تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۵
کد خبر: ۱۶۵۶۱۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیر کل مدیریت بحران خوزستان:
کشاورزان‌خوزستان همچنان از آبیاری سنتی استفاده می‌کنند
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: فرهنگ مکانیزه کردن کشاورزی در استان به خوبی جا نیفتاده و همه کشاورزان هنوز از روش سنتی آبیاری غرق آبی استفاده می کنند در حالی که این روش کشاورزی امروزه جوابگو نیست چرا که شرایط اقلیمی جهان تغییر کرده است.

کیامرث حاجی زاده در نشست اتخاذ تدابیر لازم جهت ادامه عملیات اجرایی و بهره برداری کانال آبرسانی توانا به منظور انتقال آب بین حوضه ای از رودخانه کرخه به رودخانه دز اظهار کرد: وضعیت خشکسالی در 70 سال اخیر بی سابقه بوده است و منابع جهانی نیز این مساله را تایید می کند.

وی افزود: جهادکشاورزی باید در این زمینه با ارایه تسهیلات، مشوق ها، وام و یا اعمال قانون در روند ایجاد آبیاری و کشاورزی مکانیزه شتاب کند.

حاجی زاده با بیان این که وضعیت آورد سدهای استان خوب نیست تصریح کرد: استان چهار محال وبختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و لرستان که سدهای ما را پرمی کنند جزو هفت استان فوق بحران آب در کشور هستند.

وی بیان کرد: با وجود خشکسالی و مشکلاتی پیش روی استان است اما باز هم در مصرف آب اسراف می شود و بهینه سازی و جلوگیری از مصرف آب در همه حوزه های مختلف مد نظر قرار ندارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان با اشاره به این که گرمای تابستان نیز مشکلات عدیده ای در حوزه های مختلف ایجاد می کند گفت: سال گذشته گرمای استان در 40 سال گذشته بی سابقه بود به طوری که پیک مصرف برق از 15 خرداد آغاز شدو استان خوزستان یک هفتم برق مصرفی کشور را به خود اختصاص داد.

وی با بیان این که وضعیت تامین آب آشامیدنی استان خوب نیست خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در شهرستان شوشتر با وجود این که آب فراوانی در اطرافش دارد حدود 40 روز است که اغلب مناطق حاشیه ای آن با تانکر آبرسانی می شوند.

حاجی زاده گفت: از نظر آبی استان در شرایط فوق حاد قرار دارد به طوری که هم اکنون آورد(دبی) آب کارون زیر 100 رسیده است و اگر قرار باشد به نیشکر نیز سهمیه ای تعلق بگیرد از آنجایی که در پایین دست واقع شده آبی وجود ندارد که به نیشکر برسد.

وی ادامه داد: با وجود همه کمبودهای آبی همچنان کشاورزی استان یکی از اولویت های ما است و توجه ویژه ای به آن داریم چراکه خوزستان مهد کشاورزی کشور است و محصولات اساسی چون گندم در خوزستان تامین می شود لذا سیاست دولت و مدیریت ارشد استان تقویت حوزه کشاورزی ست.

مدیرکل مدیریت بحران با اشاره به اولویت بندی ستاد خشکسالی استان در حوزه آب بیان کرد: اولویت ستاد خشکسالی تامین آب آشامیدنی مردم و دام و سپس تامین آب نیروگاه ها و تالاب ها است.

وی توضیح داد: در زمان حاضر رقم سدهای استان به جایی رسیده است که برق تولید نمی کنند لذا امسال نیروگاه های برق آبی از مدار خارج شده و امسال هیچ تولید برقی از سدها نخواهیم داشت.

حاجی زاده توضیح داد: اگر در پاییز آینده بارانی نبارد حتی در تامین آب آشامیدنی مردم مشکل خواهیم داشت. 

وی افزود: در حوزه کارون کشت فصلی ممنوع است ولی در حوزه کرخه جز کشت شلتوک که سیاست کشوری محسوب می شود بقیه کشت ها مانند نخیلات و کشت های فصلی آزاد هستند.

مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان با اشاره کانال آبرسانی توانا برای انتقال بین حوضه ای توضیح داد: در حال حاضر که وضعیت کرخه به نسبت به دیگر سدها بهتر است لازم است این انتقال بین حوزه ای انجام شود و از روخانه کرخه به دز انتقال پیدا کند.

براساس اعلام جهادکشاورزی و اداره کل هواشناسی خوزستان با وجود بارش های مناسب در بهار امسال ، در مجموع میزان بارش ها در سال آبی 97-96 در مقایسه با سال ماقبل آن حدود 40درصد کاهش نشان می دهد و هم اکنون ظرفیت 10میلیارد متر مکعب ذخیره سدهای استان خالی است. 
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار