تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۱
کد خبر: ۱۶۵۲۱۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کشاورزان اهوازی خواستار رفع ممنوعیت کشت شدند
جمعی از کشاورزان اهوازی روز شنبه با تجمع در مقابل ساختمان استانداری در این شهر، خواستار رفع ممنوعیت کشت برخی محصولات کشاورزی شدند
جمعی از کشاورزان اهوازی روز شنبه با تجمع در مقابل ساختمان استانداری در این شهر، خواستار رفع ممنوعیت کشت برخی محصولات کشاورزی شدند.

کشاورزان اهوازی خواستار رفع ممنوعیت کشت شدند

این کشاورزان که بیشتر برنجکار بودند به دلیل آنچه که صادر نشدن مجوز کشت تابستانه برنج عنوان کردند، تجمع و خواستار رسیدگی مسئولان به این موضوع شدند.

چند سالی است که مساله خشکسالی و کمبود آب سبب محدودیت کشت تابستانه برای کشاورزان خوزستانی به ویژه برنجکاران شده است. یکی از راه های مدیریت آب در شرایط خشکسالی و همچنین جلوگیری از ضرر کشاورزان پرداخت معوض کشت است اما در سال های گذشته هیچگونه معوض کشتی به کشاورزان خوزستانی پرداخت نشده است.

به گفته رییس خانه کشاورز خوزستان دولت معوض کشت سایر استان ها از جمله اصفهان و آذربایجان غربی را هر ساله پرداخت می کند. به تازگی در ستاد خشکسالی ایجاد صندوقی در خوزستان برای پرداخت معوض کشت تصویب شده است.

استان خوزستان دارای 70هزار هکتار زمین زیر کشت برنج است که از هر هکتار حدود چهار تن شلتوک برداشت می شود. گفته می شود هر هکتار زمین زیر کشت برنج برای پنج نفر اشتغال ایجاد کرده از این رو ممنوعیت کشت باعث بیکاری 350 هزار نفر خواهد شد.

این گزارش حاکیست:جمعی از کشاورزان اهواز و روستاهای اطراف که به دعوت شوراهای شهرستان اهواز در همایش بررسی تاثیرات خشکسالی بر کشاورزی گردهم آمده بودند در بیانیه ای اعلام کردند: ما اعضای شوراها و دهیاران شهرستان اهواز ضمن اعلام بیعت مجدد خود با رهبر معظم انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با درک وضعیت وخیم خشکسالی، آمادگی خود را برای همکاری کامل اطلاع رسانی و فرهنگسازی مدیریت مصرف آب با مسئولان استانی دولت تا عبور از بحران خشکسالی اعلام می کنیم.

در این بیانیه که رونوشت آن در اختیار ایرنا قرار گرفت چند شرط برای تحقق این همکاری اعلام شده که از جمله آن، پرداخت معوض کشت به کشاورزان محروم از آب با تشکیل صندوق استانی همانند استان اصفهان که صنایع استان، منابع آن را تامین کنند.این صندوق تا اول تیر امسال و پیش از شروع کشت تکشیل شود.

این بیانیه افزوده است: ما تلقی نیشکر به عنوان یک محصول کشاورزی دایم مشابه و همسان با نخلستان ها از سوی 'برخی اصحاب قدرت ' را محکوم و آن را بهانه ای برای محروم کردن کشاورزان حاشیه رودخانه کارون از کشت برای تامین آب شرکت های نیشکری می دانیم و اعلام می کنیم ممنوعیت و محدودیت را تنها در صورتی که برای کشاورزان و شرکت های نیشکر به یکسان اعمال شود می پذیریم.

این بیانیه خواستار متوقف کردن فشار بانک ها به ویژه بانک کشاورزی برای وصول مطالبات خود بر کشاورزان تا پایان وضعیت خشکسالی شده است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار