تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۶
کد خبر: ۱۶۶۲۲۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان:
به دنبال ایجاد شهرک‌های جدید نیستیم/شهرک پتروشیمی در گیرودار تامین زمین
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان با بیان این‌که تعدد شهرک‌ها در استان زیاد است، گفت: به دنبال ایجاد شهرک‌های صنعتی جدید در استان نیستیم زیرا در شرایط موجود زیرساخت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی استان مهیا است و دلیلی وجود ندارد تا هزینه‌های مضاعفی را با ایجاد شهرک‌های جدید بر دوش دولت بگذاریم
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان با بیان این‌که تعدد شهرک‌ها در استان زیاد است، گفت: به دنبال ایجاد شهرک‌های صنعتی جدید در استان نیستیم زیرا در شرایط موجود زیرساخت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی استان مهیا است و دلیلی وجود ندارد تا هزینه‌های مضاعفی را با ایجاد شهرک‌های جدید بر دوش دولت بگذاریم. 

اخلاق محمدیان اظهار کرد: شهرک‌های صنعتی به جهت ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز برای سرمایه‌گذاری ایجاد شده‌اند. در شرکت شهرک‌های صنعتی عملا دو هدف ایجاد و توسعه زیرساخت‌های لازم سرمایه‌گذاری و حمایت نرم‌افزاری و توسعه واحدهای صنعتی حوزه صنایع کوچک دنبال می‌شود.

وی با بیان این‌که در خوزستان دارای 71 شهرک و ناحیه صنعتی مصوب هستیم، افزود: در بیشتر این شهرک‌ها و نواحی صنعتی زیرساخت‌های موردنیاز جهت سرمایه‌گذاری به حد نصاب لازم رسیده‌اند تا متقاضی بتواند در آن شهرک‌ها مستقر شود. نحوه واگذاری زمین‌ها در شهرک‌های صنعتی به صورت نقد و اقساط است که شرایط آن نسبت به گذشته تغییر پیدا کرده تا سرمایه‌گذاران با شرایط بهتری به سرمایه‌‌گذاری بپردازند.

شرایط واگذاری زمین بهتر شده است

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان تصریح کرد: با توجه به شرایط موجود کشور، شرایط واگذاری زمین را در سال گذشته در شهرک‌های صنعتی تغییر داده‌ایم. در بیش از 95 درصد شهرک‌ها پیش پرداخت موردنیاز برای واگذاری زمین را به 5 درصد کاهش داده و اقساط را به 16 قسط سه ماهه تبدیل کرده‌ایم. مشوق‌های خوبی به خصوص برای سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر توسعه‌یافته در نظر گرفته‌ایم تا واحدها بتوانند با شرایط بهتری در شهرک‌های صنعتی استان مستقر شوند.

رشد 68 درصدی سرمایه‌گذاری در شهرک‌ها در سال96
بازگردانی 66 واحد صنعتی به چرخه تولید

محمدیان با بیان این‌که شرایط سرمایه‌گذاری در خوزستان در شهرک‌های صنعتی خوب بوده است، تصریح کرد: کارهایی که سال گذشته در جهت جذب سرمایه‌گذار در شرکت شهرک‌های صنعتی انجام گرفت باعث شد تا شاهد رشد 68 درصدی در مقایسه با سال 95 باشیم. در سال 96، حدود 241 فقره قرارداد سرمایه‌گذاری در شهرک‌ها محقق شد. این موضوع بیانگر آن است که هرچه شرایط را تسهیل کنیم، می‌توانیم در جذب سرمایه‌گذار نقش موثرتری داشته باشیم.

وی با اشاره به بحث حمایت‌های نرم‌افزاری از واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی خوزستان، گفت: طبق روال سال‌های گذشته، آموزش واحدهای صنعتی، حضور در نمایشگاه‌ها و کلینیک صنعت به خوبی پیگیری و اجرایی شده است. در راستای فعالیت‌های مرتبط با کلینیک صنعت توانستیم 66 واحد را در شهرک‌های صنعتی مجددا به چرخه تولید باز گردانیم که این امر اشتغال قابل توجهی را شامل شد. همچنین 99 واحد جدید در سال 96 در شهرک‌های صنعتی استان به بهره‌برداری رسیدند.

به دنبال ایجاد شهرک‌های صنعتی جدید نیستیم

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان در خصوص بحث توسعه شهرک‌ها عنوان کرد: به دنبال توسعه داخلی شهرک‌های صنعتی هستیم زیرا در شهرک‌هایی که موجود هستند، زیرساخت‌ها مهیا است و کار توسعه داخلی هزینه کمتری برای دولت دارد. به دنبال ایجاد شهرک‌های صنعتی جدید نیستیم زیرا در شرایط موجود زیرساخت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی استان مهیا است و دلیلی وجود ندارد تا هزینه‌های مضاعفی را با ایجاد شهرک‌های جدید بر دوش دولت بگذاریم.

محمدیان با بیان این‌که تعدد شهرک‌ها در خوزستان زیاد است، گفت: خوزستان پس از استان اصفهان، دومین استان از نظر تعداد شهرک‌های صنعتی در کشور است و دلیل آن نیز به علت شرایط استان است. برای ایجاد یک شهرک باید حریم‌های مختلفی رعایت شود و این موضوع کار را برای ایجاد یک شهرک بزرگ و یکپارچه دشوار می‌کند. در برخی از شهرک‌های استان به دنبال آن هستیم تا شهرک را توسعه دهیم.

تجمیع شهرک‌های صنعتی در خوزستان امکان‌پذیر نیست

وی ادامه داد: بحث تجمیع شهرک‌های صنعتی در استان خوزستان امکان‌پذیر نیست زیرا شهرک‌ها مصوبه دولت هستند و همچنین با پراکندگی‌های مختلفی ایجاد شده‌اند و حریم‌های متعددی برای آن‌ها وجود دارد و به این دلایل امکان تجمیع شهرک‌های صنعتی در استان وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان با اشاره به بحث ایجاد شهرک‌ها و نواحی صنعتی خصوصی در خوزستان، تصریح کرد: دولت به جهت کاهش بار مالی و برونسپاری برخی از فعالیت‌های خود، تمام قوانین و مقررات مرتبط با شهرک‌های صنعتی دولتی را برای شهرک‌های خصوصی نیز در نظر گرفته است. در این زمینه همه معافیت‌ها، بخشودگی‌های عوارض و... برای بخش خصوصی نیز در نظر گرفته شده است تا این بخش در بحث ایجاد نواحی صنعتی و شهرک‌ها ورود کند.

مصوب شدن سه ناحیه صنعتی خصوصی در اهواز

محمدیان ادامه داد: در این زمینه سه ناحیه صنعتی خصوصی در شهرستان اهواز مصوب شده است. یکی از نواحی ناحیه تخصصی درودگران اهواز بوده که تقریبا استارت کار آن زده شده و برخی از واگذاری‌ها نیز در آن صورت گرفته است. همچنین دو ناحیه نمایشگاهی - تولیدی نیز مصوب شده است که بخشی از زیرساخت‌های این نواحی نیز آماده است.

وی با بیان این‌که در بحث تامین زیرساخت‌ها در شهرک‌های صنعتی، پیشاپیش صنعتگران متقاضی سرمایه‌گذاری هستیم، گفت: اگر متقاضی برای بحث سرمایه‌گذاری وارد شرکت شهرک‌های صنعتی شود و میزان نیازی را که به شرکت اعلام می‌کند، بیش از وضعیت موجود شهرک باشد، تلاش خواهیم کرد تا نیاز آن سرمایه‌گذار را در شهرک تامین کنیم و دست رد به سینه هیچ سرمایه‌گذاری نخواهیم زد. در این زمینه با جلساتی که تشکیل خواهیم داد، تلاش می‌کنیم تا نسبت به تامین زیرساخت‌های موردنیاز سرمایه‌گذاران اقدام کنیم.

آخرین وضعیت شهرک صنعتی شماره 5 اهواز

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان در خصوص آخرین وضعیت شهرک صنعتی شماره 5 اهواز اظهار کرد: در این شهرک تقریبا زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری مهیا شده و بعضا زمین‌هایی نیز به متقاضیان واگذار شده است. این شهرک به دلیل آنکه در حریم شهر قرار داشت، نیاز بود تا بحث مجوز زیست محیطی آن حل شود. آخرین اقدام انجام‌گرفته در این خصوص آن بوده که پیشنهادی را در هیات دولت مطرح کرده‌ایم تا مصوبه‌ای را دریافت کنیم تا بحث شهرک صنعتی شماره 5 اهواز به عنوان مستثنی در نظر گرفته شود.

محمدیان بیان کرد: مشکل جاده دسترسی به شهرک شماره 5 اهواز در حال حاضر از طریق شهرک صنعتی شماره 3 اهواز حل شده است اما جاده اختصاصی شهرک شماره 5 اهواز با پیگیری‌هایی که انجام گرفته و اعتبارات تخصیص داده‌شده به آن، اکنون در حال ساخت است و امیدواریم که به بهره‌برداری برسد و مشکلی در این زمینه به وجود نیاید.

شهرک پتروشیمی امیدیه در گیرودار تامین زمین

وی با اشاره به آخرین وضعیت شهرک پتروشیمی امیدیه عنوان کرد: این شهرک قرار بود در قالب یک شهرک وسیع و در مقیاس بزرگ احداث شود زیرا در منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر ظرفیت تکمیل است و امکان توسعه آن نیز وجود ندارد. مصوبه‌ای از دولت گرفتیم تا صنایع میان‌دستی و پایین دستی پتروشیمی در این شهرک فعالیت کنند. در این زمینه زمینی پیشنهاد داده شد اما یک روستا در وسط مختصات در نظر گرفته شده برای احداث شهرک وجود داشت و باعث شده که تاکنون کار پیش نرود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان ادامه داد: به دنبال جا‌به‌جایی و یا اصلاح محدوده در نظر گرفته شده برای احداث شهرک پتروشیمی امیدیه هستیم تا بتوانیم این شهرک را ایجاد کنیم. همه مجوزهای لازم برای ایجاد این شهرک دریافت شده است و مشکلی در این خصوص وجود ندارد اما به دلیل وجود روستایی در محدوده در نظر گرفته شده، فعلا روند متوقف شده است.

54 واحد در شهرک‌های صنعتی از تسهیلات رونق تولید استفاده کرده‌اند

محمدیان در خصوص استفاده واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعتی از تسهیلات رونق تولید عنوان کرد: در استان خوزستان در بحث تسهیلات رونق 208 مصوبه وجود دارد که از این تعداد، 79 واحد با اشتغالزایی 2563 نفر حدود 173 میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید را دریافت کرده‌اند. از تعداد 79 واحدی که تسهیلات رونق تولید دریافت کرده‌اند، 54 واحد در شهرک‌های صنعتی مستقر بوده‌اند و حدود 123 میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده‌اند.

وی افزود: سال گذشته طرحی در قالب کمک‌های فنی - اعتباری در نظر گرفته شد و با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان از منابع داخلی استان مبلغی به بانک ملی تعلق گرفت. با تفاهم‌نامه‌ای که در این زمینه منعقد شد، این مبلغ به عنوان یارانه سود تسهیلات به بانک ملی داده شد تا در قبال آن این بانک چند برابر آن مبلغ را به واحدهای تولیدی تسهیلات پرداخت کند. با توجه به این‌که نرخ سود این تسهیلات از نرخ سود تسهیلات رونق تولید پایین‌تر بود، واحدهای صنعتی بیشتر به این طرح علاقه‌مند هستند.

اختصاص 500 میلیارد تومان وام کم‌بهره برای صنعتگران

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان با بیان این‌که بخش خصوصی به دنبال سود بیشتر و هزینه کمتر است، اظهار کرد: همه واحدهای تولیدی و صنعتی به دنبال آن هستند تا از تسهیلات با نرخ سود کمتر استفاده کنند و با توجه به این شرایط، استقبال واحدهای تولیدی استان از تسهیلات رونق تولید کم بود. با توجه به تفاهم‌نامه‌ای که میان بانک ملی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی با نرخ سود کمتر منعقد شده، استقبال برای دریافت این تسهیلات بیشتر از تسهیلات رونق تولید است.

محمدیان گفت: مبلغ این تفاهم 500 میلیارد تومان است که امیدواریم بخش بیشتری از آن در اختیار واحدهای صنعتی قرار بگیرد تا شاهد رونق تولید و بهبود شرایط کسب‌وکار این واحدها باشیم. نرخ سود این تسهیلات همان نرخ سود تسهیلات بانکی است اما بخشی از سود به صورت پرداخت یارانه به بانک از محل این تفاهم نامه جبران می‌شود.

به شرکت‌های دانش بنیان در واگذاری زمین تخفیف می‌دهیم

وی در خصوص حمایت از فعالیت شرکت‌های دانش بنیان عنوان کرد: در واگذاری زمین‌های موردنیاز در شهرک‌های صنعتی، تخفیف‌های ویژه‌ای برای شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر می‌گیریم. این شرکت‌ها پس از دریافت زمین از شرکت شهرک‌های صنعتی و بهره‌برداری از واحد خود، می‌توانند از حمایت‌های ویژه دولت در بحث مشوق‌های مالیاتی و ... بهره‌مند شوند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان با اشاره به آخرین وضعیت منطقه ویژه فناوری انرژی استان گفت: منطقه ویژه فناوری برآمده از خوشه صنعتی نفت و گاز بود که از دهه 80 مطالعات توسعه‌ای آن خوشه آغاز و پس از تکمیل برنامه‌های توسعه‌ای مدنظر شرکت شهرک‌های صنعتی، آن خوشه به انجمن سازندگان تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی تحویل داده شد. پس از آن، این خوشه تبدیل به منطقه ویژه فناوری شد که اکنون در مرکز خدمات فناوری و کسب‌وکار شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان فعالیت می‌کند. بیش از 12 مشاور در بحث منطقه ویژه فناوری انرژی مشغول به کار هستند و به شرکت‌هایی که به همراهی نیاز دارند، کمک‌ها و مشاوره‌های لازم را ارائه می‌کنند.

محمدیان در خصوص تامین آب موردنیاز شهرک‌های صنعتی استان بیان کرد: آب موردنیاز بیش از 95 درصد شهرک‌های صنعتی استان به وسیله شبکه‌های آب شهری یا روستایی تامین می‌شود. شرکت شهرک‌های صنعتی در درون شهرک شبکه‌های داخلی را ایجاد می‌کند و شرکت‌های مربوطه نیز شبکه‌های داخلی خود و خطوط انتقال را ایجاد می‌کنند و پس از آن حق انشعاب به شرکت‌ها واگذار می‌شود. زمانی که حق انشعاب واگذار می‌شود، مسولیت تامین آب بر عهده همان شرکت‌ها است.

نوسازی مخازن ذخیره‌سازی آب در شهرک‌ها 

وی با بیان این‌که در سال‌های گذشته در فصل تابستان به دلیل شرایط و وضعیت آبی استان برخی از شهرک‌ها دچار کمبود می‌شدند، ادامه داد: با تدابیر اندیشیده شده در شهرک‌های استان، مخازن زمینی و هوایی موجود در شهرک‌ها بازسازی و در صورت نیاز مخازن جدید احداث شد. با این اقدام صورت گرفته خوشبختانه در تابستان سال گذشته واحدها با این کمبود در بحث آب مواجه نشدند و توانستند بدون مشکل در بحث آب به فعالیت بپردازند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان بیان کرد: بعضا در طول مسیر خطوط انتقال آبی که به سمت شهرک‌ها می‌رود، برداشت‌هایی صورت می‌گیرد که باعث افت فشار، افت دبی و کاهش کیفیت آب می‌شود و مشکلاتی را برای واحد تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی ایجاد می‌کند. با توجه به این‌که خطوط انتقال در اختیار شرکت‌های آبی هستند، آن‌ها باید کمک کنند تا این مشکلات مرتفع شود و آب مورد نیاز شهرک‌ها تا درب هر شهرک تامین شود.

شرایط برای تامین آب بدون مشکل در شهرک‌های صنعتی فراهم شده است

محمدیان با بیان این‌که وقتی شهرها مشکل کمبود آب پیدا می‌کنند، شهرک‌های صنعتی نیز با مشکل آب مواجه می‌شوند، گفت: در شرایط عادی هیچ مشکلی در بحث تامین آب مورد نیاز واحدهای مستقر در شهرک‌ها وجود ندارد. در این زمینه شرایط برای تامین آب بدون مشکل در شهرک‌های صنعتی فراهم شده است و در بیشتر شهرک‌ها مخازن زمینی و هوایی به منظور تامین آب مورد نیاز واحدها و ذخیره‌سازی آن، بازسازی و یا احداث شده‌اند.

وی در خصوص بحث فرسودگی زیرساخت‌ها در شهرک‌های صنعتی استان عنوان کرد: قانونگذار عنوان می‌کند که پس از مدتی باید شهرک صنعتی به شرکت‌های خدماتی واگذار شود. این شرکت‌ها متشکل از خود واحدهای صنعتی هستند که اداره امور شهرک و نگهداری از آن را به عهده می‌گیرند. تعمیرات و نگهداری که در شهرک‌ها صورت می‌گیرد، هزینه آن بر عهده شرکت‌های مستقر در شهرک‌ها است که باید به صورت حق‌الشارژ پرداخت کنند.

تعدد شهرک‌های صنعتی، رسیدگی و نگهداری از آن‌ها مهمترین چالش 

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان گفت: چالش اصلی در شهرک‌های صنعتی بحث تعدد شهرک‌های صنعتی، رسیدگی و نگهداری از آن‌ها است که با توجه به احداث آن‌ها، اکنون دیگر کاری برای این موضوع نمی‌توان کرد اما آنچه در طول این چهار سال تجربه شده، آن است که هرچه زیرساخت‌ها در شهرک‌ها مهیاتر باشد و شهرک‌های صنعتی آبادتری داشته باشیم، قطعا استقبال و تقاضای واحدهای صنعتی نیز برای حضور در آن شهرک‌ها و سرمایه‌گذاری بیشتر خواهد بود.

محمدیان در خصوص بحث آلایندگی شهرک‌های صنعتی گفت: هر واحدی که آلایندگی داشته باشد، بر اساس قوانین مکلف است تا ضوابط زیست محیطی را رعایت کند. در اهواز عمده تقاضا برای ایجاد واحدهای ساخت صنایع تجهیزات نفتی است که این واحدها آلایندگی‌های چندانی ندارند. به جزء صنایع فلزی واحدهای بزرگ دیگری در بخش‌های شیمیایی، کانی غیر فلزی و ... فعالیت می‌کنند که این واحدها عمدتا در شهرک شماره دو اهواز مستقر هستند اما در سایر شهرک‌ها عمدتا صنایع فلزی فعال هستند که آلایندگی چندانی ندارند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار