تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۷
کد خبر: ۱۶۵۳۹۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
طبیعت شوش شایسته سوختن نیست
این سنت اشتباهی که این روزها و با پایان فصل برداشت محصول گندم، بسیاری از مزارع کشور را به آتش می‌‌کشند و علاوه بر آسیب رساندن به خاک و آلوده کردن هوا احتمال گسترش آتش به دیگر نقاط از جمله مراتع و جنگل‌ها را افزایش می‌دهد.

متاسفانه همه ساله مشاهده ‌می‌شود در زمان برداشت مزارع غلات از جمله گندم، برخی از کشاورزان کاه‌ و‌ کلش باقیمانده در مزارع خود را برای سهولت کشت بعد به آتش می‌کشند.

با سوزاندن کاه‌ و‌ کلش مزارع باعث از بین رفتن بقایای‌گیاهی، موجودات مفید و ذره‌بینی خاک نابود می‌شود. ماده آلی می‌سوزد، خاک فقیر می‌شود، ساختمان آن تخریب و بسیاری پیامدهای منفی و ناگوار دیگر در محیط زیست ایجاد می‌شود.

این سنت اشتباهی که این روزها و با پایان فصل برداشت، بسیاری از مزارع کشور را به آتش می‌‌کشند و علاوه بر آسیب رساندن به خاک و آلوده کردن هوا، احتمال گسترش آتش به دیگر نقاط از جمله مراتع و جنگل‌ها را افزایش می‌دهد.

آماده‌سازی راحت برای کشت بعدی‌ یکی از اهداف سوزاندن کاه‌‌وکلش مزارع کشاورزی 

کشاورز شوشی اظهار داشت: از بین بردن علف‌های هرز مزارع‌ و آفات، سریع و ارزان بودن، آماده‌سازی راحت برای کشت بعدی‌، از بین بردن باقیمانده بقایا که موجب نامنظم سبز شدن در کشت‌های ردیفی می‌شود، از جمله اهداف کشاورزان برای انجام این کار است.

طبیعت شوش شایسته سوختن نیست

احمد زالی عضو انجمن دوستداران شهر و طبیعت شوش اظهار داشت: هر ساله سوزاندن کاه و کلش مزارع علاوه بر تضعیف خاک باعث سرایت به جنگل ها و از بین رفتن ده‌ها هکتار از ریه‌های تنفسی شهر می شود.

وی گفت: جنگلی که تنها محیط طبیعی برای تفریح مردم شوش و منطقه است در اثر یک سنت نادرست رو به تخریب است.

طبیعت شوش شایسته سوختن نیست

عضو انجمن دوستداران شهر و طبیعت شوش افزود: این انجمن امسال به صورت ویژه روی موضوع سوزاندن کاه‌و‌کلش مزارع با همکاری دستگاه‌های مختلف مجموعه راهکار‌هایی را دسته‌بندی کرده تا از خطرات آتش سوزی کاهش یابد.

تعامل با ادارات مرتبط برای راهکارهای علمی پیگشیری از آتش‌سوزی‌ها

زالی تصریح کرد: تعامل مداوم با ادارات مرتبط برای راهکار‌های عملی پیشگیری از آتش سوزی‌ها نخستین فعالیت انجمن بود.

وی ادامه داد: با بررسی و تحلیل آتش‌سوزی‌ها در سال‌های گذشته نقاط بحرانی را مشخص  کردیم و سعی بر این شد تا آموزش‌ها و تمرکز بر روی این مناطق بیشتر باشد. 

عضو انجمن دوستداران شهروطبیعت شوش گفت: در رایزنی با اداره آموزش و پرورش شوش موفق شدیم محتوای آموزشی نسوزاندن کاه‌وکلش مزارع را به صورت خلاصه در اختیار تمام مدارس قرار داده شده است.

زالی به نصب بیلبرد‌های آگاهی بخش در سطح شهر اشاره کرد و افزود: با دهیاران و جوامع محلی برای آگاهی از خطرات ناشی از سوزاندن کاه و کلش مزارع نشست‌های متعددی برگزار شده است.

وی یادآورشد: ترکیبی از بسته‌های حمایتی، تنبیهی، تشویقی و آموزشی در یک برنامه مدون چند ساله می‌تواند از حجم این آتش سوزی‌ها کم کند و در اجرای آن باید همه شهروندان فعال باشند و گرنه باید شاهد بحران جدی‌تری برای منطقه باشیم که گریبان همه را خواهد گرفت.

آتش‌سوزی بیش از 150 هکتار از بیشه‌زارهای پارک‌ملی‌کرخه

محمد الوندی رئیس پارک ملی کرخه اظهار داشت: سال گذشته بیش از 150 هکتار از بیشه‌زارها‌ی منطقه حفاظت شده کرخه در آتش نابود شد.

وی گفت: این حادثه ناشی از رسم نادرست کشاورزان منطقه که بعد از برداشت گندم بقایای مزارع خود را به آتش زده و باعث آتش سوزی بیشه‌زارها می‌شود.

طبیعت شوش شایسته سوختن نیست

رئیس پارک‌ملی‌کرخه افزود: در بعضی مکان‌های پارک‌ملی‌کرخه راه خودرویی وجود ندارد و امکان استفاده از خودرویی آتش‌نشانی برای مهار آتش وجود ندارد.

طبیعت شوش شایسته سوختن نیست

وی تصریح کرد: باتوجه به تراکم بالای درختان در این عرصه بیش از هزاران اصله درخت ونهال پده و گز در آتش‌سوزی‌ها تبدیل به خاکستر شدند.

افرادی که بهداشت عمومی را تهدید می‌کنند برخورد جدی می‌شود

مصطفی نظری دادستان عمومی و انقلاب شوش اظهار داشت: کسانی که با آتش زدن مزارع کشاورزی پس از فصل برداشت بهداشت عمومی را تهدید می‌کنند بر اساده ماده 688 برا آنان تشکیل پرونده و با آنها برخورد می‌شود.

وی‌گفت: ماده 688 قانون مجازات اسلامی هر اقدامی که در مصادیق تهدید علیه بهداشت عمومی باشد جرم شناخته و مجازات را نیز تعیین کرده که مصادیق آن ممنوعیت آلوده کردن آب و خاک، کشتارهای غیرمجاز و آلودگی محصولات کشاورزی است‌.

طبیعت شوش شایسته سوختن نیست

دادستان عمومی و انقلاب شوش افزود: طبق آئین دادرسی کیفری جدید سازمان‌های مردم نهاد با مشاهده تخلف این اجازه را دارند که تحت گزارش تخریب محیط زیست اعلام جرم کنند.

وی تصریح کرد: باید با افرادی که محیط زیست را تخریب کرده و بهداشت عمومی را تهدید می‌کنند برخورد جدی می‌شود.

شهرستان شوش با تولید بیش از 300 هزار تن محصول گندم رتبه‌های نخست تولید گندم در استان خوزستان و کشور را به خود اختصاص داده‌ است. کشاورزان شوشی با تولید سالانه حدود 2 میلیون تن محصولات کشاورزی نقش مهمی در تولید انواع محصولات به ویژه گندم، ذرت‌دانه‌ای و چغندرقند را دارند.
مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار