تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۴
کد خبر: ۱۶۶۵۲۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
چگونه برای اوقات فراغت دانش‌آموزان برنامه‌ریزی کنیم؟
یک کارشناس ارشد سلامت روان همزمان با تعطیلی مدارس و آغاز تعطیلات تابستانی به ارائه توصیه‌هایی به خانواده‌ها برای برنامه‌ریزی اوقات فراغت فرزندانشان پرداخت.

امیرمحمد صفر انداقی با اشاره به دغدغه گذران اوقات فراغت دانش‌آموزان همزمان با شروع فصل تابستان و آغاز تعطیلات گفت: اولین محور برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت کودکان رشد استعدادهای کودکان است، با وجود این که امروزه در مدارس کشور بر استعداد و خلاقیت تاکید بسیاری می شود ولی سیستم آموزشی امتحان محور در مدارس پاسخ گوی آن نیست. از این رو در برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت کودکان و نوجوانان باید به ایجاد زمینه‌هایی برای رشد استعداد آنها توجه کرد.

وی با بیان اینکه برای شکوفا سازی استعدادهای کودکان و نوجوانان بهتر است بر فعالیت‌های عملی خلاقانه تمرکز کرد، افزود: از این  طریق کودک می‌تواند حیطه مورد علاقه خود را بشناسد؛ چراکه  پیوند زیادی بین حیطه  مورد علاقه کودک و استعدادهای نهفته در وی وجود دارد. نتایج تحقیقات متعدد نشان داده است حیطه‌ای که برای افراد جلب توجه می‌کند و مورد علاقه آن هاست، همان حیطه‌ای است که افراد در آن  استعداد بیشتری دارند.

این کارشناس ارشد بهداشت روان با اشاره به محور دوم در برنامه‌ریزی اوقات فراغت، اظهار کرد: موضوع بعدی توجه به  فعالیت جسمانی و سلامت کودکان است. کودکان با افزایش فعالیت جسمانی، سلامتی امروز و فردای خود را تضمین می‌کنند، تحقیقات نشان داده‌ کودکانی که فعالیت‌های جسمی از قبیل شنا، دویدن و به طور کلی ورزش‌های هوازی انجام می‌دهند سیستم ایمنی قوی‌تری نسبت به همسالان خود دارند و کمتر به بیماری های عفونی دچار می‌شوند.

صفرانداقی در ادامه با بیان اینکه ورزش کردن در  این سنین به معنای فرستادن اجباری کودکان به کلاسهای ورزشی نیست، تصریح کرد: در واقع هر گونه فعالیت حرکتی مانند پیاده‌روی که  به صورت دو الی سه بار در هفته انجام شود می تواند سلامت کودکان را تضمین کند.

وی با بیان اینکه یکی از مسائل مهمی که در برنامه‌ریزی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان مطرح می شود، ارتباط بیشتر با خانواده است، توضیح داد: در مدت تعطیلات تابستانی کودکان وقت آزادتری دارند، در نتیجه والدین با یک برنامه‌ریزی بهتر، بیشتر می‌توانند در کنار فرزندان خود باشند؛ همچنین ورزش کردن و انجام فعالیتهای جسمانی می‌تواند  به عنوان کلید پیوند فرزندان و والدین شناخته شود. انجام تمرینات ورزشی والدین در کنار کودکان علاوه بر فواید جسمانی، باعث پیشگیری از افسردگی واضطراب در کودکان نیز می شود.

این کارشناس ارشد سلامت روان با اشاره به اینکه محور سوم در برنامه ریزی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان داشتن آزادی عمل برای کودکان است، گفت:  نباید فراموش کرد که اوقات فراغت برای "کودکان" است، در نتیجه باید به آنها این امکان را داد که دست به انتخاب بزنند، این مسئله نه تنها بر روی شکوفایی استعداد و خلاقیت اثر مثبت می گذارد، بلکه برای کودک و نوجوان یک آموزش چند جانبه برای قدرت تصمیم گیری و حل تعارض است. به طور کلی  باید به برنامه ریزی برای پر کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان توجه بسیاری کرد و تلاش کرد تا جایی که ممکن است برنامه ها سرشار از خلاقیت، آینده نگری، استعداد یابی و حق انتخاب باشد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار