تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۶
کد خبر: ۱۶۶۰۴۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رییس بنیاد نخبگان خوزستان:
خوزستان به دلایل مختلف دچار فرار مغزها است
رییس بنیاد نخبگان خوزستان گفت: خوزستان وضعیت خوبی از حیث جذب رتبه‌های برتر کنکور ندارد زیرا دانشگاه‌های خوزستان این افراد را جذب نمی‌کنند. این افراد پس از فارغ‌التحصیلی نیز به خوزستان باز نمی‌گردند و استان به دلایل مختلف دچار فرار مغزها است. 

علی‌حسین صابری در جلسه شورای علمی نخبگان خوزستان که امروز (6 خردادماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به فعالیت‌های بنیاد نخبگان خوزستان در دو ماه گذشته اظهار کرد: وظیفه اصلی بنیاد ملی شناسایی و جذب و اقدامات حمایتی از نخبگان است. اولین وظیفه بنیاد‌ها در سطح دانش‌آموزی و منحصر به شناسایی است که به عنوان طرح شهاب (شناسایی و هدایت استعدادهای برتر) و توسط بنیاد ملی و آموزش و پرورش اجرا می‌شود.

وی افزود: در این طرح دانش‌آموزان از چهارم دبستان تا پایان دوره متوسطه استعدادیابی می‌شوند. نکته مورد توجه در این طرح کیفیت اجرا است که شیوه اجرای آن بسیار مهم است. به ما اطلاع دادند که مطالبات شش ماهه دوم برای اجرای این طرح به اداره آموزش و پرورش پرداخت نشده است که با پیگیری‌های انجام شده این کار در اسرع وقت انجام شد. طرح شهاب بسیار مورد توجه مقامات بالا است و تلاش بر این است که با همکاری آموزش و پرورش به نحو احسن انجام شود.

رییس بنیاد نخبگان استان خوزستان ادامه داد: ماموریت دوم شناسایی و حمایت از نخبگان و استعدادهای درخشان و برتر است که شامل گروه‌های مختلفی از جمله دانشجویان است. دانشجویان در قدم اول رتبه‌های برتر کنکور هستند که خوزستان وضعیت خوبی از این حیث ندارد زیرا دانشگاه‌های استان رتبه‌های برتر کنکور را جذب نمی‌کنند. این افراد بعد از فارغ‌التحصیلی نیز به خوزستان باز نمی‌گردند و استان به دلایل مختلف دچار فرار مغزها است.

صابری عنوان کرد: گروه دیگر دانش‌آموختگان برتر دانشگاهی هستند که کسانی از حیث کار‌های فناوری، پژوهشی و آموزشی برتری داشته باشند تحت پوشش قرار گیرند. برخی از این افراد برندگان جشنواره‌های رازی و خوارزمی و برخی برگزیدگان المپیادهای علمی هستند. گروه دیگر نیز مخترعان و نوآوران هستند که گروه محدودی هستند.

وی افزود: گروه دیگر برگزیدگان ادبی، هنری، حوزوی و... در کشور است. در سطح کشور تعامل بین بنیاد و حوزه کم است که امیدواریم در خوزستان بتوانیم با نخبگان حوزوی نیز تعامل خوبی برقرار کنیم. بخشی از کار ما فرهنگی است که از این حیث نیز می‌توانند به ما کمک کنند.

رییس بنیاد نخبگان خوزستان ادامه داد: با توجه به تعریف بنیاد ملی افراد خاصی تحت پوشش قرار می‌گیرند. برای آشنایی دانشجویان و اعضای هیات علمی با تسهیلات بنیاد نخبگان، سه کارگاه آشنایی با دستورالعمل‌ها و سیاست‌های بنیاد نخبگان در دانشگاه‌های شهید چمران، علوم‌ پزشکی و نفت برگزار کردیم و در سایر دانشگاه‌ها نیز برگزار خواهیم کرد.

صابری با بیان اینکه از وظایف بنیاد جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی خصوصی و دولتی است، تصریح کرد: معتقدیم اگر نخبگان جذب شوند هم به نفع آن دستگاه است و هم در نخبگان انگیزه ایجاد می‌کند که نخبگان از کشور و استان مهاجرت نکنند. به این منظور با بخش خصوصی نیز وارد کار شده‌ایم. بخشی از کار ما به توانمندسازی نخبگان و دانشجویان بازمی‌گردد بنابراین کارگاه کارآفرینی و راه‌اندازی کسب و کار نو را برگزار کردیم که بناست این کار ادامه پیدا کند. 

وی افزود: معاونت علمی ریاست جمهوری ستادهایی دارد که پژوهش‌های کاربردی را حمایت می‌کنند. برای استفاده از این ظرفیت کارگروهی با حضور افرادی از تمام دانشگاه‌‌های استان که در زمینه زیست‌فناوری به خصوص برای تولید داروهای باارزش تخصص دارند برگزار و فراخوانی تا دهم تیرماه اعلام شد که طرح‌هایی که منجر به تولید محصول می‌شوند معرفی شوند.

رییس بنیاد نخبگان خوزستان عنوان کرد: وظیفه دیگر بنیاد نخبگان اهدای بورس‌های تحصیلی به افراد تحت پوشش است که در خوزستان بورسیه‌های تحت نظر پروفسور کرمزاده و پروفسور ترسلی هستند. اگر اساتید دیگری نیز چنین شرایطی داشته باشند این کار ادامه پیدا خواهد کرد.

صابری گقت: بنا بود استانداری خوزستان در طرحی به یک هزار دانش‌آموز مستعد و کم بضاعت استان بورس تحصیلی دهد که پیشنهاد دادیم این کار به عهده بنیاد نخبگان گذاشته شود. با کمک دفتر استعدادهای درخشان آموزش و پرورش ویژگی‌های این دانش‌آموزان تعیین و تعدادی انتخاب شدند و قرار شد این کار عملی شود.

وی با اشاره به برگزاری یک NGO در بنیاد نخبگان استان خوزستان، عنوان کرد: ظرفیت خیرین در بخش سلامت و مدارس در کشور ما استفاده می‌شود اما اگر بتوانیم ظرفیت خیرین را در جهت  کمک به افراد مستعد و نخبه استفاده کنیم. این کار در کشور تنها در استان فارس اجرا شده بود که ما نیز از این تجربه برای خوزستان بهره بردیم.

رییس بنیاد نخبگان خوزستان گفت: ماموریت سوم بنیاد نخبگان تکریم و الگوسازی از اساتید سرآمد و شامخ است. اگر از افرادی که تاثیر گذار هستند تقدیر کنیم انگیزه‌ای برای جوانان می‌شود که بدانند جامعه روزی قدردان زحمات آنها خواهد بود. در نظر داریم که در طول سال دو برنامه در این راستا برگزار کنیم.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار