تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۳
کد خبر: ۱۶۵۲۱۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مسئولان به فکر معوض کشت کشاورزان خوزستانی باشند
نماینده مردم اهواز، کارون، حمیدیه و باوی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تخصیص 150 میلیون دلار برای مقابله با ریزگردها گفت: شاهد ممنوعیت و محدودیت کشت برای کشاورزان خوزستانی هستیم و مسئولان استان باید پاسخگو باشند که چه راه جایگزینی برای امرار معاش آنها در نظر دارند.

جواد کاظم نسب الباجی شنبه در همایش مدیریت خشکسالی و بررسی مشکلات کشاورزان و روستاییان اهواز افزود: 345 هزار هکتار از اراضی استان خوزستان کانون ریزگرد هستند که نتیجه بی نظمی و بی توجهی مسئولان مرکزی و استانی است زیرا اگر حقابه این اراضی تامین می شد امروز شاهد این پدیده نبودیم.

وی تصریح کرد: در کمیسیون کشاورزی و صحن علنی مجلس طرح تحقیق و تفحص از شرکت توسعه نیشکر تصویب شد و در حال حاضر ناظران درحال تکمیل گزارش هستند.

ممنوعیت کشت در حوضه مارون

رییس خانه کشاورز استان خوزستان نیز در این همایش درخصوص ممنوعیت کشت تابستانه یادآور شد: در حوضه های مارون، زهره و جراحی حتی یک قطره آب برای کشت وجود ندارد.

مسعود اسدی ادامه داد: در حوضه زهره با رایزنی های بسیار مجوز کشت 20 هزار هکتار محصولاتی نظیر ماش و لوبیا که به آب کمی نیاز دارد صادر شده است.

وی گفت: طبق مصوبه ستاد خشکسالی یک و نیم میلیارد مترمکعب آبی که در حوضه کارون وجود دارد برای آبیاری نخیلات، باغات و صنعت نیشکر اختصاص یافته است.

اسدی اظهار کرد: از سال 1392 همزمان با تشدید پدیده خسکسالی به دنبال پرداخت معوض کشت کشاورزان خوزستانی بودیم، باوجود آنکه معوض کشت کشاورزان استان های آذربایجان غربی و اصفهان پرداخت شده اما به کشاورزان خوزستانی مبلغی پرداخت نشده است.

وی ادامه داد: به گفته معاون رییس جمهور سالانه 10 هزار میلیارد ریال برای احیای رودخانه ارومیه اختصاص می یابد که بخشی از آن معوض کشت کشاورزان است.

اسدی یکی از راه های پرداخت خسارت کشاورزان خوزستانی را تشکیل صندوق خسارت معوض کشت کشاورزان عنوان کرد و گفت: تشکیل این صندوق در ستاد خشکسالی تصویب شده است اما زمانی می توان به آن امید داشت که معوض کشت پیش از شروع کشت تابستانه پرداخت شود.

وی در بخشی دیگر با انتقاد از فشار بانک ها برای بازپس گیری اقساط تسهیلات یادآور شد: به تازگی بانک ها با استخدام شرکت هایی تحت نام وصول مطالبات کشاورزان را تحت فشار قرار می دهند درحالیکه تا پایان پدیده خشکسالی نباید وجهی از آنان دریافت شود.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار