تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۸
کد خبر: ۱۶۶۶۲۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بامیه کاران ملاثانی خواستار مجوز کشت این محصول شدند
جمعی از کشاورزان بامیه کار روستای تل بومه از توابع ملاثانی مرکز شهرستان باوی، روز شنبه در اعتراض به آنچه که منع کشت و تامین نشدن حقابه برخی محصولات کشاورزی از جمله بامیه عنوان شد، روبه روی ساختمان شرکت آبرسانی شرق کارون تجمع کردند.

این کشاورزان که حدود 60 نفر بودند خواستار رسیدگی مسئولان استانی به این موضوع ، و برطرف شدن ممنوعیت کشت و تامین حقابه مورد نیاز خود شدند.

معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان در این باره بیان کرد:کشاورزان بامیه کار شهرستان باوی با وجود اطلاعیه های قبلی مبنی بر ممنوعیت کشت، بدون هماهنگی و عقد قرارداد اقدام به کشت کرده که از این نظر کاری غیرقانونی بوده است.

مصطفی شبه افزود: با این وجود با بامیه کاران، همکاری شد و آب در اختیار آنها قرار گرفت ولی امکان رفع ممنوعیت کشت در این حوضه وجود ندارد.

وی درخصوص وضعیت کشاروزی در حوزه های مختلف خوزستان توضیح داد: با توجه به وضعیت وخیم حوضه های آبی خوزستان، انواع کشت از جمله برنج در تمام حوضه ها ممنوع بوده ولی برخی کشت ها با رعایت ملاحظه در سطوح و نوع کشت تنها در حوضه کرخه مجاز است.

وی گفت: کشت اصلی کشاورزان گندم پاییزه بوده و از الان باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم تا در صورت نبود بارش باران در موعد کشت، بتوانیم آب مورد نیاز را فراهم کنیم. 

شبه افزود:درخصوص نیشکر نیز محدودیت های آبی در نشست ستاد خشکسالی خوزستان در نظر گرفته شده که متاسفانه از سوی شرکت های نیشکر در پایین دست رعایت نمی شود.

وی گفت: اشتهای بی حد و حصری از سوی کشاورزان خوزستان برای دریافت آب ایجاد شده که در صورت یک صدا نبودن مسئولان،می تواند فاجعه ای را به ویژه در پایین دست خوزستان رقم بزند.

وی یادآور شد: هم اکنون برداشت بی رویه در بالادست باعث شده تا EC آب در آبادان و خرمشهر به 10 هزار میکروموس بر متر مکعب برسد بنابراین لازم است با عقلانیت و درایت، منابع آبی موجود را مدیریت کنیم.

مدیر روابط عمومی جهادکشاورزی خوزستان نیز دراین باره گفت: کشت و تامین و امنیت غذایی از جمله وظایف این سازمان بوده ولی تامین آب از وظیفه سازمان آب و برق است.

مژگان کریمی نژاد ادامه داد: وضعیت آب خوزستان هم اکنون در وضعیت بسیار وخیمی است به شکلی که در هندیجان، آب بسته ای و در شوشتر، نوبتی توزیع می شود.

وی گفت: حیات اقتصادی کشاورز بسیار اهمیت دارد ولی تامین این حق آبه در عمل در دست ما نیست با این حال تمام تلاش خود را می کنیم تا حداقل محدودیت اعمال شود.

گفتنی است در پی تصویب ممنوعیت کشت بهاره و تابستانه در بیشتر نقاط خوزستان و ابلاغ آن از سوی استانداری، بسیاری از کشاورزان که آن را تنها راه درآمد خود می دانند، بارها به آن اعتراض داشته اند.

آخرین بار 22 اردیبهشت امسال جمعی از برنجکاران شوش(حوضه کرخه) در اعتراض به تخصیص نیافتن آب و ممنوعیت کشت روبه روی ساختمان سازمان آب و برق خوزستان تجمع کرده بودند.

گفتنی است به دلیل کمبود آب ، سازمان آب و برق خوزستان تنها مجوز 20 هزار هکتار کشت تابستانه را برای برخی محصولات مثل ماش و لوبیا، تنها در حوضه آبی کرخه صادر کرده و در بقیه حوضه ها کشت تابستانه ممنوع اعلام شده است.

تجمع بامیه کاران ملاثانی پس از ساعاتی به آرامی خاتمه یافت.
مرجع / ایرنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
-
|
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
0
0
خبر شما کامل و سانسور شده است
کشاورزان معترض با مسدود کردن محور اهواز - ملاثانی اقدام به وارد کردن خسارت به خودروهای مردم بی گناه نمودند و در اخر تجمع بامیه کاران ملاثانی با مداخله نیروی انتظامی خاتمه یافت.
:
:
:
آخرین اخبار