تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۲
کد خبر: ۱۶۶۶۲۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ورودی آب سد آسک هندیجان کاهش یافت
فرماندار هندیجان با اشاره به کاهش دبی ورودی آب سد آسک گفت: تکمیل هر چه سریعتر ایستگاه پمپاژ رحیم آباد این شهرستان، برای جلوگیری از قطعی احتمالی آب شرب شهروندان هندیجان ضروری است.

کورش مودت روز شنبه در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران هندیجان که به منظور پیشگیری از قطع احتمالی آب شرب این شهرستان تشکیل شده بود اظهار کرد: هم اکنون بخش زیادی از آب هندیجان از مخزن سد آسک تامین می شود و طرح افزایش آب شرب هندیجان از محل آب کارون و از طریق اجرای ایستگاه پمپاژ رحیم آباد به منظور کاهش وابستگی به آب این سد در حال اجراست.

وی گفت: در ایام نوروز امسال به دلیل برداشت بی رویه کشاورزان در شهرستان های بالادست هندیجان، ورودی آب سد آسک به شدت کاهش یافت و این مساله موجب قطعی آب شرب در روزهای 29 اسفند 96 و اول فروردین امسال در این شهرستان، و نارضایتی شدید شهروندان را به همراه داشت.

فرماندار هندیجان با تاکید بر اینکه نباید اجازه داد تنش آبی با قطعی مجدد آب در این شهرستان تکرار شود افزود: با وجو تاکید استاندار خوزستان مبنی بر ممنوعیت کشت تابستانه در خوزستان، کشاورزان برخی شهرستان های بالادست رودخانه هندیجان قصد برنج کاری را دارند که در صورت انجام، ورودی آب سد آسک به طور کامل قطع و موجب مشکلات جدی برای تامین آب شرب هندیجان خواهد شد.

مودت با اشاره به اقداماتی که در این مدت برای پایداری و بهبود کیفیت آب هندیجان انجام شده گفت: کمبود و ظرفیت پایین مخازن آبفا در این شهرستان موجب کاهش حجم ذخیره سازی آب برای مواقع بحرانی شده بود که با اقدامات انجام شده توسط آبفا در این مدت، مخزن ذخیره سازی آب شرب این شهرستان پس از 12 سال لایروبی، و با خارج سازی رسوبات با عمق 90 سانتیمتر هم اکنون مدت زمان نگهداری آب از پنج ساعت به 12 ساعت افزایش یافته است.

وی ادامه داد: هماهنگی لازم با بخشداران(مرکزی و چم خلف عیسی) برای آبرسانی با تانکر به روستاها در صورت قطعی آب به عمل آمده است، هر چند انتظار داریم با تکمیل هر چه سریعتر ایستگاه پمپاژ رحیم آباد یا کنترل و ممنوعیت کشت در بالادست وارد بحران قطعی آب نشویم.

مردم شهرستان هندیجان از صبح روز سه شنبه 29 اسفند 96 تا ساعت 19 پیش از سال تحویل و از ساعت هفت صبح روز چهارشنبه اول فروردین 97 تا ساعت 18 بعدازظهر به طور کامل با قطع آب رو به رو بودند.

سد انحرافی آسک که در روستای مشراگه از توابع بخش چم خلف عیسی هندیجان قرار دارد، زمانی مخزن آن 15میلیون متر مکعب ظرفیت داشت ولی هم اکنون به دلیل رسوب زیاد این حجم به کمتر از 2 میلیون متر مکعب کاهش یافته که باید برای لایروبی آن اعتباری در نظر گرفت.

برداشت بی رویه آب از رودخانه زهره توسط کشاورزان شهرستان های بالادست هندیجان ضمن خشک شدن رودخانه در هندیجان موجب مشکلات زیادی برای تامین آب شرب این شهرستان در سال های اخیر شده است.

شهرستان هندیجان در جنوب خوزستان قرار گرفته و یکی از بنادر مهم تجاری و صیادی این استان است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار