تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۱
کد خبر: ۱۶۴۹۱۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سه اثر صنایع دستی خوزستان نامزد دریافت جایزه مرغوبیت یونسکو شدند
با اعلام سازمان میراث فرهنگی کشور سه اثر صنایع دستی از خوزستان به منظور دریافت گواهی بین‌المللی مرغوبیت و اصالت، براساس سهمیه‌بندی شورای جهانی صنایع دستی، به یونسکو معرفی شدند
با اعلام سازمان میراث فرهنگی کشور سه اثر صنایع دستی از خوزستان به منظور دریافت گواهی بین‌المللی مرغوبیت و اصالت، براساس سهمیه‌بندی شورای جهانی صنایع دستی، به یونسکو معرفی شدند.

با اعلام دفتر توسعه و ترویج معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی سه اثر کپوبافی از دو صنعتگر بانوی خوزستانی به نام‎های نرگس ظهیرنیا و هایده کایدخورده به مرحله نهایی داوری شورای جهانی صنایع دستی (WCC) که در سال جاری برگزار می‎شود، معرفی شدند.

این آثار، پیش از این، نشان اصالت را در چهارمین دوره داوری نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی در سال 96 دریافت کرده بودند.

آثار راه‎یافته به داوری شورای جهانی صنایع دستی، براساس آیتم‎هایی چون مرغوبیت، اصالت، نوآوری، قابلیت عرضه در بازار و سازگاری با محیط زیست سنجیده می‎شوند و در پایان آثاری که امتیازات لازم را کسب کنند، جایزه و گواهی بین‎المللی مرغوبیت را از سوی یونسکو دریافت خواهند کرد.

همچنین تولیدکنندگان محصولاتی که برنده این جایزه شوند از مزایایی چون همکاری در راستای آموزش و ظرفیت‎سازی، برپایی نمایشگاه، ارتباطات و تبلیغات و مالکیت معنوی و حق کپی بهره‎مند خواهند شد.

شورای جهانی صنایع دستی ( WCC ) سازمانی غیرانتفاعی است که با هدف ارتقای جایگاه صنایع دستی بنیان نهاده شد. این شورا در تاریخ دوازده ژوئن ۱۹۶۴ توسط آیلین آزبورن وب در نیویورک با هدف ارتقای جایگاه صنایع دستی، تقویت ارتباط میان هنرمندان صنایع دستی سراسر جهان، تشویق، یاری‎رسانی و ارائه مشاوره به آنان در حوزه شیوه‌های درآمدزایی، کاربردی و به روز کردن صنایع دستی در عین حفظ میراث گذشتگان و استفاده از فناوری‌های مدرن در راستای دستیابی به بازارهای جدید، بنیان نهاده شد.

جایزه مرغوبیت صنایع دستی که در داوری این شورا به تولیدکنندگان برتر اعطاء می‎شود، در سال 2000 از آسیای جنوب شرقی، به صورت مشترک به وسیله یونسکو و انجمن توسعه و ترویج صنایع دستی کشورهای عضو پیمان ASEAN، به منظور ایجاد استانداردهای کیفیت و افزایش آگاهی بین‎المللی نسبت به صنایع دستی ده کشور ASEAN پایه‎گذاری شد. این جایزه به عنوان یک مکانیزم کنترل کیفیت و به عنوان یک ابزار بازاریابی به کار می‎رود که در واقع کیفیت محصولات صنایع دستی ابتکاری سنتی و دست‎ساز مربوط به آن منطقه را تضمین می‎کند.

در همین زمینه عبدالرحیم فروتن هنرمندی است که پیش از این از استان خوزستان موفق به دریافت این جایزه از شورای جهانی صنایع دستی در رشته خراطی چوب شده است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار