تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۴
کد خبر: ۱۶۵۳۹۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل هواشناسی خوزستان خبر داد:
کاهش 42 درصدی مجموع بارش‌های خوزستان در سال زراعی جاری
مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: در سال زراعی جاری تاکنون، مجموع بارش‌های خوزستان 42 درصد نسبت به بلندمدت کاهش یافته است. 

کوروش بهادری با اشاره به وضعیت بارندگی در استان خوزستان در اردیبهشت ماه سال جاری اظهار کرد: میزان بارش‌های اردیبهشت ماه امسال در خوزستان نرمال بوده است اما حجم بارش‌های ماهانه آنچنان تغییری در کل وضعیت ایجاد نمی‌کند زیرا در بررسی‌ها میزان بارندگی یک سال زراعی را در نظر می‌گیرند. 

وی ادامه داد: در سال زراعی جاری یعنی از مهرماه 96 تاکنون، مجموع حجم بارندگی‌ها در کل استان خوزستان 178.9 میلی‌متر بوده که نسبت به میانگین بلندمدت در بازه زمانی مشابه که 309 میلی‌متر بوده، 42 درصد کاهش یافته است. همچنین مجموع بارش‌های سال زراعی جاری تاکنون، نسبت به مدت مشابه سال گذشته که 204 میلی‌متر بود حدود 12.5 درصد کاهش پیدا کرده است. 

مدیرکل هواشناسی خوزستان افزود: سال زراعی گذشته نیز از نظر بارشی اصلا خوب نبود. بنابراین با توجه به این وضعیت، مسئولان استانی و دستگاه‌های متولی باید صرفه‌جویی در مصرف آب در بخش‌های مختلف را در دستور کار و برنامه‌ریزی‌های خود قرار دهند تا در تابستان امسال، از نظر تولید انرژی برق یا مصرف آب شرب به ویژه در مناطق پایین‌دست نظیر آبادان، خرمشهر، هندیجان، شادگان، بندر ماهشهر و حتی اهواز دچار مشکل نشویم.

بهادری گفت: در حال حاضر در رتبه‌بندی استان‌های کشور از لحاظ مجموع بارندگی‌ها در سال زراعی 96 – 97 تاکنون، خوزستان در جایگاه سیزدهم قرار دارد. در این رتبه‌بندی که بر اساس بیشترین کاهش حجم بارش‌ها انجام شده، استان‌های پر آبی مانند چهارمحال بختیاری و کهگلیویه و بویراحمد، وضعیتی به مراتب بدتر از خوزستان دارند.

وی ادامه داد: همچنین مشاهده می‌کنیم که بعضی شهرهای شمالی استان خوزستان نظیر قلعه‌تل نیز به دلیل کاهش سطح آب‌های زیرزمینی خود دچار مشکل شده‌اند. از این رو باید به جد وارد مرحله مهندسی صرفه‌جویی آب شویم.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار