تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۸
کد خبر: ۱۶۵۶۱۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
میزان زباله‌ای که روزانه در کشور تولید می‌شود
معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور گفت: روزانه 58 هزار تن زباله در شهرها و روستاهای کشور تولید می شود که 75 درصد از آن دفن می شود.

هیربد معصومی روز یکشنبه با بیان اینکه فقط 5 درصد این زباله ها بطور بهداشتی دفن می شود، افزود: دفن معمولی زباله به لحاظ شیرابه ای که تولید می کند به محیط زیست به ویژه آب های زیر زمینی خسارت فراوانی وارد می کند و بر این اساس حدود 50 هزار میلیارد تومان به محیط زیست خسارت می زند.

وی ادامه داد: در دولت یازدهم توجه ویژه ای به موضوع مدیریت پسماند شد و این امر در دولت دوازدهم نیز به عنوان یکی از اولویت ها ادامه دارد و بر اساس برنامه ششم توسعه دولت موظف است که اقدامات مهمی را با کمک دستگاه های ذیربط انجام دهد.

معصومی تصریح کرد: بر اساس تبصره 2 ماده 20 قانون هوای پاک، شهرداری موظف است ظرف 3 سال زمینه تبدیل پسماند به کود و انرژی را فراهم کند.

به گزارش ایرنا، در اجرای اصل 123 قانون اساسی، قانون هوای پاک که با عنوان لایحه اصلاح قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده بود، با تصویب در جلسه علنی 25 تیر ماه سال گذشته و تایید شورای نگهبان، برای اجرا به رئیس جمهور ابلاغ شد.

در قانون هوای پاک آمده است، انباشت پسماندهای بیمارستانی و صنعتی در معابر عمومی و فضای باز یا سوزاندن آنها و انباشتن پسماندهای خانگی و ساختمانی در معابر عمومی و فضای باز خارج از مکان های تعیین شده توسط شهرداری ها و دهیاری ها یا سوزاندن آنها و همچنین سوزاندن بقایای گیاهی اراضی زراعی پس از برداشت محصول ممنوع است و متخلف حسب مورد به جزای نقدی درجه شش موضوع ماده (19) قانون مجازات اسلامی محکوم می شود.

همچنین در تبصره 2 ماده 20 قانون هوای پاک تاکید شده است، دولت و شهرداری ها موظفند ظرف مدت سه سال پس از ابلاغ این قانون برای شهرهای مختلف زمینه های تبدیل این پسماندها به انرژی یا کود را با کمک بخش خصوصی فراهم کنند.

معصومی با بیان اینکه وزارت کشور متولی پسماند عادی است، خاطرنشان کرد: پسماندهای خطرناک و صنعتی متولیان خود را دارد، اما با سازمان شهرداری ها و دهیاری ها همکاری های لازم برای بی خطر سازی این نوع زباله ها انجام می شود و سپس زباله برای جمع آوری و دفن به شهرداری ها تحویل داده می شود.

وی با اشاره به اینکه بیمارستان ها و مراکز درمانی خود برای بی خطر سازی زباله های پزشکی اقدام می کنند، گفت: نگرانی ما از مطب ها و مراکز جراحی محدود است به دلیل اینکه این مراکز دستگاه بسته بندی زباله‬‎ (اتو کلاو) را ندارند و با روش های ممعولی این نوع زباله را بسته بندی می کنند.

کشور در مدیریت پسماند به 259 منطقه تقسیم شده است ‬‎

معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری ها گفت: برای تک تک، هزار و 250 شهر و 33 هزار و 800 روستای کشور در مدیریت پسماند برنامه ریزی شده است و برای این منظور کشور به 259 منطقه تقسیم شده است.
وی اضافه کرد: حداکثر شعاع مدیریت پسماند در این مناطق 40 کیلومتر برای شهر و روستاست. ‬‎

معصومی گفت: تا قبل از سال 95 میزان تخصیص اعتبار در بخش مدیریت پسماند اندک و تا 6 میلیارد تومان بود تا اینکه در سال 96 و 95 این اعتبار به 50 میلیارد تومان اعتبار افزایش یافت.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار