تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۵
کد خبر: ۱۶۵۲۱۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بهره مندی۳ هزار نفر روستایی فاقد آب اهواز از نعمت آب شرب
پروژه آبرسانی به ۸ روستای حاشیه رودخانه دز از توابع بخش الهایی شهرستان اهواز با حضور غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان، جواد کاظم نسب الباجی و علی ساری نمایندگان اهواز، کارون، باوی و حمیدیه در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان به بهره‌برداری رسید.
استاندار خوزستان در مراسم افتتاح این پروژه با بیان اینکه امکانات سلامت و آموزش جزو زیرساخت های اصلی توسعه جوامع است یادآور شد: دسترسی به آب شرب سالم جزو اصلی ترین زیرساخت های توسعه در هر منطقه ای است و تلاش می‌کنیم در خوزستان مسیر بهبود کیفیت آب شرب را طی کنیم.

شریعتی افزود: در همین راستا طرح آبرسانی غدیر را تسریع دادیم، این طرح حداقل ۶ هزار میلیارد تومان نیاز دارد که در سال گذشته افزون بر هزار میلیارد تومان هزینه شد و امسال هم بیش هزار میلیارد تومان هزینه خواهیم کرد، همچنین در بخش آب روستایی اعتبار سال ۹۶ به نسبت سال ۹۵ بیش از دو برابر افزایش یافت که در سالجاری نیز تخصیص اعتبارات با نگاه ویژه و با همین شرایط انجام خواهد شد.


استاندار خوزستان با یادآوری رنج سی ساله مردم روستاهای منطقه در فقدان آب شرب با وجود مجاورت با رودخانه دز تصریح کرد: در چنین موقعیت هایی که در این مناطق حضور می یابیم قبل از اینکه پروژه را افتتاح کنیم باید از مردم عذرخواهی کنیم چرا که به هیچ عنوان توجیه پذیر نیست که این منطقه در نزدیکی رودخانه دز از نعمت آب محروم باشد.

شریعتی ادامه داد: صبر این مردم قابل تقدیر است با این وجود ما مسئولان در این محرومیت ها مقصر بوده ایم نه نظام جمهوری اسلامی و این بی مسئولیتی، کم همتی و قصور ما مسئولان بوده که این منطقه سی سال از این خدمت اولیه محروم بوده است. 

استاندار خوزستان اضافه کرد: مشابه این وضعیت هم در منطقه غیزانیه اهواز، منطقه ای که بیش از دویست حلقه چاه دارد اما آب شرب ندارد و چنین شرایطی به هیچ عنوان قابل قبول نیست به همین علت به مسولان ذیربط تاکید کردم مسأله آب شرب غیزانیه حتما باید در سال ۹۷ حل شود.

گفتنی است با افتتاح این پروژه روستاهای سید سلمان، بامدژ، سیدناصر، حموله ۱ و ۲، سید معن، ظاهر، قاسم و نبی از نعمت آب شرب بهره مند شدند.

بر اساس این گزارش منبع تامین آب این روستاها از رودخانه دز خواهد بود، ساکنین این روستاها با وجود مجاورت با رودخانه دز از فقدان آب شرب رنج می بردند که ارائه این خدمت زیربنایی برای اهالی این روستاها محقق شد.

در ادامه نماینده مردم شهرستان های اهواز، حمیدیه، باوی و کارون در مجلس شورای اسلامی با تقدیر از مجموعه آبفاروستایی در تامین آب شرب تعدادی از روستاهای حاشیه رودخانه دز گفت: امید است بزودی شاهد بهره مندی ۷ روستای باقیمانده این منطقه از نعمت آب شرب پایدار و بهداشتی باشیم.

جواد کاظمی نسب ادامه داد: پس از بهره مندی کلیه روستاهای شهرستان کارون از نعمت آب شرب پایدار و بهداشتی امیدوارم با همت و همکاری میان کلیه مسوولین مشکل آب شرب در سایر نقاط استان خوزستان بکلی حل شود. کما اینکه با افتتاح طرح غدیر تحولی قابل توجه در آبرسانی به شهرها و روستاهای استان بوجود خواهد آمد.


در ادامه این مراسم مدیرعامل شرکت اب و فاضلاب روستایی استان خوزستان گفت: این پروژه در سال ۱۳۸۶ کلنگ زنی شد و با ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی و بدلیل عدم تخصیص اعتبارات مورد نیاز متوقف باقی ماند.

درویشعلی کریمی ادامه داد: با حضور استاندار خوزستان و با اهتمام جدی که نسبت به موضوع آب و فاضلاب استان وجود داشت، تحرک قابل توجهی در تخصیص اعتبارات و فعالسازی پروژه های نیمه کار ایجاد شد که از جمله می توان به پروژه آبرسانی به روستاهای فاقد آب حاشیه رودخانه دز اشاره داشت.

وی افزود: روستاهای حاشیه رودخانه دز به طور کلی فاقد آب بودند که از سال ۹۴ و با فعالسازی مجدد پروژه، عملیات آبرسانی به این روستاها آغاز و اکنون به بهره برداری رسید. همچنین ظرف مدت یکماه آینده و با کارگزاری ۸۰۰ متر خط انتقال ۳ روستای دیگر این منطقه نیز از آب شرب بهره مند می شوند. کریمی از آبدار شدن ۴ روستای باقیمانده حاشیه رودخانه دز تا پایان سالجاری خبر داد.  

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خوزستان با بیان اینکه مجموعه آبفاروستایی اکنون توان اجرای پروژه هایی در سطح ملی را دارد، گفت: با تجارب موجود و دانش فنی و تخصصی که در این مجموعه توانمند و تلاشگر وجود دارد، توان اجرا و عملیاتی سازی پروژه هایی در سطح ملی وجود دارد، کما اینکه در بهمن ماه سال گذشته پروژه عظیم آبرسانی به ۱۱۱ روستای شهرستان اندیکا با حضور دکتر جهانگیری معاون اول رییس جمهور به بهره برداری رسید.

کریمی در پایان با نوید اینکه در سالجاری پروژه های بزرگ و در خور شان مردم شریف روستاهای استان خوزستان افتتاح خواهد شد گفت: علیرغم همه مشکلات مالی، کمبود اعتبارات مورد نیاز و مسیرهای سخت گذر روستایی اما امسال بنا داریم افتتاحیه های بزرگ و در خور شان برپا کنیم. گفتنی است ۸ روستای حاشیه رودخانه دز ۷۶۲ خانوار با جمعیتی بالغ بر ۳ هزار نفر را تحت پوشش دارند.







مرجع/شوشان
:
:
:
آخرین اخبار