تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۹
کد خبر: ۱۶۶۱۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی:
در یک کارخانه آجر، نان 210 خانواده اهوازی آجر شد
بيش از 20 سال است در اين كارخانه كار مي كنيم و تا كنون با مشکلات و ناملايمتي هاي بسياري روبه رو شديم. حتا در روز كارگر سال گذشته شركت 11 روز تعطيل شد و كارفرما اين مدت را از حقوق ماهانه مان كسر كرد و کارگران از ترس اخراج چيزي نگفتند؛ اما چرا در سالي كه رهبر معظم انقلاب بر ضرورت توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني تاكيد مي كند كارفرما نسبت به تعطيلي كارخانه و بيكار شدن 210 كارگر به طور مستقيم و 100 راننده و 50 كارگر هم به طور غير مستقيم مي كند؟!
خوزنیوز: در نخستين روز از آغاز فعاليت كارگران در سال جديد 210 كارگر يك كارخانه آجرسازي در اهواز از كار بي كار شدند.

به گزارش خبرنگار خوزنیوز، با تعطيلي شركت آجر سازي جيل اهواز 210 كارگر اهوازي در سالي كه به نام "توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني" نامگذاري شده است، به صفوف بيكاران پيوستند.

يكي از كارگران اين شركت به خبرنگار ما گفت: بيش از 20 سال است در اين كارخانه كار مي كنيم و تا كنون با مشکلات و ناملايمتي هاي بسياري روبه رو شديم. حتا در روز كارگر سال گذشته شركت 11 روز تعطيل شد و كارفرما اين مدت را از حقوق ماهانه مان كسر كرد و کارگران از ترس اخراج چيزي نگفتند؛ اما چرا در سالي كه رهبر معظم انقلاب بر ضرورت توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني تاكيد مي كند و مي فرمايد:" ما بايد بتوانيم از کارِ کارگر ايرانى حمايت کنيم؛ از سرمايه‏ى سرمايه‏دار ايرانى حمايت کنيم؛ و اين فقط با تقويت توليد ملى امکان‏پذير خواهد شد." كارفرما نسبت به تعطيلي كارخانه و بيكار شدن 210 كارگر به طور مستقيم و 100 راننده و 50 كارگر هم به طور غير مستقيم مي كند؟!

اين كارگر اهوازي كه حاضر به معرفي خود نبود، افزود: چرا بايد چوب اختلاف بين سه سهامدار اين شركت -كه بيش تر عمر خود را در آن صرف كرده ايم- بر جسم و روح كارگران زده شود؟! كارگراني كه با 20 سال سابقه كار و دريافت حقوق هاي 400- 500 توماني با دل و جان براي رونق اين شركت و توليد ملي و نيز خودكفايي در استان تلاش مي كنند.

همچنين مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي خوزستان در حاشيه ي نشست با عده اي از كارگران شركت آجر سازي جيل اهواز در گفت و گويي به خبرنگار ما گفت: بعد از تعطيلي كارخانه و ازكار بي كار شدن كارگران- كه بر خلاف قانون كار صورت گرفته است- با يكي از نمايندگان مردم اهواز در مجلس شوراي اسلامي با سه سهامدار كارخانه  جلسه اي تشكيل داديم اما يكي از سهامداران به هيچ عنوان راضي به شروع فعاليت كارخانه نيست.

سيد خلف موسوي افزود: در نامه اي فوري به فرماندار از تعطيلي كارخانه آجر سازي جيل به دليل اختلاف پيش آمده بين سهامداران از ابتداي سال خبر داديم و خواستار تشكيل جلسه اي با حضور سه سهامدار شركت و چند دستگاه استان به منظور راه اندازي مجدد آن شده ايم كه اميدواريم با شروع مجدد فعاليت كارخانه، كارگران بيكار شده  بر سر كار خود بازگردند.

 خبرنگار ما درصدد بود تا با سهامدارموافق تعطيلي اين كارخانه گفت و گويي انجام دهد كه ميسر نشد.

شايان گفتن است: كارخانه آجر سازي جيل اهواز- كه در سال 1351 راه اندازي شده است- روزانه 270 هزار قالب آجر توليد مي كند.

اختلاف سرمایه‌گذاران ،کارخانه را به تعطیلی کشاند

دبیر اجرایی خانه کارگر خوزستان خواستار تعیین تکلیف کارگران این کارخانه شد و گفت: بیکار شدن 210 کارگر این کارخانه مشکلی بر مشکلات بیکاری استان اضافه می‌کند.

آقایار حسینی تصریح کرد: برخلاف ادعای مسئولان مبنی بر ایجاد اشتغال جدید، هر روز اخباری مبنی بر بیکاری کارگران به دست می‌رسد.

دو جلسه بی‌نتیجه

مهرداد وکیل معاون صنعت، معدن و تجارت خوزستان از تعطیلی کارخانه آجر ماشینی جیل اظهار بی اطلاعی کرد اما دبیر کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت: این کارخانه از ابتدای امسال تعطیل شده و 210 نفر به صورت مستقیم در این کارخانه مشغول به کارند و حدود 500 نفر نیز به صورت غیر مستقیم از طریق این کارخانه اشتغال دارند.

حسینی افزود: این کارخانه هیچگونه بدهی به کارگران یا دولت ندارد و مشکلی برای ادامه کار از نظر فنی نیز ندارد.

وی علت تعطیلی این کارخانه را اختلاف میان سه سرمایه‌گذار این کارخانه عنوان کرد و گفت: ابتدا سعی شد که برای جلوگیری از تعطیلی کارخانه در نشستی با مدیر کل کار خوزستان و سرمایه‌گذاران این مشکل به نحوی حل شود اما متاسفانه این جلسه به نتیجه نرسید.

نایب رئیس مجمع نمایندگان خوزستان اظهار کرد: در نشست کمیسیون کارگری در تاریخ دهم فروردین ماه مقرر شد، سرمایه‌گذاران در ابتدا کارخانه را راه‌اندازی و سپس برای حل مشکلات خود اقدام کنند.

حسینی تأکید کرد: اینگونه اختلافات نباید باعث تعطیلی واحدهای تولیدی شود.

برخورد با متخلفان

مدیر کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی خوزستان نیز با اشاره به بی‌نتیجه بودن جلسه‌ای که با حضور نماینده اهواز و سرمایه‌گذاران برگزار شده، به فارس گفت: در آخرین جلسه کمیسیون کارگری مصوب شد که تا زمان رفع اختلاف میان سرمایه‌گذاران کارخانه آغاز به کار کند؛ البته این امر هنوز محقق نشده است.

سید خلف موسوی اهمیت این کارخانه در زمینه اقتصادی و کارگری را یادآور شد و افزود: استان بخشی از نیازهای مصالح ساختمانی خود را از جمله آجر از دیگر استان‌ها وارد می‌کند و این کارخانه نقش بسزایی در تأمین نیاز استان دارد.

وی اظهار کرد: اغلب کارگران این کارخانه ساکنان حاشیه شهر  و روستاهای شهرستان اهواز هستند و برای اشتغال آنها و حمایت از بخش اشتغال، مشکل تعطیلی این کارخانه در حال پیگیری است.

موسوی تصریح کرد: با وجودی که بخش خصوصی مالک این کارخانه است، اما نمی‌تواند با تعطیلی این واحد تولیدی، موجب بیکاری کارگران شود و حقوق آنها را نادیده بگیرد.

وی تأکید کرد: از ظرفیت‌های قانونی برای احقاق حقوق کارگران استفاده می‌شود.

این مقام مسئول گفت: در صورتی که سرمایه‌گذاران به تعهد خود مبنی بر راه‌اندازی این کارخانه در مهلت تعیین شده اقدام نکنند، بر اساس قانون دادستان اهواز با آنها برخورد می‌شود.
:
:
:
آخرین اخبار