تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۳
کد خبر: ۱۶۶۰۷۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سلیمی با اشاره به هفته ملی بدون دخانیات:
ایرانی‌ها روزانه ۳۰ میلیارد تومان دود می‌کنند
نماینده مردم سمیرم در مجلس با انتقاد از اینکه ایرانی‌ها روزانه ۳۰ میلیارد تومان دود می‌کنند، گفت: سن مصرف دخانیات در کشور به ۱۱ سال رسیده است.

اصغر سلیمی با یادآوری هفته ملی بدون دخانیات، مصرف دخانیات در کشور را نگران کننده خواند و گفت: ایرانی ها روزانه 30 میلیارد تومان دود می کنند و مصرف سیگار و قلیان در جامعه روز به روز در حال افزایش است و با افزایش 2 برابری سیگار در میان دختران مواجه هستیم.

نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه مصرف دخانیات و سیگار با شیوع سرطان ها ارتباط مستقیم دارد، افزود: متاسفانه سن مصرف دخانیات در کشور به 11 سال رسیده و از سویی گرایش زنان و نوجوانان به سمت دخانیات افزایش یافته و قبح استعمال سیگار و دخانیات در میان زنان ریخته شده است.

وی با بیان اینکه 30 تا 35درصد دختران دبیرستانی و دانشجویان تجربه مصرف قلیان دارند، ادامه داد: این رقم در پسرها به 55 درصد می رسد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، سیگار را دروازه ورودی اعتیاد دانست و گفت: اغلب افرادی که به سمت مصرف مواد مخدر کشیده شدند زمینه مصرف قلیان و سیگار را دارند

سلیمی از تبلیغ شدید سیگار در سریال های تلویزیونی پرمخاطب و سیمای خانگی انتقاد کرد و افزود: متاسفانه نمایش دخانیات در سریال ها به شدت افزایش یافته است و در واقع در این سریال ها سیگار به راحتی تبلیغ می شود؛ در گذشته ممنوعیت هایی برای نمایش دخانیات وجود داشت اما متاسفانه در حال حاضر این مهم مورد غفلت قرار گرفته و  شاهد کشیدن سیگار از سوی کاراکترهای محبوب هستیم این در حالی است که کشورهایی مانند ترکیه و افغانستان از نمایش و تبلیغ دخانیات در فیلم ها و سریال های تلویزیونی به صورت جدی جلوگیری می کند.

نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه برنامه جامعی برای مبارزه با دخانیات وجود ندارد، تصریح کرد: 30 درصد مرگ و میرها در کشور بر اثر استعمال مصرف سیگار است این در حالی است که متاسفانه پیشگیری از دخانیات مغفول مانده است و هیچ گونه برنامه ای برای مبارزه با دخانیات وجود ندارد.

وی با یادآوری موافقت مجلس دهم با  افزایش مالیات بر خرده فروشی سیگار ، گفت: به طور حتم افزایش عوارض کاهش مصرف سیگار را به دنبال دارد.

نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی، در دسترس و ارزان بودن سیگار، کمبود و نبود تفریحات سالم، عدم فرهنگ سازی مناسب و آموزش را در افزایش مصرف موثر دانست و از بی توجهی نسبت به اجرای قوانین حوزه دخانیات انتقاد کرد و ادامه داد: دولت باید گامی جدی در جهت اجرای قوانین مربوط به دخانیات بردارد و از سویی صدا و سیما نیز در این رابطه وظیفه خطیری بر عهده دارد و باید با فرهنگ سازی مناسب مردم را نسبت به خطرات ناشی از استعمال دخانیات آگاه کند البته دخانیات پدیده ای چند وجهی است و مسائل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی پشت آن نهفته است.
:
:
:
آخرین اخبار