تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۳
کد خبر: ۱۶۵۵۲۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دانش طراحی مد و لباس به شکل شفاهی نباشد
مشاور امور هنری استاندار خوزستان با تأکید بر انتقال کارآمد دانش طراحان لباس استان به نسل‎های آینده گفت: نیاز است تا در حوزه طراحی مد و لباس جشنواره ‎ ای برگزار شود تا به واسطه ‎ آن رقابتی تؤام با مشارکت میان هنرمندان این عرصه ایجاد شود.  
 
رضا کیانی در بازدید از شب پایانی نمایشگاه آثار طراحی مُد و لباس زهرا داودی‎نژاد با اشاره به این ‎که موضوع طراحی لباس از ابعاد مختلف موضوعی بسیار ارزشمند، ضروری و فراگیر است، افزود: یکی از کاربردهای طراحی لباس در هنر و به ویژه در شاخه‎هایی همچون سینما، تئاتر و تلویزیون است که قطعاً در انتقال بهتر مفهوم به مخاطب و باورپذیری نقش‎ها تأثیرگذار است. 
  
وی ادامه داد: طراحی لباس پشتوانه غنی پژوهشی را می‎طلبد و طراح باید با بار علمی غنی و حساب‎شده و با درنظر گرفتن جمیع جهات اعم از تاریخ، هویت و فلکلور به طراحی لباس اقدام کند.
  
مشاور امور هنری استاندار خوزستان با اشاره به استفاده کاربردی از طراحی لباس در جامعه و زندگی مردم گفت: باتوجه به این‎که هدف ما معرفی الگویی سلیم و جامع از حیث مد و لباس به جامعه است، نیاز است تا طراحان لباس در کنار اساتید دانشگاه و جامعه‎شناسان به یک خرد جمعی و اجماع نظر دست پیدا کنند و بتوانند در جامعه جریان‎ساز باشند. 
  
او با بیان این ‎که در این راستا، برگزاری نمایشگاه در عین این ‎که شرط لازم است، شرط کافی نیست افزود: برپایی نمایشگاه، بسته‎ای برای تبلور خلاقیت‎ها و تبادل داشته‎ها است؛ باوجود این، ما نیازمند به یک حرکت مستمر و متناسب با مقتضیات زمان هستیم؛ همچنین نیاز است تا در این وادی جشنواره‎ای برگزار شود تا به واسطه‎ آن رقابتی تؤام با مشارکت میان هنرمندان این عرصه ایجاد شود. 
  
کیانی بر ضرورت تشکیل جلسات تحلیل، پژوهش و نقد و بررسی در حوزه طراحی مد و لباس تأکید کرد و افزود: در دل چنین جلساتی، ناحودآگاه کار آموزش نیز شکل خواهد گرفت و ناگفته‎ها گفته می‎شوند که این باعث می‎شود تجربه، دانش و اندیشه‎ای که در وجود طراح هست به علاقه‎مندان منتقل شود؛ از این رو فعالیت مطالعاتی پژوهشی و نقد و تحلیل پیرامون هنر طراحی لباس همواره باید وجود داشته باشد و کار نباید صرفا جنبه رفع تکلیف داشته باشد چراکه طراحی لباس علاوه بر کاربرد آن در هنر، در ابعاد اجتماعی نیز کاربرد دارد. 
  
وی کاربرد طراحی لباس در هنر را موضوعی پیچیده توصیف کرد و افزود: رنگ‎شناسی، ارتباط با نور و طراحی صحنه مقوله‎هایی هستند که ارتباط تنگاتنگی با طراحی لباس دارند و یک طراح باید با ظرافت آن‎ها را در طراحی خود درنظر بگیرد. 
  
مشاور امور هنری استاندار خوزستان درخصوص بُعد اجتماعی طراحی لباس گفت: ما قصد داریم در برابر امواجی که با آن مواجه هستیم، هویت ملی و اسلامی خود را حفظ کنیم و نیاز است که به این شاخه از هنر به دید عمیقی نگریسته شود. 
  
وی گفت: طراحان فهیم و فرهیخته استان خوزستان باید سعی کنند علاوه بر کار تولید، کار پژوهش را نیز در دستور کار خود قرار دهند و در این راستا پیوست کارآفرینی و استفاده از فرصت‎های اشتغال را نیز در استان در نظر بگیرند. 
  
کیانی با تأکید بر این ‎که طراحان مد و لباس باید در راستای ارائه تولیدات، ارتباط خود را با بخش خصوصی تقویت کنند افزود: ما نیز در کنار این موضوع بحث تعامل و هماهنگی با سازمان‎های دولتی، رسانه‎ها و سازمان‎های مردم‎نهاد را پیگیری خواهیم کرد. 
  
مشاور امور هنری استاندار خوزستان تصریح کرد: همچنین باید مجرا و ظرفیتی وجود داشته باشد تا دانش و تجارب ارزشمند طراحان لباس استان به صورت شفاهی باقی نماند و به صورت کارآمد به نسل‎های آینده نیز انتقال پیدا کند تا به واسطه آن شاهد تربیت نیرو در مقوله طراحی مد و لباس باشیم. 
  
او همچنین بر لزوم برپایی جشنواره‎ای تحت عنوان مد و لباس در خوزستان تأکید کرد و گفت: چنانچه فضای ذهنی و ظرفیت پشتیبانی مهیا باشد می‎توان جشنواره‎ای تحت عنوان "طراحان مد و لباس" را در استان با تدبیر اداره‎کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و شهرداری‎ها ترتیب داد. 
  
در ادامه زهرا داودی‎نژاد برگزارکننده نمایشگاه مد و لباس  "وهومن"  نیز با اشاره به این‎که برای دومین دوره است که این نمایشگاه را برپا می‎کند افزود: اولین دوره نمایشگاه را در زمستان 95 تحت عنوان کالکشن مانتوهای زمستانه در کافه گالری 28 اهواز برگزار کردم که با استقبال خوبی که از همشهریان در آن نمایشگاه صورت گرفت، تصمیم گرفتم که دوره دوم آن را نیز در بهار 97 و تحت عنوان کالکشن مانتوهای تابستانه اجرا کنم. 
  
وی با بیان این‎ که نمایشگاه امسال از 19 تا 27 اردیبهشت‎ماه به مدت ۹ روز برگزار شد، هدف از برپایی آن را تولید باکیفیت ملی و طراحی کاملا ایرانی در قالب لباس اجتماع بانوان عنوان کرد و افزود: مجموعه مدل‎های ارائه‎شده در این نمایشگاه، تلفیقی از فرم‎های سنتی و مدرن ایرانی در کنار هم بود. 
  
این هنرمند خوزستانی در خصوص شکل‎گیری برند "وهومن" برای طراحی‎های خود گفت: از آنجا که من علاقه و استعداد طراحی داشتم، به این نتیجه رسیدم که یک برند داشته باشم و بتوانم وارد حیطه کسب و کار نیز شوم که در نهایت باتوجه به این‎که متولد ماه بهمن هستم و "وهومن" نیز ریشه کهن واژه "بهمن" به معنای "اندیشه نیک" است، این نام را برای برند خود درنظر گرفتم. 
  
او با اشاره به المان‎هایی که در طراحی‎های خود به کار برده است بیان کرد: در نمایشگاه امسال تلفیقی از فرم‎های سنتی و مدرن را در کنار هم داشتم که در این میان برخی از لباس‎ها الهام‎گرفته از مدل‎های محلی بختیاری و برخی نیز الهام‎گرفته از لباس‎های شمالی بودند. 
  
داودی‎نژاد افزود: این نمایشگاه مجموعه‎ای از لباس اجتماع بانوان با تم سنتی مجلسی و راحتی بود؛ ضمن این‎که پارچه‎ها را نیز مناسب با هوای گرم خوزستان در نظر گرفته بودم. 
  
وی با تأکید بر این‎که پوشش ایرانی به لحاظ پوشیدگی، فرم و ترکیب‎بندی باید مناسب شأن و شخصیت یک ایرانی باشد اضافه کرد: در تمام ادوار تاریخی ایران، پوشش تمام بدن برای مرد و زن، حقیقت بوده و برهنگی نداشتند . 
  
بانوی طراح خوزستانی تصریح کرد: ویژگی‎های پوشش در اقوام مختلف ایرانی ترکیبی از همگونی با رنگ‎های طبیعت مانند رنگ‎های زرد، ارغوانی، سبز و سرخ بود که من نیز تلاش کردم این موارد را در طرح‎هایم بگنجانم. 
  
داودی‎نژاد از برگزاری نمایشگاه طراحی مد و لباس برای مردان در نمایشگاه بعدی خود خبر داد و اظهار داشت: البته در این مجموعه هم برای آقایان مدل‎هایی طراحی کرده بودم اما متأسفانه اجراکننده‎ معتبری را در اهواز برای آن پیدا نکردم و از آنجا که کیفیت کار، برای من در اولویت می‎باشد ترجیح دادم فعلا آن را اجرا نکنم. 
  
او به حضور و بازدید رضا کیانی مشاور امور هنری استاندار خوزستان و همچنین پونه پیل‎رام، مشاور فرماندار اهواز در امور بانوان و خانواده، در اختتامه نمایشگاه خود اشاره کرد و افزود: ما هنرمندان نیازمند حمایت واقعی از سوی مسئولان استان هستیم؛ چراکه برگزاری نمایشگاه‎هایی در این حوزه از عهده طراحان خارج است و تا زمانی که مسئولان حمایت تمام و کمالی از فعالان حقیقی این عرصه نداشته باشند نمی‎توان توقع رشد و پیشرفت در حوزه هنر طراحی مد و لباس را داشت. 
  
زهرا داودی‎نژاد گرافیست، نقاش، خوشنویس و طراح مد و لباس متولد اول بهمن 1362 در آبادان است. او از سال 1379تدریس نقاشی به کودکان را آغاز کرد و سپس در سال 1381 در کنار کار نقاشی به عضویت انجمن خوشنویسان ایران درآمد و در این عرصه تا دوره ممتاز پیش رفت. این هنرمند خوزستانی در سال 1383 نخستین نمایشگاه نقاشی خود را در اهواز برپا و پس از آن نیز در چندین نمایشگاه گروهی و دانشجویی نیز در عرصه نقاشی شرکت کرد. وی در این حوزه کار نقاشی دیواری چندین منطقه را نیز بر عهده داشته که از جمله آن می‎توان به نقاشیِ روی دیوار سنگر در منطقه زیتون کارمندی اهواز اشاره کرد که در سال 1394 انجام شد. داودی‎نژاد همچنین به عنوان گرافیست و نقاش در نمایشگاه "سنگ، کاغذ، قیچی" که در همین سال روی کشتی سوزیانا برپا شد، با ارائه چند اثر حضور داشت. این هنرمند خوزستانی که دارای مدرک کارشناسی ارشد طراحی مد و لباس است، اولین نمایشگاه خود در این عرصه را در زمستان 95 تحت عنوان مجموعه مانتوهای زمستانه "وهومن"  در کافه گالری 28 اهواز برگزار و سپس در همین سال در یک شوی لباس در تهران نیز با ارائه طرح‎های خود شرکت داشت.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار