تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۲
کد خبر: ۱۶۵۱۹۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بیشترین ابتلا به هپاتیت در دزفول از نوع ب است
پزشک فوق تخصص گوارش و کبد و عضو هیات علمی دانشگاه گفت: بیشترین مورد ابتلا به بیماری هپاتیت در شهرستان دزفول از نوع ' ب ' است.

پژمان خسروی روز شنبه افزود: طبق بررسی به عمل آمده بیشترین نوع هپاتیت ب در دزفول از نوع مزمن بوده که موجب مشکلات کبدی مثل سرطان و یا سیروز کبدی می شود.

وی بیان داشت: هپاتیت ب یک نوع عفونت حاد کبدی است که توسط ویروسی به نام اچ بی وی (HBV) بوجود می آید و در برخی افراد مزمن می شود اما باید توجه داشت اکثر افراد مبتلا به هپاتیت ب بعد از طی مراحل درمان کاملا بهبود می یابند.

این عضو هیات علمی دانشگاه با بیان اینکه نوزادان و کودکان بیش از دیگران در معرض ابتلا به هپاتیت نوع ب قرار دارند بیان داشت:برای پیشگیری از ابتلا به هپاتیت ب باید از واکسن آن استفاده کرد. ضمن اینکه اگر فردی به این ویروس آلوده شود می تواند با اقدامات احتیاطی از انتشار بیماری و آلودگی دیگران جلوگیری کند.

وی در خصوص علائم بیماری هپاتیت ب گفت: این بیماری معمولا سه ماه پس از انتقال ویروس به بدن ایجاد می شود و می تواند طیف گسترده ای از علائم مثل درد شکم ، تب ، زردی پوست ، زردی چشم ، ضعف و خستگی و کاهش اشتها را شامل شود و فرد بیمار زمانیکه هر یک از این علائم را داشت باید برای انجام آزمایش های لازم به پزشک مراجعه کند.

این پزشک فوق تخصص در رابطه با تفاوت هپاتیت ب نوع حاد و مزمن نیز گفت: هپاتیت ب نوع حاد کوتاه مدت بوده و کمتر از 6 ماه طول می کشد و سیستم ایمنی بدن می تواند ویروس را از بدن خارج کند و بعد از چند ماه سلامتی باز می گردد ضمن اینکه اکثر افراد بزرگسال به هپاتیت ب نوع حاد مبتلا می شوند.

خسروی در رابطه با علائم هپاتیت نوع ب مزمن نیز گفت:عفونت هپاتیت ب مزمن بیش از 6 ماه طول می کشد و علت آن این است که سیستم ایمنی بدن بیمار نمی تواند با ویروس مبارزه کند لذا هپاتیت مادام العمر شده و در بزرگسالی به سیروز کبدی و سرطان تبدیل می شود. نوزادان و کودکان یک تا پنج سال اگر به ویروس هپاتیت بی آلوده شوند معمولا به نوع مزمن آن مبتلا خواهند شد.

وی افزود: هپاتیت ب نوع مزمن ممکن است ماه ها و تا زمانیکه فرد را دچار مشکلات شدید کبدی نکرده مشاهده نشود.

** راه های انتقال ویروس هپاتیت ب

این فوق تخصص گوارش و کبد در خصوص راه های ابتلا به ویروس هپاتیت ب نیز گفت: ویروس هپاتیت ب از طریق خون و سایر مایعات بدن منتقل می شود. هنگامیکه ویروس هپاتیت وارد بدن فردی می شود به سلول های کبد حمله کرده و شروع به تکثیر می کند که این فرآیند باعث التهاب کبد شده و اصطلاحا هپاتیت گفته می شود.

وی تماس جنسی ( رابطه جنسی محافظت نشده ) ، استفاده از سرنگ مشترک ، انتقال از مادر به فرزند و فرو رفتن سوزن آلوده به بدن را راه های انتقال ویروس هپاتیت ب عنوان کرد و افزود:انتقال از مادر به نوزاد شایعترین راه انتقال هپاتیت ب در گذشته در کشور بوده که اکنون با انجام واکسیناسیون گسترده و اقدامات پزشکی برای نوزادان در بدو ولادت انتقال ویروس هپاتیت به نوزادان به شدت کاهش یافته و حدودا به صفر رسیده است.

وی همچنین در خصوص عوارض ابتلا به هپاتیت ب اظهار کرد: ابتلا به نوع مزمن این بیماری می تواند باعث سیروز کبدی که عملکرد کبد را به شدت ضعیف می کند منجر شود ضمن اینکه دومین عارضه سرطان کبد است که در بیمار مبتلا به هپاتیت ب خطر سرطان کبد افزایش می یابد.

این فوق تخصص گوارش و کبد در رابطه با هپاتیت نوع دی گفت: هر فرد مبتلا به هپاتیت ب مزمن در خطر ابتلا به هپاتیت نوع دی می باشد . ضمن اینکه ابتلا به هر دو نوع هپاتیت بی و دی خطر بروز عوارض این بیماری را بیشتر می کند.

خسروی افزود: تشخیص بیماری هپاتیت ب با یک آزمایش خون ساده ممکن است ضمنا تشخیص اینکه فرد نیاز به تزریق واکسن هپاتیت ب دارد یا خیر نیز بر عهده پزشک است.

**پیشگیری از ابتلا به هپاتیت ب 

عضو هیات علمی دانشگاه در ادامه در خصوص راه های پیشگیری از ابتلا به هپاتیت ب بیان داشت: خودداری از رفتار پر خطر و رابطه جنسی حفاظت نشده ، ترک مصرف مواد مخدر و داروهای غیر قانونی ، رعایت بهداشت هنگام استفاده از تاتو ، استفاده نکردن از سوزن ، سرنگ ، مسواک و تیغ مشترک و واکسیناسیون از راه های پیشگیری از ابتلا به هپاتیت نوع ب می باشند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار