تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۱
کد خبر: ۱۶۵۲۵۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بانک مرکزی با اولویت ارزی گردشگری موافقت کرد
بانک مرکزی درحالی ۳۳ اولویت ارزی را تعیین کرده که گردشگری را با وجود تعاملات ارزی در بازار جهانی، از این فهرست جا انداخته است. اینک پس از رایزنی‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با این بانک، پذیرفته شد گردشگری نیز در اولویت ارزی قرار گیرد
بانک مرکزی در جریان یکسان‌سازی نرخ ارز که ارزش دلار را ۴۲۰۰ تومان تعیین کرد، ۱۱ اطلاعیه برای مشخص شدن جزییات بیشتر نحوه توزیع ارز برای گروه‌های مختلف صادر کرد که در یکی از این مصوبات ۳۳ اولویت تخصیص ارز تعیین شد که به جز ارز مسافرتی و فروش ارز به شرکت‌های منتخب برای اعزام زائران به عمره مفرده و عتبات عالیات (عراق) به دیگر موضوعات گردشگری و نحوه تامین ارز این بخش اشاره‌ای نشده است.

همچنین تعیین محدودیت برای جابه جایی مبلغ ارز که ۱۰ هزار یورو تعیین شده با توجه به تحریم بانک‌ها و ممنوعیت فعالیت صرافی‌ها، دردسرهای تازه‌ای را برای بدنه گردشگری که مجبور است به شیوه‌ای کاملا سنتی ارز را نقدی جابه جا کنند، بوجود آورده است.

این تصمیم‌ها، اعتراض‌هایی را از سوی بخش خصوصی گردشگری به دنبال داشت که در همین راستا نامه‌هایی هم خطاب به رییس بانک مرکزی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نوشته شد.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی در اعتراض به نادیده گرفتن بخش گردشگری از اولویت‌های ارزی گفته بود: آقایان آمار می‌دهند سال گذشته ۹ میلیون مسافر از کشور خارج شده است که چهار و نیم میلیون نفر آن‌ها سفر زیارتی داشته‌اند، در همین مصوبه بانک مرکزی یک اولویت را به «فروش ارز به شرکت‌های منتخب برای اعزام زائران به عمره مفرده و عتبات عالیات (عراق) » داده‌اند، چطور شده که برای کمتر از نصف جمعیت مسافران خروجی اولویت تخصیص ارز درنظر گرفته‌اند، اما نیم دیگر این جمعیت را نادیده گرفته‌اند؟ چطور ممکن است شرکت‌های اعزام کننده زائر به عراق به ارز نیاز داشته باشند، اما آژانس‌های گردشگری که برای مسافران و یا حتی همین آقایان که سفر خارجی می‌روند، بلیت و هتل رزرو می‌کنند، به ارز نیاز نداشته باشند!؟

پس از این واکنش‌ها علی‌اصغر مونسان از دستور معاون اول رییس جمهور برای حل مشکلات ارزی گردشگری خبر داد و گفت که با دستور دکتر جهانگیری به رییس کل بانک مرکزی، قرار شد در جلسه‌ای با حضور معاون گردشگری این سازمان و معاون بانک مرکزی این موضوع به‌طور ویژه بررسی شود.

حالا پس از گذشت حدود دو هفته از رایزنی‌های معاونان بانک مرکزی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، حرمت‌الله رفیعی ـ رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ـ که در جریان این مذاکرات قرار دارد از موافقت بانک مرکزی با اولویت ارزی گردشگری به ایسنا خبر داد و گفت: بنا بر اعلام شفاهی آقای عراقچی ـ معاون ارزی بانک مرکزی ـ مشکلی در پرداخت ارز از طریق حواله به دفاتر خدمات مسافرتی که معاملات ارزی انجام می‌دهند وجود ندارد، حتی ردیف اعتباری به این منظور مشخص شده، اما لازم است این دفاتر مانند سایر اصناف و بخش‌هایی که در اولویت پرداخت ارز قرار گرفته‌اند از متولی خود، یعنی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نامه تاییدیه داشته باشند.

وی افزود: البته این موضوع هنوز بخشنامه نشده، اما براساس آنچه تا کنون اعلام شده بانک مرکزی، مشکلات ارزی گردشگری را پذیرفته و در این زمینه با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری موافقت‌هایی شده است.

رفیعی گفت: درنظر نگرفتن بخش گردشگری در اولویت‌های ارزی در این مدت نه تنها خسارت‌هایی را به برخی دفاتر خدمات مسافرتی وارد کرد و بعضی را در آستانه بیکاری و تعطیلی قرار داد که تعهدات برخی دیگر را نسبت به مسافرانشان زیر سوال برد. سفر خارجی شاید برای تصمیم‌گیران اهمیت و اولویت نداشته باشد، اما اگر آژانسی نتواند امکانات مورد نیاز مسافر ایرانی را در خارج از کشور تامین کند و مثلا مسافری هتل یا پرواز مناسبت نداشته باشد، چه باید کرد!؟ چه کسی می‌خواهد جواب آن مسافر را در یک کشور دیگر بدهد. لازم است سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و بانک مرکزی از گردشگری حمایت کنند تا از این بحران نیز خارج شویم.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار