تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۳
کد خبر: ۱۶۵۴۷۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز مطرح کرد:
لوله برداشت آب از رودخانه کارون با کمی جابه‌جایی به لجن می‌رسد
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز با اشاره به شدت کاهش دبی رودخانه کارون نسبت به سال‌ها و ماه‌های گذشته گفت: در حال حاضر سیستم برداشت و لوله مکش پمپ تنها 20 سانتی‌متر با کف رودخانه فاصله دارد و این به معنی این است که اگر لوله برداشت آب را بیش‌تر از این جابه‌جا کنیم لجن برداشت می‌شود.

فردوس کریمی در جلسه کارگروه تخصصی بهداشت و درمان ستاد مدیریت بحران خوزستان که روز چهارشنبه (26 اردیبهشت‌ماه) برگزار شد، اظهار کرد: رسالت ما توزیع آب از سه منبع کارون و طرحهای آبرسانی غدیر و حیات است و باید این سه منبع پایدار باشند تا بتوانیم آب سالمی به مردم تحویل دهیم.

وی با اشاره به شکستگی لوله در طرح آبرسانی غدیر تصریح کرد: در هفته گذشته دو یا سه بار شکستگی در لوله طرح آبرسانی غدیر رخ داد و آب دریافتی از غدیر قطع شد.

 مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز گفت: دبی رودخانه کارون نسبت به سال‌ها و ماه‌های گذشته به شدت کاهش پیدا کرده است. در حال حاضر سیستم برداشت و لوله مکش پمپ تنها 20 سانتی‌متر با کف رودخانه فاصله دارد و این به معنی این است که اگر لوله برداشت آب را بیش‌تر از این جابه‌جا کنیم لجن برداشت می‌شود.

کریمی بیان کرد: با توجه به زهاب‌های کشاورزی در بالادست و رها کردن آب از سدهای بالادست کدورت آب رودخانه کارون در مقطع اهواز به 12 هزار میکروموس رسید اما با فشاری که به طرح آب رسانی غدیر آوردیم اکنون دبی رودخانه کارون به حدود 3 هزار میکروموس رسیده است.

وی گفت: در اهواز حدود 200 هزار مترمکعب مخزن کم داریم و این یعنی هر آبی که در هر مقطعی برداشت شود با همین شرایط مواجه است. در حال حاضر در حال فعال کردن مخازنی هستیم که چند سال پیش در حصیرآباد ساخته شده اند تا وارد مدار شوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز عنوان کرد: شبکه این شرکت قدمت بیش از 40 سال دارد و حدود 61 درصد از این شبکه قدیمی است. امروز هر آبی با هر کیفیتی به این شبکه بفرستیم به محض اینکه افت فشار در مقاطع مختلف ایجاد شود از پمپ خانگی استفاده می شود و املاح و رسوبات به شکل تغییر رنگ، بو و مزه در کیفیت آب نشان داده می شود. کار کردن با تجهیزات فرسوده کار بسیار سختی است و باید بستری در این زمینه فراهم شود.

کریمی تصریح کرد: اگر آب طرحهای آبرسانی حیات و غدیر و رودخانه کارون به موقع به ما برسد در توزیع مشکلی نداریم ضمن اینکه پرت و هدررفت آب در بخش‌های غیرمجاز وجود دارد که در حال پیگیری این معضل هستیم.

وی بیان کرد: لازم است ادارات و شهرداری‌ها برای آبیاری فضای سبز به جای آب شرب از آب خام استفاده کنند تا افت فشار نداشته باشیم زیرا همه مشکلات به دلیل افت فشار ایجاد شده و افت فشار موجب آلودگی‌های ثانویه می‌شود.

در ادامه درویش علی کریمی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خوزستان نیز با اشاره به برخی روستاها در حوزه آب متولی ندارند، اظهارکرد: علیرغم همه تلاش ها برای اینکه شرکت آب و فاضلاب روستایی خوزستان متولی آب روستاها شود اما ساکنان این روستاها حاضر به دریافت اشتراک نیستند.

وی افزود: چند هفته پیش تصفیه خانه شماره 2 حاشیه دز افتتاح شد و در حال حاضر آب از نظر کیفی و کمی مناسب است. هشت روستا با جمعیت حدود 4 هزار نفر در این محدوده قرار دارند اما تاکنون موفق نشده ایم ساکنان این روستاها را قانع کنیم که مشترک شرکت آب و فاضلاب شوند. 
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار