تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۹
کد خبر: ۱۶۶۴۶۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مرمت مسجد دروازه دزفول به کجا رسید؟
مرمت مسجد دروازه دزفول به کجا رسید؟معاون میراث فرهنگی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان گفت: مرمت مسجد دروازه دزفول پیشرفت خوبی داشته و مرحله اول مرمت آن به طور کامل به اتمام خواهد رسید . 
  
مرجان شوشتری اظهار کرد: مسجد تاریخی دروازه دزفول یکی از بناهای ارزشمند تاریخی و ثبت‎ شده در فهرست آثار ملی ایران است که با تأمین اعتبار از سوی هیات امنای این مسجد و نیز خیرین محل تحت نظارت میراث فرهنگی در حال مرمت است. 
  
وی عمده‎ترین مشکل این بنا را رانش دیوار شرقی آن در طول زمان عنوان کرد و افزود: این دیوار منفرد حدود 60 سال قبل دچار رانش شد و در همان زمان با اجرای دیوار آجری رفع خطر شد. 
  
شوشتری گفت: کل دیوار را مستندنگاری و مصالح قدیم و تزئینات آن همانند کاشی‎ها را تفکیک، دسته‎بندی و کدگذاری کردیم و تصمیم بر آن شد تا دیوار براساس الگوی اولیه آن اجرا شود. 
  
او با اشاره به این ‎که طی سال‎های گذشته در بخش‎های زیرین دیوار شرقی سنگ‎هایی با ارتفاع یک متر کار شده‎اند گفت: با توجه به مصوبه شورای فنی استان مبنی بر جازنی و مرمت موضعی، دیوارهای داخلی و بیرونی تحت این مصوبه مرمت شده‎اند که مهمترین این اقدامات حذف سنگ‎های جدید ازاره و مرمت دیوار براساس الگوی اولیه و با استفاده از آجر است. 
  
معاون میراث فرهنگی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان  در خصوص دیوار بیرونی در جبهه غربی مسجد نیز اضافه کرد: بخش‎های فرسوده آجری مرمت کامل شد و به پایان رسید. 
  
او شروع این پروژه را از اسفند 96 عنوان کرد و افزود: پس از اتمام نمای دیوار شرقی فاز اول پروژه مرمت به طور کامل به اتمام خواهد رسید. 
  
شوشتری با اشاره به این‎ که مسجد دروازه دارای هفت حجره است تأکید کرد: در فاز بعدی مرمت هدف ما این خواهد بود که نظم خاصی به این هفت حجره بدهیم و آن‎ها را ساماندهی کنیم. 
  
درخور ذکر است مسجد دروازه دزفول واقع در محله قلعه این شهرستان، بنایی متعلق به اوخر دوره قاجار است که درتاریخ دوم اردیبهشت 1382 با شماره 8388 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار