تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۹
کد خبر: ۱۶۶۵۱۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
شوری آب خرمشهر افزایش یافت
رئیس امور آب و فاضلاب خرمشهر با بیان اینکه شوری آب خرمشهر از سه هزار و 500 میکروموس گذشت گفت: هر چند آب شرب شهرستان کاملا بهداشتی است ولی از لحاظ شوری از حد استاندارد گذشته است.

غلامرضا پورجلالی در نشست رسانه ای شوری استاندارد آب را بین یکهزار و 800 تا 2 هزار میکروموس عنوان کرد و گفت: در حال حاضر شوری آب آشامیدنی شهرستان خرمشهر بین سه هزار و 500 تا چهار هزار میکروموس نوسان دارد.

وی کاهش نزولات جوی و دبی رودخانه و پیشروی آب دریا به رودخانه ها را از دلایل اصلی بالا رفتن شوری آب خرمشهر بیان کرد و گفت: در حال حاضر شوری آب رودخانه اروند 23 هزار میکروموس، کارون 20 هزار میکروموس و کرخه 11 هزار میکروموس است.

پورجلالی با بیان اینکه 80 درصد آب آشامیدنی خرمشهر از طرح غدیر و 20 درصد از رودخانه کارون تامین می شود عنوان کرد: به دلیل بالا بودن شوری آب رودخانه کارون به میزان 20 هزار میکروموس تحت تاثیر جزر و مد با دوره بازگشت 12 ساعته شوری آب خرمشهر را افزایش می دهد.

رئیس امور آب و فاضلاب خرمشهر تعداد مشترکین آب خرمشهر را 32 هزار مشترک ذکر کرد و گفت: بیش از 10 هزار خانوار نیز از روستاهای شنه ، محرزی و بخش هایی از حفار از آب آشامیدنی بهره مند می شوند.

پورجلالی مصرف روزانه آب شرب در شهرستان خرمشهر به طور متوسط را 42 هزار متر مکعب عنوان کرد و گفت: روزانه 70هزار متر مکعب آب از طرح غدیر و 30 هزار متر مکعب آب مارد وارد شبکه آب خرمشهر می شود.

وی میزان هدرروی آب شبکه خرمشهر را بیش از 50 هزار متر مکعب بیان کرد و افزود: بیش از 50 هزار مترمکعب آب شبکه ناشی از شکستگی شبکه و انشعابات غیر مجاز، برداشت غیر مجاز جهت مصارف کشاورزی هدر می رود.

وی همچنین از صدور مجوز فعال سازی کارخانه آب شیرین کن در خرمشهر خبر داد و گفت: با پی گیری های انجام شده با دستور شورای تامین، آب و فاضلاب خوزستان مجوز راه اندازی مجدد صادر شده است.

پورجلالی گفت: کارخانه آب شیرین کن با ظرفیت روزانه 10 هزار متر مکعب آب شیرین مدت یک سال به دلیل بالا بودن هزینه های سنگین متوقف شده بود ولی ظرف 10 روز آینده راه اندازی می شود. 

رئیس اداره امور آب و فاضلاب خرمشهر تکمیل سد خاکی کانال ژیان را از راهکارهای جلوگیری از پیشروی آب شور عنوان کرد و گفت: کاهش دبی رودخانه کارون و پیشروی آب خلیج فارس و عبور آن از کانال مارد علت شوری کانال ژیان بوده و درصورتی که پروژه تکمیل سد خاکی که در سال 80 سازمان آب و برق خوزستان که در پایین دست مارد اجرا شده بود، تکمیل شود از ورود آب شور جلوگیری می شود.

پورجلالی افزود: سازمان آب و برق خوزستان برای تکمیل پروژه سدخاکی پایین دست مارد و مرحله دوم خط غدیر قول مساعد داده است. 

رئیس اداره امور آب و فاضلاب خرمشهر با بیان اینکه 60 درصد شبکه آب آشامیدنی خرمشهر فرسوده است، گفت: طول شبکه آبرسانی خرمشهر 620 کیلومتر است.

وی افزود: طرح اصلاح شبکه به طول 300 کیلومتر از سال 89 متوقف شده است.

پورجلالی افزود: با پی گیری های انجام شده در جهت فعالیت مجدد طرح اصلاح شبکه آبرسانی خرمشهر و مینوشهر اعتباری به میزان 120 میلیارد ریال از محل اعتبارات اوراق خزانه اختصاص داده شد.

وی اجرای پروژه های آبرسانی مناطق محرزی، کوی زهیریه را یادآور شد و گفت: برای اجرای پروژه اصلاح شبکه آب حدفاصل پارک حجاب تا حاشیه کارون و مولوی پیمانکار انتخاب شده و تا هفته آینده آغاز به کار خواهد کرد.

وی میزان اعتبارات مورد نیاز اصلاح شبکه آب آشامیدنی شهرستان خرمشهر را 2 هزار و 500 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: در این راستا با مشارکت سازمان منطقه آزاد اروند پروژه اصلاح شبکه آب منطقه کوی کارمندان با اعتباری بالغ بر 50 میلیارد ریال در حال اجراست.

پورجلالی با بیان اینکه اصلاح شبکه پروژه های ناتمام در اولویت کاری است گفت: در حال حاضر پروژه های ناتمام اصلاح شبکه آب در مناطق آرش، بوستان، اردیبهشت در حال اجراست و تا پایان امسال به بهره برداری می رسد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار