تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۹
کد خبر: ۱۶۶۵۷۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پشت پرده واکسن HPV
وزارت بهداشت، طبق اولویت هایی که دارد نسبت به تامین داروها و سایر نیازهای درمانی بیماران در کشور اقدام می کند و در این بین، واکسن ها نیز بر همین اساس، تعریف شده اند
وزارت بهداشت، طبق اولویت هایی که دارد نسبت به تامین داروها و سایر نیازهای درمانی بیماران در کشور اقدام می کند و در این بین، واکسن ها نیز بر همین اساس، تعریف شده اند.

اخیرا بر سر موضوع واکسن HPV، جنجال هایی به راه افتاده که چندان با واقعیت های حوزه سلامت کشور همخوانی ندارد. بطوری که دست هایی در کار است که می خواهد تلاش های محققین و پژوهشگران کشورمان را زیر سوال ببرد. این در حالی است که وزارت بهداشت به عنوان متولی نظام سلامت، تنها مرجع پاسخگو به ابهامات و کاستی های حوزه سلامت است.

بعد از یکی از برنامه‌های ماه عسل که بی ارتباط با واکسن HPV نبود، شاهد اظهار نظرهای مختلفی از سوی افراد حقیقی و حقوقی بودیم که در نهایت، با واکنش وزیر بهداشت مواجه شد.

دکتر سید حسن هاشمی با عنوان این مطلب که تلاش می‌کنیم خدمات استاندارد سلامت را با بهره‌گیری از دانش و تجربه ارزشمند محققان و دانشمندان کشور، به هموطنان‌ ارائه دهیم، گفت: برای دستیابی به این هدف، نگاه ما در مرحله نخست به تولیدات داخلی است و تجهیزات، واکسن یا داروی مورد نیاز کشور را تامین خواهیم کرد.

وی افزود: در تمام فعالیت‌ها هم، قوانین جمهوری اسلامی ایران و اسناد بالادستی، چراغ راه ما است؛ علاوه بر آن، تمام دستگاه‌های نظارتی بر این فعالیت‌ها نظارت دارند.

وزیر بهداشت با انتقاد از برخی رفتارها که با در آمیختن راست و دروغ، می خواهند تلاش های خدمتگذاران مردم را زیر سئوال ببرند، گفت: نمونه اخیر، هیاهویی است که در مورد واکسن HPV برپا شد.

هاشمی با عنوان این مطلب که امروزه بیماری ناشی از ویروس HPV از جمله بیماری‌هایی است که عده بسیاری در سراسر جهان به آن مبتلا هستند، افزود: واکسن پیشگیری از این بیماری با کمترین عارضه در دنیا استفاده می شود. و بر اساس نیازسنجی‌های انجام شده در کشور نیز تولید و ساخت واکسن این بیماری در ایران هم پیگیری می‌شود و دانشمندان ایرانی در مورد ساخت این واکسن، به پیشرفت‌های خوبی دست یافته‌اند.

وی ادامه داد: اگرچه حوزه بهداشت در زمینه تولید واکسن با چالش‌هایی مانند هزینه‌بر بودن آنها مواجه است، اما این موانع موجب توقف فعالیت دانشمندان عرصه سلامت نشده و تلاش برای تولید داروها و واکسن‌های مورد نیاز مردم و از جمله واکسن HPV به طور جدی در حال انجام است.

دکتر علیرضا بیگلری رئیس انستیتو پاستور ایران با تاکید بر اینکه امکان تولید واکسن HPV در داخل کشور وجود دارد، گفت: امکان تولید واکسن HPV در داخل کشور وجود دارد و باید بر اساس نیازسنجی ها، گروه هایی که در اولویت بیشتری قرار دارند، شناسایی شوند.

وی با بیان اینکه واکسن HPV گران است و واردات آن هزینه های زیادی دارد، اظهارداشت: با اعلام نتایج نیازسنجی در کشور، اقدام به ساخت و تولید این واکسن در بازه زمانی ۳ تا ۵ سال خواهیم کرد.

بیگلری در خصوص آثار و برکات تولید واکسن HPV در کشور، خاطرنشان کرد: وقتی واکسن ها تولید ملی باشند، نیاز به واردات آنها نیست، بنابراین با تولید هر واکسن، یک قدم به خودکفایی در حوزه تولید واکسن نزدیک تر می شویم و امکان بروز بحران برای تهیه واکسن در سایه اعمال تحریم ها از بین می رود، چرا که واکسن ها توسط کشورهای محدودی ساخته و بازار محدودی نیز دارند.

وی گفت: زمانی که واکسن تولید داخل باشد، بازار مورد اطمینانی را در اختیار داریم که این امکان را فراهم می کند تا واکسن همیشه در دسترس باشد.

وی تاکید کرد: با توجه به موقعیت خاص کشور، بعد از تولید واکسن HPV ، بسیاری از کشورهای منطقه، خریدار و مصرف کننده واکسن های ما خواهند بود و این امر به نوبه خود، سود مالی خوبی برای کشور به ارمغان خواهد آورد.

همایون هاشمی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در واکنش به طرح مباحث و اظهارات غیرکارشناسی در مورد واکسن HPV (زگیل تناسلی)، گفت: طرح اظهارات تخصصی از سوی افراد غیرمتخصص و غیرپزشک از تریبون های عمومی مورد تایید نیست و نباید با اظهارات غیرکارشناسی به نگرانی مردم دامن زد.

وی با بیان اینکه تشخیص و برنامه ریزی برای تولید، تهیه و واردات واکسن ها بر عهده وزارت بهداشت است، افزود: باید بر اساس الگو، نیاز، استراتژیکی، میزان شیوع بیماری و تعداد مبتلایان برنامه ریزی برای تولید واکسن انجام شود و نمی توان بدون بررسی و مطالعات کارشناسی تولید و واردات واکسن ها را در دستور کار قرار داد.

هاشمی با تاکید بر اینکه کارهای بر زمین مانده زیادی در حوزه سلامت وجود دارد و در شرایط فعلی تولید واکسنHPV در اولویت قرار ندارد، گفت: تولید این واکسن در اولویت ۶۰ تا ۷۰ وزارت بهداشت قرار دارد و در واقع نیاز به تولید واکسن پنوموکوک (سینه پهلو) و روتاویروس (عفونت کودکان) بیشتر دیده می شود. البته مخالف تولید این نوع واکسن نیستیم اما در شرایط فعلی در اولویت قرار نداشته و نمی توان منابع تولید آن را تامین کرد.

وی با بیان اینکه امکان تولید واکسن HPV در داخل کشور وجود دارد، تصریح کرد: باید بر اساس نیازسنجی ها به سمت تولید این واکسن اقدام کرد؛ واحدهای تحقیقاتی و دانش بنیان و دانشمندان به دنبال تولید این واکسن هستند و به پیشرفت مناسبی دست یافته اند که در آینده نزدیک و بزودی این مهم محقق می شود.

هاشمی با بیان اینکه ویروس HPV انواع مختلفی دارد، تصریح کرد: در زمینه های نقص ایمنی این ویروس می تواند خود را نشان دهد و نوعی عفونت ویروسی است؛ واکسن آن در کشور موجود است و هیچ جای نگرانی وجود ندارد؛ جزو بیماری های نگران کننده نیست و واکسیناسیون آن جنبه پیشگیرانه دارد بنابراین مردم نباید به چنین شایعاتی توجه کنند و تحت تاثیر تبلیغات رسانه ای قرار گیرند، از همین رو، می طلبد وزارت بهداشت اطلاعات مناسبی را در مورد این ویروس ارائه کند تا از نگرانی مردم کاسته شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، ادامه داد: در پروتکل های جدید بین المللی توصیه شده در سنین ۷ تا ۱۵ سال این واکسن تزریق شود تا در آینده از برخی بیماری ها از جمله سرطان دهانه رحم جلوگیری شود.

دکتر عباس زارع نژاد مشاور وزیر بهداشت، در واکنش به برخی اظهار نظرها پیرامون واکسن HPV، به خبرنگار مهر، گفت: پروژه تولید واکسن های مورد نیاز مبتنی بر اسناد بالا دستی و منویات مقام معظم رهبری در حمایت از تولید داخلی و کاهش واردات و بر اساس اولویت های بهداشتی با قوت ادامه خواهد یافت.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار