تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۲
کد خبر: ۱۶۵۴۱۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون توانبخشی بهزیستی خوزستان:
شناسایی بیش از 25 هزار معلول در روستاهای خوزستان
معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی خوزستان از شناسایی بیش از 25 هزار معلول در روستاهای استان خبر داد.

غلامعلی جعفری در کارگاه و نشست یک روزه تسهیلگران برنامه CBR استان خوزستان که امروز (سه‌شنبه 25 اردیبهشت‌ماه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: توانبخشی مبتنی بر جامعه در مناطق روستایی و یا محروم با هدف شناسایی افراد معلول، ارائه خدمات توانبخشی و تأمین وسایل مورد نیاز افراد دارای معلولیت اجرا می شود که به نهادهای ارائه دهنده خدمات دسترسی نداشته و یا استطاعت مالی ندارند.

وی افزود: اطمینان دادن به معلولین در مورد توانمندی هایشان، تأمین دسترسی افراد به خدمات عمومی و منظم، آموزش به خانواده ها و پیشگیری از انواع معلولیت ها، تلفیق کودکان معلول در مدارس و سیستم آموزشی عادی، تدارک فرصت ها برای حضور معلولان فعال در جامعه، تأمین حقوق معلولین و برخورداری از مشارکت کامل آنان در فعالیت ها و نیز استفاده از بستر جامعه و نهادهای ملی برای ارائه خدمات از دیگر اهداف این برنامه است.

معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی خوزستان با بیان سوابق دیرینه توانبخشی مبتنی بر جامعه یا CBR در جهان تصریح کرد: نزدیک به سه دهه از عمر CBR در کشور ما می گذرد و در استان خوزستان توانبخشی مبتنی بر جامعه از سال 1376 به صورت پایلوت در شهرستان شوشتر آغاز شد و پس از گسترش و استفاده از رویکردهای متنوع از جمله PHC ، دهیاری و استفاده از توانیاران محلی، در راستای استفاده از پتانسیل افراد تحصیلکرده در سطح روستا و شهرها، طرح تسهیلگران تحصیلکرده را برای ارائه خدمات برگزید.

جعفری ادامه داد: استان خوزستان با داشتن بیش از 4000 روستا و جمعیت روستایی یک میلیون و 400 هزار نفر یکی از پنج استان اول کشور از لحاظ جمعیت روستایی است. تا پایان سال 1396 در کل روستاهای استان 25 هزار و 291 معلول شناسایی شده است.

وی بیان کرد: ۴۳ درصد از مجموع اعتبارات تخصیص داده شده به برنامهCBR، در بخش مناسب سازی(523 مورد) و 41 درصد مبلغ در بخش اشتغال (257 مورد) هزینه شده است.

معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی خوزستان با اشاره به لزوم مطالعه دستورالعمل ها، رفع نواقص کار، پیگیری مشکلات معلولان، مرور استانداردهای مناسب سازی و پوشش کاملتر برنامه CBR در سال جاری افزود: در استان خوزستان 25 تسهیلگر میانی فعال از طریق موسسات، NGOها و مراکز در حال خدمت رسانی به معلولین هستند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار