تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۴
کد خبر: ۱۶۵۲۰۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز خبر داد:
فعالیت بیش از 400 قهوه‌خانه غیرمجاز در اهواز
رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز گفت: در اهواز بیش از 400 قهوه‌خانه غیرمجاز فعالیت می‌کنند که باید ساماندهی شوند و تا زمانی که این قهوه‌خانه‌ها ساماندهی نشوند، مجددا مشکل کوی علوی ایجاد می‌شود و آن زمان همه ما دنبال مقصر می‌گردیم.

مهرداد شریفی در جلسه شورای سلامت خوزستان که امروز (22 اردیبهشت‌ماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: علی‌رغم اینکه در خصوص مقابله با عرضه قلیان در شورای سلامت و دفتر فرماندار اهواز جلساتی تشکیل شده است، اما عزمی برای جمع‌آوری قلیان‌ها در کلان‌شهر اهواز وجود ندارد.

وی تصریح کرد: در همه جای دنیا پارک‌ها متولی دارند اما در خوزستان و اهواز پارک‌ها بی‌صاحب هستند. متولی امور پارک‌ها باید به وظایفش عمل کند و همت استانداری نیز در این زمینه حائز اهمیت است.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز ادامه داد: دکه‌هایی که باید کار فرهنگی انجام دهند مجوز کار غیرفرهنگی دریافت کرده‌اند و به جای توزیع رسانه‌ها، انواع تنباکو، قلیان و مواد روان‌گردان عرضه می‌کنند.

شریفی تصریح کرد: در اهواز بیش از 400 قهوه‌خانه غیرمجاز فعالیت می‌کنند که باید ساماندهی شوند و تا زمانی که این قهوه‌خانه‌ها ساماندهی نشوند، مجددا مشکل کوی علوی ایجاد می‌شود و آن زمان همه ما دنبال مقصر می‌گردیم.

وی افزود: در حال حاضر حدود 80 تا 100 واحد صنفی در اهواز که شیک‌ترین ویترین‌های سطح شهر را به خود اختصاص داده‌اند، فروش آلات قلیان را انجام می‌دهند. در قانون جامع آمده است اگر قرار است این واحدهای صنفی فعالیت کنند، حق تبلیغ ندارند و باید به صورت پوشیده فعالیت داشته باشند.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز گفت: فرهنگ‌سازی در زمینه مقابله مصرف قلیان انجام نشده است و در حال حاضر در پارک‌ها دختران دانشجو و خانواده‌ها با وضع بدی قلیان مصرف می‌کنند.

شریفی با بیان اینکه بیماری سل و هپاتیت A ‌ از طریق شیلنگ قلیان قابل انتقال است، عنوان کرد: نیکوتین موجود در تنباکوهای معسل 10 درصد بیشتر از هروئین اعتیادآوری دارد. همچنین  مصرف 100 تا 120 نخ سیگار معادل مصرف یک بار قلیان است. بنابراین باید این پدیده شوم اجتماعی کاملا حذف شود.

شب‌رو معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی بهبهان در این جلسه در خصوص عرضه قلیان در اماکن عمومی اظهار کرد: این مسأله بهانه‌ای در اختیار این صنف است و برخی مواقع به مسئولین نیز تسری پیدا می‌کند و موجب شده خطوط قرمز متعددی شکسته شود.

وی افزود: امروز صبح در ورودی بهبهان از اهواز تا پل مارون شاهد بودم که عرضه کنندگان قلیان بستر رودخانه را تسطیح کرده و فعالیت می‌کنند. در سال 95 شورای تأمین شهرستان بهبهان برای جمع‌آوری و حذف قلیان‌ها در اماکن عمومی اقدام کرد اما موفق نشدند. به تدریج این مسأله به یک معضل اجتماعی تبدیل می‌شود.

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی بهبهان گفت: همکاران بهداشت محیط مرکز بهداشت در بهبهان پاسی از شب در اماکن عرضه کننده قلیان کمین کرده‌اند و تصاویری از رفت و آمدهای بداخلاقی در دست دارند.

شب‌رو با بیان اینکه در خصوص مقابله با اماکن عرضه کننده قلیان کوتاهی شده است، گفت: دیگر خانواده‌های متأهل و متعهد برای حضور در اماکن عمومی تفریحی جایی ندارند.

وی با اشاره به پلمب برخی مکان‌های عرضه کننده قلیان تصریح کرد: هنگام پلمب صاحب محل در حضور مأمور نیروی انتظامی می‌گوید که هر تعداد می خواهی برچسب بزن اما این برچسب‌ها را برمی‌دارم.

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی بهبهان ادامه داد: دانشکده علوم پزشکی در خصوص مقابله با عرضه و مصرف قلیان فعالیت می‌کند اما اگر حمایت نشود نمی‌تواند موفقیت زیادی در این زمینه داشته باشد و باید در سطح استان در این خصوص اندیشیده شود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار