تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۷
کد خبر: ۱۶۴۸۷۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آخرین وضعیت تالاب هورالعظیم در آستانه فصل گرمای خوزستان
رئیس اداره محیط زیست هویزه گفت: تبخیر آب، رشد پوشش گیاهی و فرورفت زمین از عوامل محدودکننده آبگیری تالاب هورالعظیم هستند. تبخیر آب از خردادماه آغاز می‌شود و تا مهرماه ادامه دارد. 

موسی مدحجی با اشاره به آخرین وضعیت تالاب هورالعظیم اظهار کرد: در حال حاضر طبق آخرین تصویرهای ماهواره‌ای 78 درصد تالاب هورالعظیم آبگیری شده است. پس از بارندگی‌های پاییز و زمستان میزان دبی آب ورودی به رودخانه کرخه کاهش یافته بود اما بعد از آن میزان ورودی آب به کرخه به ماکزیمم خود رسید. 

وی تصریح کرد: طبق برآوردهای انجام شده در یک ماه گذشته در خصوص آبگیری تالاب هورالعظیم، در حال حاضر میزان ورودی آب از سرریز مخزن 2 به مخزن 3 تالاب 25 تا 30 مترمکعب بر ثانیه است.

رئیس اداره محیط زیست هویزه با اشاره به کوچ پرندگان مهاجر از هورالعظیم با آغاز فصل گرما در خوزستان گفت: پرندگان مهاجری که به اطراف تالاب هورالعظیم آمده بودند اکنون به سرزمین‌های خود بازگشته‌اند و تنها تخم‌گذاری و آشیانه‌سازی پرندگان تابستانی و بومی به چشم می‌خورد و این پرندگان در جاده‌های دسترسی تالاب در حال جوجه‌آوری هستند. 

مدحجی با اشاره به عوامل تاثیرگذار در محدود شدن آبگیری تالاب هورالعظیم گفت: تبخیر آب، رشد پوشش گیاهی و فرورفت زمین از عوامل محدودکننده آبگیری تالاب هورالعظیم هستند. تبخیر آب از خردادماه آغاز می‌شود و تا مهرماه ادامه دارد. 

وی با بیان اینکه بخشی از اتلاف آب مربوط به فرورفت زمین است، افزود: در مناطقی از تالاب که خشک هستند در اولین ورود 70 تا 80 درصد آب مصرف می‌شود و درون زمین می‌رود و پس از اشباع زمین آب ارتفاع می‌یابد. بنابراین در برخی نقاط دو برابر میزان مورد نیاز آب وارد تالاب می‌شود در حالی که تنها نیمی از این میزان در آبگیری تالاب تاثیرگذار است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار