تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۶
کد خبر: ۱۶۵۹۷۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
در چه استخرهایی می‌توان شنا کرد؟
نایب‌رییس هیات نجات‌غریق خوزستان با بیان این‌که اماکن ورزشی شنا برای فعالیت باید مجوزهای لازم و مربوطه را از اداره‌کل ورزش و جوانان استان دریافت کرده باشند، گفت: استفاده از مراکز معتبر و تحت نظارت وزارت بهداشت و اداره‌کل وررزش و جوانان استان امری ضروری و حائز اهمیت است. 

افشین جمالپور با بیان این‌که افراد باید برای شنا فقط از استخرها و اماکن ورزشی آبی مجاز استفاده کنند، اظهارکرد:‌ شنا از جمله ورزش‌هایی است که به خودی خود خطری برای شناگر ندارد، مگر این‌که افراد نسبت به استفاده از استخرها و اماکن ورزشی آبی مجاز بی‌توجه باشند و در هر نقطه ناامنی تن به آب بزنند.

وی ادامه داد:‌ با ورود به فصل تابستان، تعطیلی مدارس و گرمای هوا، افراد بسیاری به سمت استفاده از اماکن آبی می‌آیند، به صورتی که استفاده از استخرها و اماکن آبی مجاز به اوج اهمیت خود می‌رسد.

نایب‌رییس هیات نجات‌غریق خوزستان گفت: شنا از جمله ورزش‌های مفرح و مفیدی است که به خودی خود نه تنها باعث ایجاد مشکل و آسیب برای افراد نمی‌شود، بلکه کاربردی همچون کمک به کاهش آسیب‌دیدگی و درمان افراد مبتلا به مشکلات جسمی را نیز دارد ولی به این معنا نیست که افراد می‌توانند در هر نقطه‌ای که در آن‌جا آب وجود داشته باشد به شنا بپردازند، بلکه لازم است نکاتی را از جمله این‌که برای شنا کردن از استخرها و اماکن ورزشی مجاز استفاده کنند را مدنظر قرار دهند.

وی گفت: استفاده از مراکز معتبر و تحت نظارت وزارت بهداشت و اداره‌کل وررزش و جوانان استان امری ضروری و حائز اهمیت است. همچنین قرار گرفتن سرویس‌های بهداشتی قبل از دوش گرفتن و حوضچه پاشویه از نکات قابل توجه در بنای فیزیکی استخرها است که از انتقال میکروب‌ها و آلودگی‌ها به آب استخر جلوگیری می‌کند.

جمالپور افزود: اماکن ورزشی شنا شامل استخرها، ایستگاه‌های ساحلی، بخش محافظت شده دریاها و دریاچه‌ها است که باید مجوزهای لازم و مربوطه را از اداره‌کل ورزش و جوانان دریافت کرده باشند.

وی عنوان کرد: همچنین باید مدیر یک مجموعه‌ آبی و استخر دارای سابقه، تجربه و مدارک لازم در زمینه مدیریت اماکن آبی باشند و همواره هیات نجات‌غریق نظارت همیشگی و مداوم بر مدیریت و بازگشایی استخرها و اماکن آبی را دارد، ضمن این‌که از دیگر دستگاه‌های دولتی و خصوصی و سازمان‌ها نیز تقاضا می‌شود که ما را در این امر یاری کنند زیرا علاوه بر این‌که به سلامتی ورزشکاران و استفاده‌کنندگان مربوط می‌شود، با کوچک‌ترین کوتاهی و اشتباه نیز جان و زندگی مردم و ورزشکار به خطر می‌افتد.

نایب‌رییس هیات نجات‌غریق خوزستان تاکید کرد: اگر مکانی که می‌خواهید آن را برای شنا کردن استفاده کنید دارای مجوزهای مربوطه و شرایط حفاظت شده نیستند، ضروری که از حضور در آن مکان‌ها خودداری کنید. استخری که شما آن را برای شنا استفاده می‌کنید باید دارای دمای آب مناسب باشد و اصول بهداشتی در آن رعایت شود. همچنین در استخرها باید استفاده از نجات غریق و عدم اجازه ورود به افرادی که بدن شان دارای خراش و زحم است، مدنظر قرار داده شود. چنان‌چه در استخرها و اماکن ورزشی آبی این نکات رعایت نشده باشند افراد باید جدا از حضور در چنین محیط‌هایی خودداری کنند.

وی بیان کرد:‌ البته افراد هنگام مراجعه باید حتما از وسایل شخصی مانند حوله، مایو، دمپایی و کلاه شنا استفاده کنند و از استفاده به صورت مشترک یا اجاره‌ای به طور جدی خودداری کنند. بنابراین علاوه بر توجه به استاندارد بودن محیطی که آن را برای شنا انتخاب می‌کنید، برای پیشگیری از انتقال میکروب‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها باید بهداشت فردی را رعایت کرده و اگر فردی مبتلا به بیماری‌های پوستی، قارچی، عفونی و قابل سرایت است، از مراجعه به استخر خودداری کند.

جمالپور عنوان کرد: همچنین دمای استخرها یکی دیگر از موارد مهم و قابل توجه است که بالا بودن آن (بیش از ۳۰ درجه سانتی‌گراد) در برخی افراد موجب وقفه تنفسی می‌شود. بنابراین اگر در فصل تابستان می‌خواهید به شنا بپردازید با توجه به گسترش استفاده از استخرها و اماکن ورزشی به این نکته توجه ویژه‌ای داشته باشید. صافی و شفافیت نیز دیگر نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه کنید. آب استخر باید به حدی باشد که یک صفحه سیاه و سفید در عمیق‌ترین نقطه استخر به راحتی دیده شود.

وی گفت: چنان‌چه شما محیطی را برای شنا انتخاب کردید که ظاهرا مجوزهای لازم را کسب کرده اما نکات بهداشتی را رعایت نکرده است یا شرایط لازم برای شنا و استفاده از استخر فراهم نیست، می‌توانید موارد مشاهده شده را به معاونت بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی محل زندگی خود اطلاع دهید تا از فعالیت استخرهای غیرمجاز جلوگیری شود. همچنین اجتناب از حضور در کانال‌ها و بخش‌های غیرمجاز و محاظت‌نشده دریاها و دریاچه ها از دیگر نکات بسیار ضروری است که افراد باید به آن توجه کنند.

نایب‌رییس هیات نجات‌غریق خوزستان در ادامه با بیان این‌‌که به زودی شاهد اتفاقات خوبی در خصوص استخرها و ورزش شنا خواهیم بود، عنوان کرد: با حمایت‌های وزیر ورزش و جوانان و مدیرکل ورزش خوزستان و همچنین پیگیری آقای حاجیان رییس هیات نجات‌غریق استان، به زودی شاهد افتتاح و تکمیل دو مجموعه آبی در اهواز هستیم که از پروژه‌های بزرگ کشور هستند.
مرجع / ایسنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
دادرس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
0
0
آقاي جمالپور به نظرتون با اين كم آبي آب استخرهاي داراي مجوز تعويض مي شود ؟ آيا آلودگي ندارند ؟؟؟ شما تاييد مي فرماييد بيماري هاي پوستي و هپاتيت نگيريم ؟
:
:
:
آخرین اخبار