تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۱۶۶۵۳۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دردسرهای معلولان برای استخدام
رئیس انجمن ندای معلولان ایران با اشاره به ممانعت از استخدام به دلیل معلولیت گفت: معلولان در رشته‌های فنی در مرحله آزمون پذیرفته می‌شوند، اما در نهایت در بخش مصاحبه به راحتی رد می‌شوند.

به گزارش ایلنا محمود کاری (رئیس انجمن ندای معلولان ایران) درباره مشکل اشتغال و استخدام معلولان بیان داشت: دستگاه‌های دولتی موظف هستند که سه درصد از استخدام‌ها را به افراد دارای معلولیت اختصاص دهند، متاسفانه این امر از همان ابتدا در اجرا با مشکل مواجه شد، چون بیشتر وزارتخانه‌ها، سازمان‌های دولتی و دستگاه‌های اجرایی نه تنها قانون را اجرا نکرده‌اند، بلکه یک سری سلیقه‌هایی در اجرای قانون اعمال کردند؛ به عنوان مثال آگهی استخدام منتشر می‌کردند که ۴۰ هزار معلم استخدام می‌کنند، در حالی که در یکی از بندهای آگهی موضوع "سلامت کامل جسمی" را نیز عنوان می‌کرند که این موضوع با قانون "منافات" داشت.

رئیس انجمن ندای معلولان ایران گفت: همانطور که گفتم؛ طبق قانون باید سه درصد از استخدام‌ها برای معلولان در نظر گرفته شود، اما وقتی بندهایی را به آگهی‌ها اضافه می‌کنند، بعدها برای معلولان مشکل به وجود می‌آورند، به عنوان مثال در آزمون شرکت می‌کنند، اما در نهایت پذیرفته نمی‌شوند.

کاری تاکید کرد: در سال ۹۲ قرار بود که ۴۰ هزار معلم استخدام شوند و هزار و ۲۰۰ نفر نیز سهمیه معلولان بوده است. به بهانه‌های مختلف افراد معلول را رد می‌کردند و بر اثر تقاضاهای بسیاری که از طرف NGOها مطرح می‌شد، در نهایت ۶۷۰ معلول استخدام شدند که این یکی از اشکالات در حوزه استخدام معلولان است.

او در ادامه گفت: متاسفانه وزارتخانه‌ها مراعات سهمیه استخدام معلولان را نمی‌کنند و این به نیروی کار بالقوه‌ای که در کشور وجود دارد، ضربه می‌زند. نیروی کاری که می‌تواند در توسعه ملی تاثیرگذار باشد و همچنین مشارکت اجتماعی معلولان را نیز در پی خواهد داشت. بنابراین برخی اقدامات بازدارنده است.

رئیس انجمن ندای معلولان ایران خاطرنشان کرد: معلولان در رشته‌های فنی در مرحله آزمون پذیرفته می‌شوند، اما در نهایت در بخش مصاحبه به راحتی رد می‌شوند و این سلیقه شخصی است، چراکه فردی توانایی علمی برای پاسخگویی را داشته و توانایی اجرا را هم دارد، اما در نهایت از استخدام آنها ممانعت به عمل می‌آید.
:
:
:
آخرین اخبار