تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۴
کد خبر: ۱۶۶۵۹۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کاهش دبی رودخانه دز به مرگ آبزیان منجر شد
رئیس پارک ملی دز گفت:کاهش دبی رودخانه دز و ورود پساب برخی شرکت های کشت و صنعت منجر به تلفات آبزیان در چند نقطه از رودخانه دز شده است.

خشکسالی کم سابقه در خوزستان موجب کاهش شدید منابع آب در این استان شده است.
دبی رودخانه دز به کمتر از 80 متر مکعب بر ثانیه کاهش یافته است به طوریکه جریان آب در مناطقی از این رودخانه متوقف شده است.

رضا قپانچی پور روز شنبه افزود:با کاهش دبی رودخانه دز،سطح آب تالابها و میکروتالاب های منطقه نیز کم شده که این کاهش میزان آب همراه با ورود پساب شرکت های کشت و صنعت هفت تپه و کاغذ پارس به رودخانه دز موجب افزایش بار آلودگی آب و تلف شدن تعدادی از آبزیان در چند نقطه از رودخانه دز شده است.

وی افزود:البته میزان تلفات ماهی در رودخانه زیاد نبوده ولی اگر وضعیت به همین منوال ادامه یابد مشکل ساز خواهد شد و با تلفات بیشتر آبزیان مواجه خواهیم شد.

رئیس پارک ملی دز همچنین در خصوص تاثیر خشکسالی بر زیستگاه گوزن زرد ایرانی نیز گفت:از گذشته آبشخورهایی برای گوزن های زرد در منطقه حفاظت شده دز پیش بینی شده که مرتب بازرسی می شوند و در دوران خشکسالی این آبشخورها برقرار هستند.

وی در خصوص وضعیت سه محیط بانی که چندی پیش از سوی صیادان متخلف مورد اصابت گلوله قرار گرفتند نیز گفت:روند درمان این محیط بانان ادامه دارد.

قپانچی پور افزود:تاکنون یک مظنون در رابطه با حادثه تیراندازی به محیط بانان پارک ملی دز دستگیر شده که در حال بازجویی است ولی هنوز اعتراف نکرده است.

وی افزود:تحقیقات برای شناسایی و دستگیری عوامل این تیراندازی ادامه دارد.

شهرستان دزفول با دارا بودن زیستگاه ها و مناطق طبیعی از غنا و تنوع زیستی کم نظیری برخوردار است.

دزفول با چهار هزار و 762 کیلومتر مربع مساحت شمالی ترین شهرستان خوزستان می باشد که با دارا بودن بخش های کوهستانی و بکر طبیعی، گونه های جانوری نادری را در خود جای داده است.
سمندر امپراطور،لاک پشت فراتی ،گوزن زرد ،رودک عسل خوار و دراج از جمله مهمترین گونه های جانوری نادر شهرستان دزفول می باشند که شکار و صید آنها ممنوع است.

پارک ملی دز زیستگاه اصلی گونه گوزن زرد ایرانی با طول 150 کیلومتر در 2 سمت رودخانه دز امتداد داشته و تنها باقی مانده جنگل های گرمسیری است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار