت ، سرآمد کشور است گفت:تاکنون 98هزار تن گندم به قیمت تضمینی 13هزار ریال خریداری شده است.

وی با اشاره به اینکه در همه کشورها ، کیفیت گندم یکی از ملاک های مهم است و این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است اظهار کرد: در ایران باید به این سمت حرکت کنیم تا خرید گندم در کشور نیز بر اساس کیفیت آن باشد تا گامی موثر در جهت امنیت غذایی جامعه برداشته شود.

حسین پور افزود:کرد:‌ از نقطه نظر ویژگی‎های کمی و کیفی، گندم خوزستان همچنان رکورددار در سطح کشور است و با دارا بودن پروتئین به میزان 11 تا 12 درصد و گلوتن مرطوب 28 تا 30 درصد یکی مرغوب‎ترین گندم ها در کشور به شمار می‎رود.

وی در ادامه گفت: تلاش ما بر این است که گندم خریداری شده از کشاورزان در انبارهای روباز که احتمال بارندگی و خسارت وجود دارد نگهداری نشود و به سرعت به سیلوهای شرکت غله و یا استان‌هایی که ظرفیت ذخیره‌سازی وجود دارد انتقال یابد.

سازمان جهادکشاورزی خوزستان پیش بینی کرده در سال زراعی جاری حدود یک میلیون و 200هزار تن گندم در استان برداشت که از این میزان حدود یک میلیون تن به نرخ تضمینی خریداری شود.

در زراعی گذشته حدود یک میلیون و 700 هزار تن گندم در خوزستان تولید که از این میزان یک میلیون و 350هزار تن به نرخ تضمینی خریداری شد.

کار خرید گندم تضمینی در خوزستان تا اواخر خرداد ادامه خواهد یافت ولی اوج برداشت و خرید گندم در خوزستان حدود 40روز است. 

شدت خشکسالی در خوزستان سبب نابودی 280هزار هکتار از زمین های زیر کشت گندم دیم و 100هزار هکتار گندم آبی شد.

استان خوزستان با تولید سالانه 15.8میلیون تن محصول باغی و زراعی رتبه نخست را در کشور دارد.

با بهره برداری کامل از طرح 550هزار هکتاری مقام معظم رهبری تا سال 1400 میزان تولیدات کشاورزی استان به 25میلیون تن خواهد رسید و 300هزار فرصت شغلی جدید از این طرح فراهم می شود.

استان خوزستان 1.2 میلیون هکتار اراضی کشاورزی و باغی دارد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار