تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۳
کد خبر: ۱۶۶۵۲۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
فروشنده با ریال می‌خرد مشتری قیمت دلار را پرداخت می‌کند
بحث دلار و قیمت دلار حالا سبب شده است قیمت اغلب محصولات داخلی بی حساب و کتاب تا 10، 20، 30 و 40 درصد بالا برود، قیمت‌هایی که بر روی اجناس در فروشگاه‌ها درج شده است اما واقعی نیست و حاصل تصمیم‌گیری اربابان توزیع در سطح کشور است.

دلار گران شده است؛ این جمله ترفند رایج فروشندگان برای فروش هنگفت محصول خود به مشتری است. این روزها بازار محصولات مختلف از غذایی، لبنی، صیفی‌جات گرفته تا واسطه‌ای و سرمایه‌ای که در تولید به کار می‌رود گران شده است و مشتری برای اینکه دست خالی به خانه بازنگردد تمام عرض و طول بازار را به دقت جستجو می‌کند تا بلکه بتواند مناسب با جیب خود کالای مورد نظر خود را خریداری کند.

بر اساس این گزارش، این روزها مشتریان به محض دیدن قیمت اجناس در بازار مدام چشمانشان گرد و ریز می‌شود و برای اینکه نارضایتی خود را به قیمت‌‌ها نشان دهند در طول خرید بارها جمله "چه خبر شده است" را خطاب به فروشنده تکرار می‌کنند و فروشنده برای اینکه خود را در قیمت‌ها مقصر نکند با مشتری ابراز همدردی کرده و می‌گوید: دلار بالا رفته و همه چیز گران شده است!! براستی محصولات غذایی، صیفی، لبنی و پروتئینی ما از کدام کشور وارد می‌شود؟

نرخ بالای دلار سفره‌های مردم را کوچک کرد

بحث دلار و قیمت دلار حالا سبب شده است قیمت اغلب محصولات داخلی بی حساب و کتاب تا 10، 20، 30 و 40 درصد بالا برود، قیمت‌هایی که بر روی اجناس در فروشگاه‌ها درج شده است اما واقعی نیست و حاصل تصمیم‌گیری اربابان توزیع در سطح کشور است. میوه فروشی‌ها نیز به وسیله کاغذی که در ظرف‌های میوه بین میوه‌ها در پیشخوان گذاشته‌اند قیمت میوه‌های خود را  اعلام می‌کنند و در قیمت لباس و پوشاک محل و جا و مکان فروشنده تعیین کننده است و این شرایط می‌رود تا بازار در هیاهوی نرخ‌های غیر رسمی دلار سیر کند و در این میان مردم قربانیان واقعی این وضعیت هستند.

گرانی‌ها اما به اینجا ختم نمی‌شود، شهروندان اهوازی قیمت برخی خوراکی‌ها مانند خرما، شیر، نبات، حبوبات و... که اغلب بیشترین مصرف را در ماه مبارک رمضان در میان مردم دارند با قیمت بالاتری نسبت به روزهای معمولی خرید می‌کنند.

بستنی قیفی با قیمت لاکچری

علاوه بر این با توجه به فصل تابستان اگر جزو آن گروه از افردی هستید که برای رفع گرما و تشنگی مرتب سراغ یخچال فروشگاه‌های مواد غذایی می‌روید متوجه می‌شوید یک نوشیدنی با مارک های مختلف با قیمت‌های متفاوتی فروخته می‌‌شود، هر چه مارک نوشیدنی یا هر محصول دیگری به نام‌های لاتین نزدیکتر باشد به همان اندازه تولید کننده سود بیشتری‌ می‌برد و  بستنی قیفی معمولی در گرمای تابستان برای قشری، حکم لاکچری پیدا می‌کند.

نورالله حسن زاده رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان در این رابطه، می‌گوید: به منظور یکسان سازی قیمت بازار در حال راه اندازی سامانه‌ای هستیم که شهروندان به صورت روزانه از طریق سایت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان می‌توانند قیمت واقعی بازار را رصد کنند.

وی می‌افزاید: چنانچه فروشنده‌ای بر خلاف قیمت‌های اعلام شده اقدام به فروش کالاهای خود کند با آن برخورد قانونی و بر حسب قوانین جریمه می‌شود.

کاهش 2 تا 4 هزار تومان قیمت گوشت

ابراهیم نجفیان معاون اقتصادی و بازرگانی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان نیز با تأیید خبر مدیرخود  مبنی بر راه اندازی سامانه تعیین قیمت‌های واقعی بازار، می‌گوید: با هدف رعایت حال شهروندان نرم افزاری برای درج قیمت محصولات مختلف طراحی شد و استانداری و صداسیما را برای اطلاع رسانی در جریان گذاشتیم.

وی کاهش 2 تا 4 هزار تومان در قیمت گوشت قرمز را یک موفقیت عنوان می‌کند و بیان می‌کند: در این زمینه  پشتیبانی امور دام  نیز از واردات مرغ منجمد تا رسیدن به قیمت متوسط کشوری جلوگیری کرده است.

معاون اقتصادی و بازرگانی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با بیان اینکه میوه درجه بندی و بر اساس آن قیمت تعیین می‌شود، عنوان می‌کند: گوشت قرمز، مرغ و میوه به عنوان کالاهای اساسی به شدت نظارت می‌شوند و شهروندان در صورت مشاهده هر گونه تخلف با شماره 124 تماس بگیرند.

تفاوت قیمت محصولات در مناطق مختلف اهواز

در کلان شهری مانند اهواز از آنجایی که هر منطقه‌ای تقریباً بازار خود را دارد اما برخی از شهروندان ترجیح می‌دهند خرید مورد نیاز خود را از مناطق دیگر که قیمت مناسب‌تری دارند تهیه کنند.

صفیه منتظر یکی از شهروندان ساکن منطقه پاداد دلیل خرید کردنش از منطقه کیان را تازه بودن محصولات و  مناسب بودن  قیمت عنوان می‌کند و می‌گوید: به صورت هفتگی میوه و صیفی‌جات خود را از بازار کیان خرید می‌کند.

وی می‌‌افزاید: در بازار کیان همه چیز تازه است، از سبزی و کاهو گرفته تا هندوانه و خربزه  از همه مهمتر قیمت‌ محصولات مناسب است و فروشنده اجازه می‌دهد چیزی را که بخواهی سوا کنی!!!

افزایش قیمت‌های بازار به صورت توافقی

پیشخوان فروشگاه خرما فروشی «زایرچاسب»  منوی متنوعی از انواع خرما دارد. از «گنتار» و برحی گرفته تا استعمران و خرمای بم و... از  «زایرچاسب» سوال می‌کنم چرا قیمت خرما 2هزارتومان بیشتر شده است؟ پاسخ می‌دهد: تمام بازار قیمتش همین است همین جمله کافی است تا مشتری متوجه شود قیمت جدید خرما در این ماه توافقی بالا رفته است و مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت مدعی هستند بازرسان آنها روزانه بازار را رصد می‌کنند.

کمی آن طرف‌تر فروشگاه " زایر چاسب" یک خانم میانسالی که بحث ما توجه‌اش را جلب کرده بود، می‌گوید: من تا چند روز پیش بسته سبزی را یک هزار تومان می‌خریدم اما الان  قیمت آن 2 هزارتومان شده است! سبزی حمیدیه هم لاکچری شده است شهری که با مرکز استان تنها 17 دقیقه فاصله دارد.

رضا سعیدی یکی از شهروندانی است که در حال ساخت خانه خود است، می‌گوید: پیش از پایان سال گذشته یکسری مصالح را خریداری کردم دو هفته گذشته بار دیگر برای خرید مصالح به بازار مصالح فروشان مراجعه کردم که قیمت فعلی با سال گذشته زمین تا آسمان فرق کرده است.

وی می‌افزاید: قیمت یک پاکت سیمان از  9 هزار تومان به  12 هزارتومان، یک کمپرسی ماسه از 380 هزار تومان به 560 هزار تومان، یک کمپرسی آجر از 950 هزار تومان به یک میلیون و 300 هزار تومان  و هر کیلو میلگرد سایز 16 از 2هزار و 300 تومان به 2 هزارو 800 تومان  افزایش پیدا کرده است.

این شهروند بیان می‌کند: برای  پیدا کردن قیمت مناسب مصالح تمام بازار را گشتم و هرکجا در مورد قیمت اعتراض کردم همه مصالح فروشان مقصر اصلی در  افزایش قیمت مصالح فروشان بالا رفتن نرخ دلار می‌دانند.

اینجا فروشندگان بازاری برخورد می‌کنند

وارد بازار که می‌شوی انواع و اقسام ادبیاتی که فروشندگان برای جذب مشتری به کار می‌برند شما را  مجاب می‌کند حداقل یک کیلو میوه را خرید کنی! فروشندگان میوه و سبزیجات با صدای بلند دستان خود را به هم می‌زنند و شعرهایی که ردیف و قافیه آنها معلوم نیست چیست سرهم می‌کنند  تا مشتری جلب شود.

 اینجا بازار سی‌متری است جایی که میوه، سبزی و ماهی در کنار هم به فروش می‌رسند و قیمت محصولات نوبرانه مثل لیمو سنگی، لیمو ترش، زردآلو، هلو، گیلاس که میوه های تابستانه به شمار می‌روند با وجود اینکه هفته‌هاست در بازار خرید و فروش می‌شود اما قیمت آنها پایین نمی‌آید.

در بازار سی‌متری یک محصول شاید با 2 تا 3 قیمت فروش برود و فروشنده برای میوه‌های درشت، متوسط و ریز و گاهاً پلاسیده هرکدام با یک قیمت محاسبه کند.  اینجا با ترفند دلار تیغ نمی‌زنند اینجا بازاری برخورد می‌کنند.

برای اطمینان از قیمت بلال از فروشنده‌ای در بازار سی متری سوال کردم چه قیمت است؟ پاسخ داد کیلویی 6هزار تومان! همان بلال با همان کیفیت اما در بازار کاوه 10 هزار تومان فروخته می‌شد.

بازار کاوه از بازارهای قدیمی و پر رفت و آمد شهر اهواز است که به ماهی فروشان و تنوع ماهی در آن معروف است اما با قیمت‌های سر به فلک کشیده و بدون هیچ نظارتی؛ جالب اینکه ماهی فروشان برای اینکه ماهی روی دست آنها نماند آخر هفته  ماهی کیلویی 30 هزار تومان را با قیمت 15 تا 20 هزار تومان دست مشتری می‌دهند.

در اغلب مناطق شهر سوپرمیوه ها که فروششان فقط میوه نیست و محصولات دیگری را در کنار میوه در معرض فروش گذاشته اند وقتی قیمت بالای محصول خود را  نمی‌توانند به دلار ربط دهند ابتدا هزینه سیستم خنک کننده فروشگاه خود را بر روی میوه می‌کشند و سپس به مشتری این را تلقین می‌کنند که قیمت حمل و نقل بالاست. این در حالی است که فاصله فروشگاه با میدان‌های تره‌بار نهایتا 4تا 5 کیلومتر است.

صولت احمدی سرپرست سازمان میادین تره بار در رابطه با افزایش قیمت میوه و تره بار توسط فروشندگان می‌‌گوید: عواملی همچون اصناف، تعزیرات و تنظیم بازار که در تعیین قیمت محصول دخیل هستند درصدی را به عنوان جبران هزینه حمل و نقل محصول، سوخت خودرو و پلاسی میوه  برای افزایش قیمت محصول در نظر می‌گیرند که میزان آن بین 10 تا 30 درصد است.

وی می‌افزاید: ضمن اینکه وقتی مغازه دار یا میوه فروش از میدان تره بار اقدام به خرید میوه می‌کند به آن فاکتور قیمت محصول داده می‌شود که تعزیرات تعیین می‌کند چه میزان فروشنده بر قیمت فاکتور بکشد.

دوره‌گردهای میوه فروش به داد مردم رسیده‌اند

 اما در میان این آشفته بازار " دوره گردها" که نزد محلی‌ها به " وانتی" معروف هستند  به نظر می‌رسد تمایل بیشتری برای تخفیف و فروش با قیمت مناسب میوه، تره بار، صیفی‌جات و ماهی به مشتری دارند و سعی دارند با قیمت توافقی مشتری را بیشتر برای خرید ترغیب کنند.

شاید در گذشته اینطور تداعی می‌شد که تنها قشر کم درآمد و متوسط مشتری پروپاقرص وانتی‌ها باشند اما اکنون حتی در مناطق برخوردار سر و کله دورگردهای میوه فروش پیدا می‌شود  و مردم از هر قشری ترجیح می‌دهند سبد کالای خود را با قیمت مناسب از دورگردها تکمیل کنند.

«ماهرخ صرامی» معتقد است: میوه و محصولاتی که وانتی های دوره گرد می‌فروشند، تازگی بیشتر و قیمت بسیار کمتری نسبت به مغازه داران دارد.

«زهرا محبی» یکی دیگر از شهروندان نیز می‌گوید: وانتی‌ها علاوه بر قیمت مناسب، زحمت رفت و آمد خانم‌های محله به بازار را کم می‌کند.

با وجود اینکه بالا رفتن نرخ دلار حال بعضی‌ها را در بازار خوب کرده است و آنها بدون احساس هیچ خطری به کار خود ادامه می‌دهند اما شهروندان به ندرت شاهد پلمپ یا منع فعالیت مغازه‌ای یا صنفی به دلیل "گرانفروشی" می‌شوند.

 رضا سعیدی مدیرکل تعزیرات حکومتی خوزستان در خصوص تخلف فروشندگان و گرانفروشی آنها  می‌گوید: در صورت مشاهده سومین تخلف از فروشنده 2 هفته تعطیلی مغازه، 4 بار تخلف جریمه نقدی و  تخلف پنجم موجب لغو پروانه کسب آن هم به شرط یکسال سابقه فعالیت مغازه دار است.

وی می‌افزاید: پلمپ و نصب پلاکارد «منع فعالیت به دلیل گرانفروشی» مربوط به یک نانوایی، در سال گذشته اتفاق افتاده است.

سید علی بحرینی مقدم  معاون امور اقتصادی استانداری خوزستان در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه آیا مواد غذایی وارداتی داریم که متأثر از نرخ دلار است، اظهار کرد: عمده مواد غذایی ما در داخل تأمین می‌شود و محصولی نداریم که از خارج وارد شود.

وی افزود: عمده اقلامی که وارد می‌شود و  قیمت آنها متأثر از قیمت دلار است اقلام واسطه‌ای، سرمایه‌ای و مصرفی هستند که در رابطه با قیمت آنها ستاد تنظیم بازار کشور تصمیم می‌گیرد.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت کالا به بهانه بالا رفتن قیمت دلار خلاف قانون است، گفت: برخی افراد هستند که درصدد استفاده از این فضا هستند اما بارزسی سازمان صنعت و معدن، تعزیرات و ستاد مبارزه با قاچاق به صورت جدی با این عوامل برخورد می‌کند.

معاون امور اقتصادی استانداری خوزستان در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر اینکه آیا صادرات برخی اقلام مواد غذایی از استان به کشور عراق و بعضاً قطر بر قیمت داخلی آنها تاثیر گذاشته است، عنوان کرد: به مقدار کمی قیمت گوشت که افزایش پیدا کرد، بلافاصله صادرات دام زنده را ممنوع کردیم تا به مصرف کننده داخلی آسیبی نرسد.

آنچه از بررسی‌ها و صحبت مسئولان حوزه بازار می‌توان نتیجه گرفت این است که مشکل از بالا یا پایین  آمدن نرخ دلار نیست که تا این حد بازار را بحرانی، فروشندگان را خودمختار و سفره‌های مردم را کوچک کرده است.

ایراد از نظارت مسئولانی است که به طور فصلی به تکاپو و کنترل بازار برمی‌خیزند و همچنین برخی از قوانینی که به نفع فروشنده است تا مشتری؛ و این طور است که در جامعه ما همیشه  یک بهانه برای گرانی وجود دارد! یک روز نفت، یک روز دلار، یک روز جنگ، یک روز تحریم، یک روز برجام و...  و تنگ تر شدن زندگی بر مردم ادامه دارد، د‌ر شرایطی که  مردم  نیز در شوک افزایش کالاهای اساسی زندگی خود هستند دولت اما مدام اعلام می‌کند که موفق  به مهار التهاب بازار شده است.
مرجع / فـارس
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
musa
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۸
0
0
در یک کلام هیچ نظارتی نیست
:
:
:
آخرین اخبار