تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۸
کد خبر: ۱۶۵۶۳۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
روزه‌داران خودسرانه زمان مصرف دارو را تغییر ندهند
معاون غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت:بیماران روزه‌داردر ماه مبارک رمضان بدون مشورت با داروساز یا پزشک معالج خود، نسبت به قطع دارو، تغییر یا کاهش دوز مصرفی و یا تغییر زمان مصرف اقدام نکنند .

هدی مجیری یکشنبه اظهار کرد: نکته مهمی که مورد توجه کادر پزشکی معالج بیماران است حفظ سلامتی آنها است از این رو بیماران نباید بدون مشورت با پزشک معالج اقدام قطع دارو، تغییر ساعت و یا کاهش مصرف دارو کنند.

وی افزود: این اقدام باعث کاهش اثربخشی دارو و افزایش طول درمان بیماران می شود.

مجیری اظهار داشت: برخی از داروهای ضدالتهاب این قابلیت را دارند که 2بار در طول روز مصرف شوند و مصرف این‌گونه داروها را می‌توان با مشورت پزشک و داروساز به زمان افطار یا سحر موکول کرد.

وی افزود: پزشک معالج برای درمان عفونت در بیمار روزه‌دار، می‌تواند اقدام به تجویز آنتی‌بیوتیک‌هایی کند که به‌جای چند بار مصرف در طی روز، یک یا 2بار در روز مصرف شوند.

معاون غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت:در بیماران مبتلا به بیماری صرع حتما تغییر دوز دارو نیز باید با تجویز پزشک و مشاوره دقیق باشد زیرا در این بیماران با قطع دارو ممکن است بیمار دچار بازگشت حملات تشنجی ‌شود. 

وی افزود: پزشک دراین باره باید به بیماران مبتلابه آسم که با قطع داروهای استنشاقی و افشانه‌های تنفسی دچار حملات آسمی می‌شوند نیز توصیه‌های لازم را ارائه نماید.

دکتر مجیری گفت: مطالعات بعمل‌ آمده روی داروهای ضد فشارخون نشان می‌دهد که این داروها تاثیرخاصی بر فرد روزه‌دار ندارد ولی لازم است در مورد داروهای مدر(ادرارآور)، برای جلوگیری از دست رفتن آب بدن، پزشک اقدام که کاهش دوز این داروها در بیمار روزه‌دار کند.

معاون غذا و دارو دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: روزه‌داری برای برخی از مبتلایان به دیابت بنابر تشخیص پزشک معالج می‌تواند مفید باشد، ولی تغییر خودسرانه دوز دارو و رژیم غذایی در برخی از بیماران دیابتی بسیار خطرناک است.

وی افزود: در بیماران دیابتی تنظیم و کنترل مرتب قند خون بسیار مهم است و بیمارانی که انسولین مصرف می‌نمایند قبل از اقدام به روزه‌داری باید با پزشک معالج خود مشورت نمایند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار