تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۸
کد خبر: ۱۶۵۴۲۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
استاد دانشگاه شهید چمران اهواز:
شاهنامه‌فردوسی بر بنیادهای‌فلسفی‌واخلاقی استوار است
شاهنامه فردوسی بر بنیادهای فلسفی و اخلاقی استوار استاستاد گروه تاریخ دانشکده زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت:شاهنامه فردوسی فقط بیان تمثیل و داستان پردازی نیست بلکه بر بنیادهای فلسفی و اخلاقی استوار و سرشار از حکمت است.

شهرام جلیلیان در آیین ویژه روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی در دانشگاه شهید چمران اهواز اظهارداشت: امروز بسیاری از ایرانی های مقیم خارج از مرزها، شاهنامه را شناسنامه و هویت خود می دانند.

وی افزود: شاهنامه از نظر فن بیان و هنرنمایی در اوج است و اگر فردی قصد اظهار نظر در مورد این کتاب را دارد باید سال ها با شاهنامه زندگی کرده و از جزییات آن آگاه باشد.

جلیلیان بیان کرد: سراسر شاهنامه مبری از نژاد پرستی و مملو از میهن پرستی و عشق به ایران است، و از آنجا که به نام خداوند جان و خرد آغاز می شود یعنی فردوسی قدر زنده بودن را می داند و جنگ را بی خردی محسوب می کند.

این استاد دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: سراسر شاهنامه با هنرنمایی شگفت آوری صحنه های جنگ و نبرد را توصیف می کند اما فردوسی همه آنها را بیهوده می داند. 

وی ادامه داد: ظلم ستیزی بخش دیگری از شاهنامه است و باید تصویر دقیق تری از این کتاب برای مردم ارایه شود.

جلیلیان اضافه کرد: شاهنامه فردوسی و زبان فارسی باید به اندازه انرژی هسته ای اهمیت داشته باشد و به همان اندازه در مورد آن صحبت شود.

وی گفت: در برخی رسانه ها و فضای مجازی با زبان فارسی نامهربانی هایی می شود در حالی که زیباترین اندیشه های ایرانی، متون حماسی و دینی با زبان فارسی نوشته شده است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار