تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۷
کد خبر: ۱۶۶۶۵۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آبادان آب دارد ولی آبِ شور
حدوداً یک ماهی است که آب شهرهای آبادان، خرمشهر و شادگان تحت تأثیر بالارفتن میزان شوری آب، شور شده و مردم از این موضوع گله دارند

حدوداً یک ماهی است که آب شهرهای آبادان، خرمشهر و شادگان تحت تأثیر بالارفتن میزان شوری آب، شور شده و مردم از این موضوع  گله دارند. استاندار خوزستان در نشست خبری تشریح دستاوردهای دولت نیز با بیان اینکه وضعیت آب شرب در شهرهای شادگان، آبادان و خرمشهر به دلیل بالا بودن EC نگران‌کننده است، بیان کرد: انتظار می‌رود در یک ماه آینده فاز دوم پروژه الغدیر حل شود و روستاهای مسیر این شهرها نیز از نعمت آب بهره‌مند شوند.

شریعتی گفت: دولت در سال 96  در پروژه آب‌رسانی الغدیر مبلغ 850 میلیارد تومان هزینه کرد که تاکنون کار 105  کیلومتر از این پروژه انجام و تعداد ایستگاه‌های پمپاژ از 4 به 8 ایستگاه رسیده است.

نصب 3 دستگاه آب شیرین کن

یکی از نمایندگان مردم آبادان در مجلس در این باره با بیان اینکه به دلیل حساسیت و بحران موضوع آب در سه زمینه تامین، انتقال و اصلاح خطوط شبکه مشکل اساسی داریم، اظهار کرد: 31 روستای آبادان مشکل آب شرب دارند و برای خروج از این بحران باید آب سدها رهاسازی و برداشت شرکت توسعه نیشکر محدود شود تا شهرهای پائین دست مانند آبادان متضرر نشوند.

جلیل مختار افزود: با رهاسازی آب، آبِ ورودی به بهمنشیر افزایش پیدا می‌کند و با اتصال خط دوم آب طرح غدیر حدوداً 30 هزار متر مکعب به ظرفیت تأمین آب شرب آبادان افزوده می‌شود که این آب می‌تواند بخشی از مشکلات این حوزه را در آبادان مرتفع کند.

وی با اشاره به نصب 3 دستگاه جدید آب شرب در آبادان ادامه داد: یک دستگاه آب شیرین کن با ظرفیت ۱۴ هزار مترمکعب درایستگاه 11، دیگری با ظرفیت ۳ هزار و 500 مترمکعب دراروندکنار و دستگاه آب شیرین  کن سوم با ظرفیت ۲ هزار متر مکعب آب  در شهر چوئبده تا تیرماه امسال نصب می شوند.

نماینده آبادان در مجلس عنوان کرد: آب غدیر برای آب رسانی به 25 شهر و 169 روستا اختصاص یافته و آبادان هدف اصلی این طرح است. همچنین 20 هزار متر مکعب از آب آبادان به شادگان اختصاص داه شده که باید این میزان آب به آبادان باز گردد.

به ازای هر نفر در آبادان 100 لیتر پرتی آب

مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان اظهار کرد: امسال به دلیل خشکسالی در کارون بزرگ میزان آب حدوداً به منفی 64 درصد رسید که این مشکل شامل اروند رود هم می‌شود.

محمدرضا شمسایی عنوان کرد:پیش بینی‌های انجام شده باعث شد یک ماه قبل سد خاکی در محل مارد روی سد کارون ساخته شود تا ارتباط بین کارون و دریا قطع شود.

وی در مورد زمان اتمام ساخت سد بیان کرد: در سه هفته آینده ساخت سد خاکی به پایان می رسد و ده هزار تا 12 هزار متر مربع آب از طریق کارون راهی بهمنشیر می شود.

وی افزود با توجه به اینکه تا یک ماه دیگر 120 متر مکعب در ثانیه آب را می توان از مارد به بهمنشیر منتقل کنیم می‌توانیم آب با کیفیت‌ترداشته باشیم و میزان شوری آب بهمنشیر و کارون را به  حدود 5 هزار EC برسانیم.

مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان عنوان کرد: خط دوم طرح غدیر به طول 90 کیلومتر در حال احداث  است که 78 کیلومتر آن ساخته شده و 12 کیلومتر دیگر باقی مانده است که تا ماه آینده تکمیل و با این خط حدود25 هزار متر مکعب تا 30 هزار متر مکعب در روز افزایش دبی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه با تکمیل این طرح در یک شبانه روز 100 هزار متر مکعب آب به آبادان و 75 هزار مترمکعب آب به خرمشهر تحویل داده می‌شود، گفت: اگر جمعیت آبادان و خزمشهر با روستاها 500 هزار نفر بگیریم به ازای هر نفر 283 لیتر آب  مصرف می‌شود در صورتی که استاندارد کشور مصرف روزانه 180 لیتر در شبانه روز به ازای هر نفر است.

وی در بحث به مدار آوردن تسویه آب شیرین کن خرمشهر افزود :با وارد کردن آب شیرکن  خرمشهر به مدار به دلیل ای که  ای سی آب خرمشهر 500 است حدود 15 هزار کیلو متر مربع در شبانه روز به به آب  آبادان می توان اضافه شود.

بهای آب آبادان در یک دوره را از مردم نگیرید

عامر کعبی نیز چندی پیش در جلسه‌ای درباره مشکلات آب آبادان اظهار کرد: مشکل آب آبادان در بدترین مقطع ممکن اتفاق افتاده و در اوج گرما و در ماه مبارک رمضان، آب شورا را به نام آب با کیفیت به مردم می‌فروشیم، حداقل در این شرایط بحرانی آب و فاضلاب هزینه آب‌بهای این دوره را از مردم نگیرد.

نماینده مردم آبادان در مجلس بیان کرد: سازمان منطقه آزاد اروند منابع مالی زیادی در اختیار دارد و با وزارت بهداشت  و وزارت آموزش و پرورش تفاهمنامه منعقد کرده ولی باید مسئله تأمین آب اولویت اول این سازمان باشد و با تخصیص اعتبارات لازم در حل این مشکل گام بردارد.

مسئله تأمین آب شرب شهرهای جنوبی خوزستان سال‌ها است که در تابستان بر سر زبان‌ها می‌افتد و هرساله عواملی همچون آب گیری سد گتوند، افزایش شوری آب و خشکسالی از سوی منتقدان دولت مطرح می‌شود و دولتی‌ها نیز در مقابل وجود انشعاب‌های غیر مجاز و پرتی آب به دلیل فرسودگی شبکه آب را عامل اصلی این کاهش کیفیت می‌دانند و حال باید دید وعده یک ماهه استاندار محقق می‌شود یا سال آینده باز هم این موضوعات در تابستان مورد توجه قرار می‌گیرند.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار