تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۶
کد خبر: ۱۶۵۱۴۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون رییس جمهور از کانون ریزگردها در اهواز بازدید کرد
معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه صبح امروز جمعه از کانون ریزگردها در جنوب شرقی اهواز بازدید کرد.

معاون رییس جمهور از کانون ریزگردها در اهواز بازدید کرد

محمدباقر نوبخت با حضور در محل کانون های فوق بحرانی ریزگرد در جنوب شرقی اهواز از نزدیک در جریان نحوه اجرای طرح ملی مهار کانون های ریزگرد در این شهرستان قرار گرفت. 

در این بازدید خلیل آقایی رییس سازمان جنگل ها و مراتع کشور، استاندار خوزستان، رییس سازمان منابع طبیعی و جمعی دیگر از مسوولان استانی، سخنگوی دولت را همراهی کردند. 

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور عصر دیروز پنجشنبه به منظور بازدید از چند طرح وارد خوزستان شد. 

نوبخت روز گذشته پس از بازدید از مقره های برق در شهر اهواز و متروی این شهر، در نخستین جلسه اقتصاد مقاومتی سال 97 استان خوزستان حضور یافت و از نزدیک در جریان مشکلات مختلف این استان قرار گرفت. 

در ادامه این سفر روز جمعه نوبخت پس از بازدید از کانون های فوق بحرانی جنوب شرق اهواز، از نخیلات شادگان نیز بازدید و در جریان مشکلات این شهرستان قرار گرفت. 

بر اساس آخرین برآوردها ها هم اکنون 102 هزار هکتار بیابان، 350 هزار هکتار بیابان با کانون های بحرانی و 350 هزار هکتار تپه های ماسه ای روان در کشور وجود دارد که سایر نقاط را برای بیابانی شدن تهدید می کنند. 

بیش از یک میلیون و 200 هزار هکتار از زمین های خوزستان را بیابان تشکیل داده که نقش مهمی در بروز پدیده گرد و غبار در این استان دارد و گفته می شود بین 30 تا 40 درصد این گرد و غبارها منشاء داخلی دارد. 

بر اساس مطالعات، مساحت کانون های فرسایش بادی و ماسه های روان در خوزستان 280 هزار هکتار و وسعت کانون های رُسی 350 هزار هکتار است که کانون های رسی، بحرانی معرفی شده است. 

حدود 40 هزار هکتار از این کانون ها در جنوب و شرق اهواز کانون های فوق بحرانی است که در اولویت طرح مقابله با ریزگرد قرار دارد و از بهمن پارسال عملیات مهار کانون ها در این سطح آغاز شد. 

در خوزستان هفت کانون ریزگرد با وسعتی بالغ بر 112 هزار هکتار وجود دارد که بیشتر در محدوده جنوب شرق اهواز قرار دارند. 

پس از بروز پدیده ریزگردها در بهمن ماه سال 1395 که باعث قطعی گسترده برق در خوزستان شد، با مجوز مقام معظم رهبری و عنایت دولت بودجه ای برای مقابله با ریزگردها در نظر گرفته شده و عزم ملی برای مهار این کانون ها در خوزستان آغاز شد. 
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار