تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۱
کد خبر: ۱۶۵۱۰۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
قائم مقام وزیر نیرو در پاسخ به فارس اعلام کرد:
تعیین میزان نیاز و مصرف آب تمام شهرها / جیره‌بندی آب نداریم
میزان بارش‌ها نسبت به سال گذشته 37 درصد کاهش داشته است، بنابراین به لحاظ طبیعی، اگر 15 درصد میزان مصرف با تمهیدات ساده کاهش یابد، عدد بزرگی در مدیریت مصرف آب به وجود خواهد آمد
قائم مقام وزیر نیرو با اشاره به اینکه شهرهایی که دارای تنش آبی هستند مثل شهرهای اصفهان و شیراز صرفه‌جویی ۱۰ تا ۲۰ درصدی را در سرلوحه کار خود قرار دهند، گفت: برای تک تک شهرها میزان تأمین آب و مصرف مشخص شده، بنابراین هیچ شهر و یا استانی جیره‌بندی آب نخواهد داشت.

ستار محمودی در حاشیه اختتامیه نمایشگاه توانمندی‌های آب و فاضلاب در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که پرسید آیا خشکسالی‌ باعث قطعی آب و قطعی برق خواهد شد، گفت: میزان بارش‌ها نسبت به سال گذشته 37 درصد کاهش داشته است، بنابراین به لحاظ طبیعی، اگر 15 درصد میزان مصرف با تمهیدات ساده کاهش یابد، عدد بزرگی در مدیریت مصرف آب به وجود خواهد آمد. 

وی افزود: هم در بخش آب و هم در بخش برق، برنامه‌های خاصی از سوی وزارت نیرو برای گذر از پیک مصرف اندیشیده شده است، بنابراین برای بسیاری از نقاط کشور استفاده از آبهای زیرزمینی و حفر چاه و مدیریت مصرف برنامه‌ریزی شده است، پس در هر استانی که مشکل کمبود آب و برق داشته باشیم، جدول‌هایی تنظیم شده تا به طور مشخص به ما نشان دهد که امکان برداشت و میزان مصرف آب و حتی میزان کمبود را نشان دهد. 

محمودی تأکید کرد: با کاهش بارش‌ها در زنجیره رود کارون که حاکی از کاهش 37 درصدی است، کاهش 37 درصدی در این زنجیره باعث شده تا تولید برق‌آبی‌ها نیز کاهش یابد، پس کاهش 37 درصدی بارش‌ها در تولید برق نیز اثرگذار خواهد بود. 

قائم مقام وزیر نیرو اضافه کرد:‌ در بخش مدیریت مصرف، به سازمان‌ها و شرکت‌های انتقال و توزیع برق برای گردش و تأمین بهتر برق در کشور بحث اصلاح و بازسازی در پست‌های توزیع برق مورد تأکید قرار گرفته است. 

وی تصریح کرد: امسال محدودیت‌های زیادی در تأمین آب و برق داریم، اما برنامه‌های مناسبی نیز اندیشیده شده است و باید مشترکان در تمام بخش‌ها همراهی لازم را انجام دهند. 

محمودی خاطرنشان کرد: با توجه به دستورالعمل‌های تدوین شده، مردم باید به وزارت نیرو اعتماد کنند که اگر این اعتماد صورت گیرد قادر خواهیم بود سال جاری را به خوبی پشت سر بگذاریم. 

محمودی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که پرسید برخی شهرهای بزرگ مثل اصفهان و شیراز دارای تنش آبی هستند، آیا احتمال جیره‌بندی برای این شهرها وجود دارد، گفت:‌ 107 شهر دچار تنش آبی هستند و 30 شهر نیز در نقطه سر به سر تنش آبی قرار دارند، بنابراین برای تمام این شهرها میزان تأمین آب و مصرف برای تک‌تک شهرها اندیشیده شده است، بنابراین تلاش ما این است که به هیچ وجه به سمت جیره‌بندی آب نرویم. 

وی در پاسخ به این سؤال که آیا خروج آمریکا از برجام می‌تواند در روابط وزارت نیرو تأثیرگذار باشد، گفت: ایران در دو صنعت آب و برق خودکفاست، بنابراین قطعا تحریم‌های جدید تأثیری در روند کار وزارت نیرو نخواهد داشت، بنابراین قصد داریم تا روابط خود را همانند گذشته با کشورهای دنیا در سطح وسیع‌تری ادامه دهیم. 

وی خاطرنشان کرد: تبادل اطلاعات و علم و دانش یکی از مسائلی است که وزارت نیرو از سال‌های قبل با کشورهای دنیا داشته و لذا در راستای تبادل تکنولوژی قطعاً با کشورهای دیگر همکاری خواهیم داشت. 

به گفته وی، با توجه به اینکه در صنعت آب و برق توانمندی‌های زیادی در ایران وجود دارد، تحریم‌های جدید نگرانی را برای ما ایجاد نکرده است. 
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار