تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۱
کد خبر: ۱۶۶۷۲۷
print
نسخه چاپی
send
ارسال به دوستان
ذخیره
یک متخصص طب اورژانس عارضه گرمازدگی، علائم، راههای پیشگیری و درمان آن را تشریح کرد.

دکتر علی نعمت اللهی دوشنبه اظهار داشت: وقتی فرد در یک محیط گرم قرار گیرد و بدن فرد امکان سازگاری با گرمای محیط را نداشته باشد گرمازدگی اتفاق می افتد.

وی افزود: علائم گرمازدگی از خفیف تا شدید تعریف می شود که عرق سوز، گرفتگی های عضلانی، کاهش فشار خون، سرگیجه، سردرد، حالت تهوع، تشنج و حتی مرگ را به دنبال دارد.

نعمت اللهی بیان کرد: بدن برای سازگار شدن با محیط گرم عرق می کند که شامل آب ، الکترولیت های مختلف از جمله نمک و کلر است و در نتیجه فرد شروع به نوشیدن آب می کند اما الکترولیت های از دست رفته همراه با عرق جبران نمی شود. 

این متخصص طب اورژانس ادامه داد: گرم بودن محیط کار و کم مصرف کردن مایعات، انجام ورزش های سنگین و قرار گرفتن نوزادان در محیط بسته و گرم گرمازدگی ایجاد می کند.

وی توصیه کرد: برای درمان فرد گرمازده، ابتدا باید فرد را به محلی خنک منتقل کنیم و لباس های ضخیم را خارج کرده و از حوله های سرد و اسپری آب ولرم استفاده کرده و در معرض باد معمولی قرار دهیم.

نعمت اللهی اظهار داشت: در معرض باد کولر قرار گرفتن توصیه نمی شود و بهتر است فرد در مقابل پنکه قرار گیرد. 

این متخصص طب اورژانس افزود: علائم خفیف گرمازدگی با آب و الکترولیت جبران می شود اما در صورتی که گرمازدگی در حد متوسط باشد باید به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه و در صورت هوشیاری از محلول آب و نمک و یا او آر اس استفاده شود.

وی ادامه داد: در حالت متوسط گرمازدگی، هنوز سیستم اعصاب مرکزی تحت تاثیر قرار نگرفته و دمای بدن از 40 درجه بیشتر نمی شود که در صورت رسیدگی نکردن به فرد بیمار، تشدید شده و کاهش هوشیاری، بی قراری، تشنج و حتی مرگ را به دنبال دارد.

نعمت اللهی بیان کرد: این افراد باید به مراکز درمانی مراجعه کنند تا مایعات و الکترولیت کافی تامین شود و عارضه های احتمالی مورد بررسی قرار گیرند و البته استفاده از داروهای تب بر معمولی برای گرمازدگی مفید نیست.

این متخصص طب اورژانس در خصوص راههای پیشگیری گفت: افراد برای پیشگیری از گرمازدگی باید در صورت امکان در طول روز در محیط گرم قرار نگیرند و کارها را به ساعات پایانی روز موکول کنند. 

وی ادامه داد: از لباس های سبک، روشن و گشاد استفاده کنند، در طول روز مایعات بنوشند حتی اگر تشنه نباشند، از محلول او آر اس و یا شربت های خاک شیر، تخم شربتی و یا آب لیمو استفاده کنند.

نعمت اللهی اضافه کرد: سهم کربوهیدرات غذای روزانه را زیاد و پروتئین را را باید کم کرد چون کربوهیدرات حرارت کمتری موقع سوختن ایجاد می کند، همچنین از مصرف مشروبات الکلی پرهیز شود.
مرجع / ایرنا
ایمیل مستقیم: info@khouznews.ir
پیامک: 5000205020
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار