تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۰
کد خبر: ۱۶۵۹۱۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
چرایی اعتراض نفتکش‌ها و صف‌های طولانی خودروها در جایگاه‌های سوخت خوزستان
گفته می‌شود یکی از اعتراضات عمده رانندگان نفت‌کش به اجرای "طرح برند" در استان است اما مدیر شرکت پخش فرآورده‌ها این موضوع را رد می‌کند
چند روزی است که کامیون داران در اعتراض به پایین بودن کرایه‌های حمل‌ونقل خود جاده‌های برون‌شهری را خلوت و نفتکش‌ها، جایگاه‌های سوخت درون برخی از شهرهای استان را با صف‌های طولانی خودروها مواجه کرده‌اند.

مسئله از این‌ قرار است که " کم بودن نرخ کرایه‌ کامیون داران و نفتکش‌ها" با توجه به تورم موجود، افزایش حق بیمه رانندگان و افزایش قیمت لوازم‌یدکی اعتراضات این صنف را به دنبال داشت تا از طریق تجمع شاید بتوانند به آنچه معتقدند، حق آن‌ها است، برسند.

شرکت پخش فرآورده‌ها کرایه ما در جیب می‌گذارد

یاسین دلفی عضو انجمن نفتکش‌داران شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در این رابطه اظهار کرد: حدود 8 تا 10 سال است که هیچ افزایش کرایه‌ای از سوی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی صورت نگرفته است.

وی افزود: شرکت پخش فرآورده‌های نفتی مدعی است کرایه‌های ما را از طریق پرداخت یارانه سوخت پرداخت می‌کند تا نرخ سوخت افزایش پیدا نکند.

عضو انجمن نفت‌کش داران شرکت پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه شرکت پخش فرآورده‌ها تمام کرایه‌های ما را  از جایگاه داران می‌گیرد، می‌گوید: شرکت پخش فرآورده‌ها کرایه‌های نفتکش‌ها را در جیب خود گذاشته و حاضر به پرداخت آنها به نفتکش‌ها نیست.

دلفی عنوان می‌‌کند: جایگاه دار هر چه فروش می‌کند باید به میزان 60 هزار لیتر حساب خود را شارژ مالی کند و ظرف 48 ساعت کرایه  و پول سوخت را به‌حساب نفت واریز کند، چنانچه 2 تا 3 ماه به‌موقع  واریز نکند امتیازش واگذار می‌شود.

وی با اشاره به حسابگری شرکت پخش در دریافت هزینه‌های خود، بیان می‌کند: قبل از انتقال سوخت از مخازن نفت به جایگاه‌داران شرکت پخش فرآورده‌ها پیشاپیش هزینه سوخت را  از جایگاه دار گرفته  و سپس اجازه حمل آن را می‌دهد.

گروگان گرفتن حقوق رانندگان نفت‌کش

دلفی با تأکید بر عقب افتادن کرایه‌های نفتکش‌ها ظرف چند ماه گذشته، می‌گوید: خردادماه  امسال موفق به دریافت حقوق اسفندماه سال گذشته  شدیم، چراکه  متولیان شرکت پخش فرآورده‌ها معتقد هستند هزینه‌ محموله‌های نفت گران است و حقوق راننده نفت‌کش را گروگان می‌‌گیرند تا صاحب نفت‌کش سوخت را جای دیگر نفروشد.

وی بابیان اینکه نرخ کرایه‌های ما تغییر نکرده، بیان می‌کند: تورم سبب افزایش هزینه‌های ما شده است و معیشت ما را با مشکلات زیادی روبرو کرده است.

دلفی با اشاره به افزایش قیمت لاستیک، می‌افزاید: قیمت لاستیک از یک‌میلیون و 800 به 3 میلیون و 800 رسیده و کارایی آنها  زیر 50 درصد است به همین دلیل کسی توانایی خرید لاستیک جدید ندارد.

بازنشسته‌های شرکت نفت مجری "طرح برند"

این راننده نفت‌کش با انتقاد از اجرایی شدن "طرح برند"، عنوان می‌کند: بازنشسته‌های نفت دندان ‌گرد کردند که بر روی درآمد‌های ما مسلط شوند و خود به‌جای شرکت پخش اعلام بار کرده و نرخ کرایه‌ها را تعیین کنند.

دلفی افرادی که به‌واسطه "طرح برند"  به دنبال تسلط برصنف نفتکش‌ها هستند را به "مافیای نفت" توصیف می‌کند و می‌افزاید: مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفت که از بستگان وزیر نفت است پس از یک هفته از تصدی مسئولیت شرکت پخش استارت " طرح برند" را زد.

وی بیان می‌کند: نرخ کرایه جابه‌جایی  یک محموله نفت از کیلومتر 7 جاده اندیمشک تا اهواز بین 160 تا 170  هزار تومان است اما با اجرایی شدن "طرح برند" نرخ کرایه بین 70 تا 100 هزار تومان است.

اجرای "طرح برند" در جایگاه‌های سوخت شوش و بهبهان

ابراهیم بعاجی مسئول انجمن جایگاه داران سوخت در استان خوزستان نیز با اشاره به اعتراض نفتکش‌ها اظهار می‌کند: رفتن زیر نظر " طرح برند " 3 باب جایگاه سوخت و اجرایی شدن " طرح برند " در جایگاه شوش و بهبهان مهم‌ترین اعتراض نفتکش‌ها بوده و خوزستان را با بحران بی بنزینی مواجه کرد.

وی عنوان می‌کند: عدم پرداخت 2 ماه کارمزد به جایگاه‌ها، فشار مضاعفی به این صنف وارد کرده و این در حالی است که جایگاه بنزین باید به‌صورت نقد سوخت موردنظر شهروندان را از شرکت پخش خریداری و ‌به مردم عرضه کند.

مسئول انجمن جایگاه داران سوخت در استان خوزستان با اشاره به هزینه‌های بالای نگهداری جایگاه‌ها گفت: عدم حل مشکل جایگاه داران و نفتکش‌ها و نبود نقدینگی به‌زودی سبب تعطیلی پمپ‌های بنزین می‌شود.

 عدم افزایش کرایه نفتکش‌ها از سال 93

حجت الله شمس عضو انجمن صنف جایگاه داران خوزستان نیز با بیان اینکه جایگاه داران از اول فروردین تاکنون کارمزد خود را از شرکت پخش فرآورده‌های نفتی دریافت نکردند، اظهار کرد: البته این مشکل از مهرماه سال گذشته آغاز شد و شرکت پخش یک ماه به یک ماه کارمزد را پرداخت نکرد.

وی در رابطه با اعتراضات رانندگان نفتکش‌ها گفت: کرایه نفتکش‌ها از سال 93 تاکنون افزایش پیدا نکرد علاوه بر این بحث " طرح برند " که مطرح شد گفته می‌شود در این طرح هیچ تضمینی در پرداخت کرایه به کامیون دار مشخص نشده است.

عضو انجمن صنف جایگاه داران خوزستان با اشاره به نارضایتی رانندگان نفت‌کش اندیمشکی مبنی بر اعتراض به " طرح برند" و عدم افزایش نرخ کرایه بیان کرد: در حاضر دو جایگاه سوخت زیر نظر "طرح برند" رفتند. که آن‌هم در حد پر کردن فرم طرح برند است.

این جایگاه دار اندیمشکی گفت: تعدیل مربوط به افزایش 10 درصد کارمزد سال گذشته نیز هنوز به‌حساب ما واریز نشده است.

از نظر نعمت نجفی مدیرکل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی خوزستان نیز اما همه‌چیز آرام است و با رد اعتصاب نفت‌کش‌ها مبنی بر عدم حمل نفت از انبار به جایگاه‌های سوخت، اظهار می‌کند: امروز حدود 110 نفت‌کش از انبار نظامیه به جایگاه‌های مختلف سوخت حمل کردند.

ما تابع وزارت نفت هستیم و مشکلات ما حل‌شده

وی مدعی می‌شود: روز گذشته کامیون داران بهبهانی برای رانندگان نفت‌کش مشکل ایجاد کرده و با بستن راه بر روی آن‌ها مبنی بر اینکه به جمع اعتراض ما ملحق شوید حتی شیشه‌های ماشین‌های آن‌ها شکسته‌اند.

مدیرکل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی خوزستان با بیان اینکه ما تابع وزارت نفت هستیم و مشکلات ما حل‌شده، افزود: در شیبان نیز کامیون داران 30 نفت‌کش ما  را متوقف و در غیزانیه شیشه‌های 2 نفت‌کش را شکستند.

نجفی بیان کرد: از طریق کانال صنفی و سازمان برنامه‌وبودجه کشور در حال پیگیری مشکلات رانندگان نفت‌کش‌ها هستیم تاکنون چیزی عملی نشده است.

وی عنوان کرد: شرکت پخش فرآورده‌ها به قیمت یک هزارتومان بنزین را به جایگاه دار می‌فروشد و جایگاه دار با همین قیمت به مشتری می‌فروشد و با همین قیمت به‌حساب خزانه واریز ‌می‌کند.

نجفی افزود: به‌منظور پرداخت پول کارگر و هزینه‌های کارمزد باید منتظر بمانیم سازمان برنامه‌وبودجه بعد از پرداخت یارانه‌ها و دیگر پرداختی‌ها آیا هزینه‌های ما را پرداخت می‌کند یا خیر؟.

وی با رد عدم پرداخت کارمزد به جایگاه داران، بیان کرد: امروز کارمزد فروردین پرداخت شد ضمن اینکه تأخیر در پرداخت 10 درصدی تعدیل مربوط به سال گذشته در حال پیگیری است.

 وی در رابطه با یکی از دلایل اعتصاب نفت‌کش‌ها که بحث "طرح برند" است، گفت: این بحث را تائید نمی‌کنم و این مسئله نیاز به نشست مفصل دارد چراکه فقط بی‌دلیل ذهنیت رانندگان را نسبت به آن خراب کرده‌اند.

حدود 4 سال است که نرخ کرایه نفت‌کش‌ها تغییری نکرده و این در حالی است که قیمت سوخت، حق بیمه رانندگان، قیمت وسایل یدکی و تورم بازار به طور مداوم در حال افزایش است و  رانندگان کرایه‌های خود را به نرخ 5 سال گذشته دریافت می‌کنند.

از طرفی ورود برخی واسطه‌ها به این صنف در قالب مجریان طرح برند سعی در متولی شدن نرخ کرایه‌ها و خارج کردن آن از مدیریت شرکت پخش فرآورده‌های نفتی هستند که عملا‌ً  اتخاذ این تصمیم به کاهش نقدینگی، تعطیلی پمپ‌های بنزین و شکل‌گیری واسطه‌های دیگری برای افزایش قیمت سوخت می‌انجامد.

گفته می‌شود یکی از اعتراضات عمده رانندگان نفت‌کش به اجرای "طرح برند" در استان است اما مدیر شرکت پخش فرآورده‌ها این موضوع را رد می‌کند سؤال اینجاست آیا لابی جدیدی برای تهیه سوخت استان از استان‌های دیگر توسط وزارت نفت در حال شکل‌گیری است.
مرجع / فـارس
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
جاسم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
0
0
په بگو چرا ای قدر ای جایگاه که اون روز رفتیم ایقدر شلوغ بود و مثل همیشه خلوت نبود
اخیییی
:
:
:
آخرین اخبار