تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۷
کد خبر: ۱۶۵۲۶۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
طرح زهکشی در دهملا پیوست باستان شناسی ندارد
رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری هندیجان گفت: عملیات زهکشی اراضی کشاورزی توسط شرکت مهندسی آب و خاک(وابسته به جهاد نصر) در محوطه باستانی دهملا ، پیوست تخصصی باستان شناسی ندارد.

اکرم ندیمی پور یکشنبه اظهار کرد: براساس بند(1-الف) ماده 100 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور تهیه و الحاق پیوست تخصصی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای کلیه طرح های توسعه ای بزرگ و مهم در حوزه زیربنایی،تولیدی و خدمات دستگاه های موضوع ماده(3) قانون تشکیل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری مصوب 3/10/1382 جهت تطبیق با اهداف و وظایف سازمان مذکور در سطوح ملی،منطقه ای،استانی و شهری الزامی است.

وی افزود: شرکت مهندسی آب و خاک در محوطه تاریخی دهملا اقدام به عملیات زهکشی اراضی کشاورزی(بخشی از طرح 550 هزار هکتاری اراضی خوزستان) نموده است که براساس توافقات و مکاتبات باید به منظور حفظ و صیانت از آثار تاریخی و فرهنگی موجود با انتخاب مشاور اقدام به استعلام و بررسی محدوده طرح و مستثنی نمودن محوطه های باستانی یاد شده از این فعالیت می کرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری هندیجان ادامه داد: محوطه باستانی دهملا(سه تلون) به شماره 30322 و در تاریخ 23/3/90 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و تحت حفاظت و نظارت قوانین و مقررات ناظر بر حفاظت از آثار تاریخی- فرهنگی قرار داشته و عملیات یاد شده در محوطه سه تلون و دیگر تپه های تاریخی دهملا مصداق تجاوز به عرصه و حریم یک محوطه باستانی بوده و برابر مفاد قانون مجازات اسلامی جرم و قابل تعقیب است.

ندیمی پور با بیان اینکه این عملیات نارضایتی اهالی فرهنگ دوست محلی را نیز به دنبال داشته است گفت: براساس بازدیدهای میدانی صورت گرفته،عملیات زهکشی انجام شده به تپه های تاریخی دهملا بسیار نزدیک و غیرقانونی بوده و امیدواریم هر چه سریعتر این شرکت با انتخاب مشاور گامی در جهت حفظ محوطه های تاریخی بردارد.

روستای باستانی دهملا از توابع بخش چم خلف عیسی شهرستان هندیجان در سمت غرب رودخانه زهره (دهملا بزرگ) با قدمتی به دوران اشکانیان و ساسانیان دارای 9 تل(تپه) باستانی شناخته شده است.

بر روی این تل ها(تپه ها) آثار کوزه های شکسته و رنگ خورده و ... به چشم می خورد و به دلیل اینکه هیچ کاوش دقیقی صورت نگرفته ارتباط دقیق این تل ها با هم مشخص نیست.
شهرستان هندیجان در جنوب خوزستان قرار گرفته و یکی از بنادر مهم تجاری و صیادی این استان است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار