تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۲
کد خبر: ۱۶۵۸۶۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سود بالای تسهیلات انگیزه متقاضیان را از بین برده است
معاون امور اقتصادی استانداری خوزستان گفت: قراردادی که بانک ها با متقاضی به امضا می رسانند بر اساس سود 18 درصد است و همین مساله سبب شده متقاضیان انگیزه خود را برای طرح های اشتغال زایی از دست بدهند.

سیدعلی بحرینی مقدم عصر چهارشنبه در نشست شورای اشتغال استان با حضور معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: تناقض موجود در بخشنامه ها و ابلاغیه های بین بانکی، چالش هایی را در زمینه اشتغال روستایی ایجاد کرده است.

وی با اشاره به وجود ابهاماتی در دستورالعمل اشتغال زایی روستایی تصریح کرد: برخی بانک ها ابهاماتی درخصوص درصد سود تسهیلات سرمایه در گردش برای طرح های اشتغال زایی روستایی، پرداخت سرمایه در گردش و پرداخت تسهیلات ثابت در نواحی روستایی و شهرهای زیر 10هزار نفر جمعیت دارند این در حالیست که در این زمینه بخشنامه ای ابلاغ شده است.

بحرینی مقدم با انتقاد از وجود تناقض بین بخشنامه ها و ابلاغیه های بین بانکی گفت: این مساله چالش هایی را در زمینه اشتغال روستایی ایجاد کرده است از همین رو باید برای اجرای این طرح از بانک های تجاری بزرگ تر استفاده شود.

وی ادامه داد: در برخی شهرستان ها با حذف بند سایر در سامانه کارا نیز مشکلاتی بوجود آمده و این چالش منجر به ناقص شدن زنجیره ارزش شود. 

صادرات 37هزار میلیارد ریالی بخش کشاورزی

رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان نیز درخصوص میزان صادرات محصولات کشاورزی خوزستان خاطر نشان کرد: در سال گذشته میزان صادرات محصولات کشاورزی خوزستان 37هزار میلیارد ریال بوده است درحالیکه در سال 92 این رقم تنها 9هزار و 250 میلیارد ریال بوده است.

کیخسرو چنگلوایی افزود: استان خوزستان در تولید محصولات کشاورزی مقام اول و دوم را دارد همچنین در تولید محصولات استراتژیکی مانند گندم، ذرت، شکر و صادرات خرما نیز هدف گذاری ویژه ای شده است.

وی با اشاره به اینکه ارزش تولیدات خام بخش کشاورزی بالغ بر 190هزار میلیارد ریال است افزود: این رقم با در نظر گرفتن ارزش صنایع تبدیلی و فرآوده های آن به 250هزار میلیارد ریال می رسد.

چنگلوایی با تاکید بر اینکه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی برای ایجاد اشتغال به صرفه تر از سایر بخش ها است افزود: کاهش هزینه های ایجاد اشتغال، مولد بودن اشتغال، کمترین میزان وابستگی در صنایع و تجهیزات به خارج از کشور و استفاده از توان داخل بخشی از این ویژگی ها است.

وی درخصوص طرح های اشتغال در استان خوزستان گفت: 831 طرح مصوب تا امروز در کمیته فنی مورد بررسی قرار گرفته و به بانک ها معرفی شده اند و 41 مورد نیز عقد قرارداد داشته ایم.

رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان با بیان اینکه 6هزار و 660 میلیارد ریال طرح به بانک های استان معرفی شده است گفت: تاکنون بیش از 90 میلیارد و 400 میلیون ریال به متقاضیان تسهیلات پرداخت شده که بیش از 90 میلیارد و صد میلیون آن از سوی بانک کشاورزی بوده است.

وی درخصوص طرح های اشتغال فراگیز نیز توضیح داد: سال گذشته 20هزار میلیارد ریال تسهیلات کشاورزی به متقاضیان پرداخت شده که حدود 700میلیارد ریال آن در بخش توسعه مکانیزاسیون بوده است.

فعالیت 120هزار واحد صنفی در حوزه بازرگانی خوزستان

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان نیز با اشاره به اینکه 120هزار واحد صنفی در حوزه بازرگانی خوزستان فعال هستند گفت: حدود 50 درصد در حوزه پتروشیمی، 30 درصد فولاد و نیشکر و مابقی در دیگر صنایع از جمله قطعه سازی است.

نوراله حسن زاده با اعلام اینکه خوزستان در حوزه صادرات غیر نفتی همیشه بین استان های دوم و سوم بوده است تصریح کرد: بیشترین حجم سرمایه گذاری ها در صنایع بزرگ رخ داده و حدود دو هزار واحد صنعتی فعال و نیمه فعال وجود دارد.

وی ادامه داد: سال گذشته حدود دو هزار نفر اشتغال در پروانه های بهره برداری داشتیم و در 2 طرح استان شامل پالایشگاه بیدبلند2 و پتروشیمی مسجد سلیمان 10 هزار نفر مشغول به کار شدند.

بنابراین گزارش، معاون وزیر تعاون به همراه هیئت کارشناسان وزارت در سفر دو روزه خود در شورای اشتغال استان و شورای اشتغال منطقه آزاد اروند شرکت می کند. وی پس از سفر به خوزستان با حضور در شهرک صنعتی شماره 2 اهواز از نزدیک با موانع و مشکلات واحدهای تولیدی آشنا شد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار