تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۵
کد خبر: ۱۶۴۳۲۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی جنوب باختری( مرکز اهواز) عنوان کرد:
آب مجازی، راهکاری برای رفع مشکلات آبی کشور
مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی جنوب باختری( مرکز اهواز) گفت: یکی از راهکارها در بحث رفع مشکلات آب کشور، استفاده از آب مجازی و مدیریت این مساله است که امیدواریم از این پس بیشتر به این موضوع توجه شود.     

علی اژدری در نشست خبری که 4 اردیبهشت ماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: حدود 30 درصد از آب های کل کشور در خوزستان جاری است  در بخش های شمالی و شمال شرقی استان از آبخوان های آبرفتی و کارستی استفاده می شود.  

وی افزود: سازمان آب و برق خوزستان مطالعات گسترده ای را در زمینه آبخوان کارستی در خوزستان انجام داده است و آب برخی از روستاها و حتی شهرهای خوزستان از طریق همین آبخوان کارستی تامین می شود.   

مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی جنوب باختری(اهواز) تصریح کرد: در یکی دوسال اخیر نقشه ای از پتانسیل آبخوان های کارستی استان تهیه شده است که نشان می دهد در کدام مناطق پتانسیل کارست شدن بیشتر است. این نقشه نگاهی کلی برای برنامه ریزی و مدیریت منابع آبی کارستی در استان به ما می دهد.   

اژدری ادامه داد: به جز آب های کارستی، بحثی دیگر تحت عنوان آب های فسیل وجود دارد که قدیمی تر و عمیق تر از آب های کارستی هستند. در این زمینه کارهای کمتری انجام شده اما در حال حاضر مطالعاتی در حال انجام است.   

وی گفت: ما هر منبع آبی را که داریم نباید مصرف کنیم. اگر به منبع آب های فسیلی یا کارستی دسترسی بیشتری پیدا کنیم مانند سایر منابع آبی در کشور آن منابع را نیز به سرعت مصرف می کنیم.    

مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی جنوب باختری(اهواز) با اشاره به بحث آب مجازی عنوان کرد: این مساله یکی از راهکارهای اساسی است که می تواند بخشی از مشکل کشور را در بحث آب حل کند. بسیاری از کشورها بخش زیادی از آب مورد نیاز خود را با وارد کردن محصولات آب بر تامین می کنند.  

اژدری بیان کرد: برای مثال از استان سیستان و بلوچستان محصولات هندوانه که یک محصول آب بر است را به کشورهای دیگر صادر کرده ایم. این موضوع در حالی رخ داده که آن استان یک استان خشک است و مشکلاتی را در بحث آب دارد و باید آبی را که در آن جا وجود دارد ذخیره کند و به تولید محصولاتی بپردازد که به آب کمتری نیاز دارند.   

وی اظهار کرد: یکی از راهکارها در بحث رفع مشکلات آب کشور، استفاده از آب مجازی و مدیریت این مساله است که امیدواریم از این پس بیشتر به این موضوع توجه شود. این کار بهتر از آن است که به سمت کشف منابع جدید آبی در کشور برویم. با کشف منابع آّبی جدید، محل های جدیدی را نیز برای صرف آن آب ها پیدا خواهیم کرد و نهایتا سهم آیندگان را برداشت و مصرف می کنیم. 
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار